ایسنا نوشت:حدود 9 ماه از حادثه پلاسکو و شهادت جمعی از آتش‌ نشانان در این حادثه گذشته است، 9 ماه از دلهره‌های شبانه روزی مردم و خانواده‌های آتش نشانانی که زیر خروارها خاک آهن و آتش گرفتار شده‌ بودند گذشت؛ 9 ماه از دید و بازدیدهای مسوولان و سرکشی آنها به خانواده آتش‌نشانان شهید و وعده‌هایشان گذشته است، حالا آنان چشم انتظار نظر نهایی دادستانی و قوه قضاییه هستند تا مقصران این حادثه معرفی شوند.

هفتم مهرماه روز آتش نشانان غیوری بود که جان خود را کف دستشان گذاشته و به میانه آتش و دود می‌روند تا بلکه از میان شعله‌های آتش که زبانه می‌کشد نور امید را متبلور کنند و این روز بهانه‌ای است برای پیگیری مطالبات خانواده شهدای پلاسکو و پیگیری تحقق یا عدم تحقق وعده‌هایی که مسوولین به این خانواده‌ها دادند.

جعفر کوهی برادر شهید آتش نشان (مجتبی کوهی)، با اشاره به وعده‌های مسئولان پس از حادثه پلاسکو گفت: از جمله قول هایی که به خانواده آتش نشانان شهید در بحبوحه پلاسکو داده شد. تشکیل کمیته حقیقت یاب و اعلام نتیجه این کمیته از سوی دادستانی بود که قرار بر این شد کمیته‌ای از سوی قوه قضاییه تشکیل شده و گزارش نهایی و رسمی خود را نهایتا تا اواخر شهریورماه ارائه کند و مقصران این حادثه مشخص شوند، اما می‌بینیم که تا این لحظه هیچ اتفاقی در این خصوص رخ نداده است.

وی گفت: کمیته ملی پلاسکو که از سوی دولت و کمیته های حقیقت یاب دیگری که از سوی مجلس و سایر ارگان ها، مسوول بررسی این حادثه بودند نظرات و موضعشان بر اساس قانون از نظر قضایی، قابل استناد نیست و تنها بر اساس قانون رسمی، نظر کمیته حقیقت یاب تحت نظر قوه قضاییه، مستدل است.

برادر شهید آتش نشان افزود: خانواده آتش نشانان پلاسکو که من به نمایندگی از آنها صحبت می‌کنم چشم انتظار نظر نهایی دادستانی و قوه قضاییه هستند تا مقصران این حادثه به دور از سیاست زدگی و شفاف و صریح به عموم معرفی شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در زمان پلاسکو و مدتی بعد از آن که هنوز ماجرای ریزش ساختمان پلاسکو و شهادت آتش نشانان داغ بود چند تن از نمایندگان مجلس به ما قول دادند که موضوع شهید خواندن آتش نشانان و تحت پوشش بنیاد شهید رفتن آنها را پیگیری کنند؛ اما متاسفانه آتش نشانان شهید خدمت محسوب می‌شوند و شهید خدمت تنها عنوان "شهید" را با خود یدک می کشد و تحت پوشش بنیاد شهید نیستند و در این زمینه شهدای خدمت دچار خلاء قانونی هستد که قولهایی هم که تاکنون در خصوص پیگیری این موضوع داده شده عملی نشده است.

کوهی با بیان این که بسیاری مسئولین نظیر شهردار وقت، برخی نمایندگان مجلس از جمله خانمها پروانه مافی و اولاد قبا در دیدار با خانواده‌های آتش نشانان شهید پلاسکو به ما قول دادند که پیگیر این مساله شهدای آتش نشان باشند، اظهار کرد: اما بعد از آنکه در این خصوص قول مساعدت دادند، متاسفانه بعد از فروکش کردن هیجانات پلاسکو دیگر نتوانستیم با آنها ارتباط برقرار کنیم، در حال حاضر بنیاد شهید از پذیرفتن شهدای خدمت امتناع می‌کند،اما مساله‌ اینجاست که هیچ فرقی از نظر مردم بین شهدا وجود ندارد و چرا نباید آتش نشانان شهید مانند سایر شهدا محسوب شده و تحت نظر بنیاد شهید بروند؟

برادر شهید آتش نشان کوهی با بیان این که طبیعی است که ماجرای پلاسکو نیز برای همه رو به سردی رود و فراموش شود، اظهار کرد: گوبا ماجرای پلاسکو از خاطر مسوولان رفته است و حالا که هیجان‌ها فروکش کرده، دیگر نه کسی پیگیر مطالباتشان می‌شود، نه به خانواده شهدا سر می‌زند و نه با آنها تماسی گرفته می‌شود!

کوهی با بیان این که انگار نه انگار که حادثه‌ای به بزرگی پلاسکو و شهادت چند تن از آتش نشانان در تهران اتفاق افتاده، گفت: شما کافی است یک نگاه ساده به بدنه مدیریتی در تمام ارگانهای دخیل در حادثه پلاسکو بیاندازید ، مطلقا هیچ تغییری در قبل و بعد حادثه پلاسکو رخ نداده و می‌توان صراحتا گفت که انگار نه انگار که حادثه‌ای رخ داده و تغییراتی باید رخ دهد و عده‌ای هم مقصر هستند.

وی افزود: هیچ تفاوتی بین این شهدا نیست، اما متاسفانه در عمل فرق بسیاری بین شهدا قایل می‌شوند و در این زمینه خلاء قانونی وجود دارد و تا کنون نیز مسوولان قدمی در جهت رفع این شکاف بر نداشته اند.

وی در پایان گفت: خانواده شهدای آتش نشانان پلاسکو چشم انتظار گزارش قوه قضاییه هستند تا مقصران این حادثه بدون مسامحه و صریح، شفاف و قاطع به عموم معرفی شوند تا از تکرار چنین اتفاقاتی یکبار برای همیشه با یک رأی قاطع گرفته شود.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 712657

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 11 =