ایسنا نوشت: سفیر اتحادیه اروپا در آمریکا با بیان اینکه عدم تایید پایبندی ایران به توافق هسته‌ای به منزله خروج آمریکا از این توافق نیست، گفت: بنابراین ما هنوز اطمینان داریم که آمریکا از توافق خارج نخواهد شد.

دیوید او سولیوان نماینده اتحادیه اروپا در آمریکا در حالی که چند روز تا پایان فرصت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برای ارائه گزارش به کنگره درباره پایبندی ایران به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) باقی مانده است، در گفت‌وگو با نشریه آتلانتیک، به سوالاتی درباره رویکرد ترامپ در قبال ایران پاسخ داد.

سولیوان در پاسخ به این سوال که به نظر می‌آید رئیس جمهور ترامپ قصد دارد در 15 اکتبر پایبندی ایران را تایید نکند، گفت: " عدم تایید" ممکن است اصطلاح درستی نباشد. آنچه ما می‌شنویم این است که وی ممکن است از تایید پایبندی سر باز بزند. این دو با یکدیگر مشابه نیستند، اما اولین نکته‌ای که باید گفته شود این است که مساله تایید پایبندی و متعاقبا نقش کنگره برای تصمیم‌گیری بخشی از قوانین داخلی آمریکا است. بنابراین این یک موضوع داخلی است. تصمیم رئیس جمهور برای تایید کردن یا عدم تایید پایبندی تاثیر فوری بر این توافق ندارد.

وی ادامه داد: واضح است که اگر رئیس جمهور چنین تصمیمی بگیرد و اگر تصمیم‌گیری به کنگره سپرده شود، ما یک دوره نامشخص درباره این داریم که آمریکا قرار است چه کاری انجام دهد و اینکه آیا آمریکا قرار است کاری انجام دهد که می تواند به توافق آسیب بزند یا خیر، اما صراحتا باید بگویم که ما هنوز نمی‌دانیم این تصمیم چیست و چیزهای زیادی منوط به این است که رئیس جمهور چه می‌گوید و چه راهبردی را پس از اعلام تصمیم خود تعیین می‌کند. با این حال اگرچه ما می‌شنویم که چنین اقدامی محتمل است، اما هنوز تصمیم‌گیری کامل نشده است. بنابراین ما کماکان منتظریم ببینیم رئیس جمهور هفته آینده پس از اعلام تصمیمش چه خواهد گفت.

سولیوان با بیان اینکه هنوز نمی‌داند تصمیم آمریکا چیست،‌ تصریح کرد: من فکر می‌کنم آنچه همه می دانند این است که رئیس جمهور ترامپ از این حقیقت که باید طبق قوانین آمریکا هر 90 روز یک بار پایبندی را تایید کند خرسند نیست، بویژه اینکه وی توافق را نیز دوست ندارد و تاکنون بارها این موضوع را اعلام کرده است، اما هنوز هیچ کس نمی‌تواند بگوید که رئیس جمهور هفته آینده چه خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر آمریکا از توافق خارج شود اروپا چه کاری انجام خواهد داد، گفت: من به معنای واقعی فکر می‌کنم که این یک پرش بزرگ است که گفته شود عدم تایید از سوی رئیس‌جمهور به منزله این است که آمریکا از توافق خارج می‌شود. من می‌خواهم بگویم که ما بر این باوریم که هنوز در این نقطه قرار نداریم،‌ حتی اگر رئیس جمهور از تایید سر باز بزند این کار روی رویه‌های داخلی آمریکا در ارتباط با توافق هسته‌ای تاثیرگذار است، اما تاثیر فوری بر خود توافق ندارد. بنابراین ما هنوز اطمینان داریم که آمریکا از توافق خارج نخواهد شد.

سفیر اتحادیه اروپا افزود: به طور قطع اتحادیه اروپا و 28 کشور عضو آن به طور کامل به این توافق متعهد هستند و ما بر این باوریم که تا زمانی که ایران به طور کامل به تعهداتش در این توافق پایبند است، همانگونه که همه روی آن توافق دارند،‌ برجام باید به قوت خود باقی بماند و ما به کار در این مسیر ادامه می دهیم.

سولیوان همچنین درباره دیدار اخیرش با اعضای کنگره و نظر آنها درباره توافق هسته‌ای اظهار داشت: اعضای کنگره نیز منتظرند ببینند که رئیس جمهور چه تصمیم خواهد گرفت. من به همراه همکارانم از آلمان، انگلیس و فرانسه به طور فعال با کنگره تعامل داشته‌ایم تا مردم مطلع شوند که موضع اتحادیه اروپا چیست. آنها هوشیار هستند که در سناریوهای مشخص، تصمیم‌گیری به کنگره سپرده خواهد شد و در حال فکر کردن درباره موضعی هستند که باید اتخاذ کنند. من حس کرده‌ام که آنها اگرچه انتقادات زیادی به این توافق دارند یا نسبت به آن تردید دارند، معتقدند که توافق اکنون اجرا شده و بهتر است که به قوت باقی بماند، تا اینکه نابود شود. با این حال، هنوز نمی‌دانیم که کنگره نیز چه تصمیمی خواهد گرفت.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 714637

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =