چهارشنبه 26 مهر 1396
جمعه 21 مهر 1396 - 16:16:45 چاپ

حمایت از تولید داخل یا جلوگیری از واردات؟

خوانساری: تصمیم دولت موجب برهم زدن نظم بازار شده است

اقتصاد > صنعت - از روزی که سایت ثبت سفارش خودرو بسته شد،قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته؛هرچند واردکنندگان خودرو بسته شدن سایت و افزایش نرخ ارز را از دلایل اصلی افزایش قیمت ها در بازار عنوان می کنند،اما کماکان اعتراض ها به این تصمیم ادامه دارد.

متین‌دخت والی‌نژاد: ساماندهی بازار خودرو، در دولت یازدهم کلید خورد.زمانی که مسعودکرباسیان رییس وقت گمرک تصمیم گرفت واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی را متوقف کند،خیلی از واردکننده ها به جمع منتقدان او پیوستند،با این حال این تصمیم تا به امروز ادامه داشته است.

تصمیم به توقف سامانه ثبت نام خودروهای وارداتی دوماهی است که اجرا شده است.تصمیم دولت برای توقف این سایت،البته براساس دو اخطاری است که طی دو مرحله در چهارسال گذشته به واردکنندگان خودرو ابلاغ شد و بر مبنای آن از واردکننده ها خواسته شده بود که در صورتی می توانند به فعالیت خود ادامه بدهند که دارای نمایندگی از کشور واردکننده و داشتن تعمیرگاه تخصصی و خدمات پس از فروش باشند.با وجودی که برخی واردکنندگان این دستورالعمل را رعایت کرده بودند اما کماکان برخی ها نیز تلاش می کردند که با درخواست های متعدد از دولت مبنی بر تاخیر در اجرای این مصوبه از زمان برای واردات بیشتر استفاده کنند. با این حال محمدرضا نعمت زاده وزیر صنعت،معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای حضور در این وزارتخانه این مصوبه را نهایتا اجرایی کرد و  پس از او محمدشریعتمداری که به عنوان وزیر صنعت،معدن و تجارت از مجلس رای اعتماد گرفت هم این مصوبه با قاطعیت بیشتری دنبال کرد.

به دنبال بسته شدن سایت ثبت سفارش خودرو،اعتراض ها از سوی واردکننده ها بالا گرفت.همزمان شایعاتی در فضای مجازی مطرح  شد که حکایت از آن داشت،مناطق آزاد این مصوبه را دور می زنند.به دنبال این طرح این شایعه علی معقولی مدیر کل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک اعلام کرد:«عدم امكان ورود خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی مشمول مناطق آزاد و ویژه اقتصادی هم می شود. همچنان واردات خودروهای بالای ۲۵۰۰ سی سی همچنان ادامه دارد.» (اینجا)

در همین رابطه علی علی آبادی فراهانی مدیر کل دفتر مقررات صادرات و واردات وزارت صنعت،معدن و تجارت هم گفت: «وزارت صنعت، معدن و تجارت هیچ برنامه ای برای تغییر معیار لوکس بودن خودروها از حجم موتور بالای 2500 سی سی نیز ندارد.»

بنا به گفته علی آبادی فراهانی از چند ماه پیش دستور العملی از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت به دولت ارائه شده که دو هدف اصلی توسعه صادرات خودروهای ساخت داخل و حمایت از صنایع داخلی را دنبال می کند. (اینجا)

در سه ماهه نخست امسال واردات خودرو رشد بیش از ۱۳۰ درصدی داشت؛ رشد شدید واردات خودرو موجب شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت با هدف ساماندهی واردات خودرو، ثبت سفارش جدید برای واردات این محصولات را تا زمان تصویب نهایی طرح "ساماندهی واردات خودرو" در هیات دولت، متوقف کند هرچند که واردات خودرو براساس ثبت سفارش‌های پیشین همچنان ادامه دارد. (اینجا)

بخش خصوصی،معترض!

به دنبال تصمیم های اخیر وزارت صنعت،معدن و تجارت بیشترین اعتراض ها را بخش خصوصی و واردکننده ها مطرح کردند.آنطور که رییس انجمن واردکنندگان خودرو می گوید این کار غیرقانونی است.مهدی دادفر دبیر این انجمن هم معتقد است که این تصمیم دولت سبب نابود شدن بازار واردکننده ها می شود.

در همین حال مسعود خوانساری در نامه ای به محمدشریعتمداری؛ به موضوع تصمیم اخیر وزارت صنعت در ممنوعیت ثبت سفارش خودرو اشاره کرده و این عمل را از مصادیق برهم زدن نظم بازار و دخالت ناگهانی و بدون برنامه دولت در روند کاری بخش خصوصی ارزیابی کرده است.

رئیس اتاق تهران در این نامه نوشته است:«از حدود یک ماه قبل به صورت ناگهانی و بدون ارائه هیچ دلیلی، ثبت سفارش برای واردکنندگان خودرو غیرفعال شده است. این اقدام در بازار اثرات مشخصی دارد. اولین موضوع این است که بازار با تلاطم و تنش مواجه می‌شود و در حاشیه آن امتیازات ویژه هم برای واردکنندگانی که تا قبل از تاریخ ممنوعیت اقدام به ثبت سفارش کرده بودند، ایجاد می‌شود. به همین دلیل از وزیر صنعت خواستیم دستور توقف ثبت سفارش واردات خودرو را لغو کند و صدور ثبت سفارش به روال عادی بازگردد.»  (اینجا)

واکنش مردم

 رویدادهای اخیر، البته بر بازار هم اثر گذاشته؛قیمت خودروهای وارداتی رو به افزایش گذاشته و این افزایش البته بازار خودروهای تولید داخل را هم رونق بخشید است. فعالان بازار معاملات خودرو البته شرایط را مبهم ارزیابی می کنند.

خبرآنلاین با طرح این سوال مطرح است که با توجه به این‌که حداقل قیمت خودروهای وارداتی بالاتر از 50 میلیون تومان است، آیا ادامه روند افزایشی واردات خودرو اقدام درستی استاین موضوع را با کاربران در میان گذاشت.(اینجا)

 «سعید» یکی از کاربران خبرآنلاین در این باره نوشت: «خودروهای خارجی نباید اجازه ورود پیدا کنند.»

یکی دیگر از کاربران خبرآنلاین که نام خود را عنوان نکرده، تصریح کرد: «نه‌تنها واردات خودرو باید ادامه داشته باشد، بلکه باید تعرفه واردات صفر شود. در کنار آن، تولید خودرو در داخل کاملا متوقف شود تا مردم جان و مالشان در امنیت باشد.»

کاربر دیگری متذکر شد: «واردات خودرو باید افزایش داده شود، ولی نه با نرخ و قیمت چند صد برابری قیمت جهانی، بلکه برابر با همان قیمت واقعی.»

«آزیتا» عنوان کرد: «مگه خودروهای داخلی وارداتی نیست، اگه نیست، چرا وقتی دلار گرون میشه، قیمت خودروهای داخلی هم افزایش پیدا می‌کنه. نتیجه اخلاقی اینکه ما چیزی به نام صنعت خودرو نداریم.» (اینجا)

35224

 

 

 

33 دیدگاه
  • بی نام
    جمعه 21 مهر 1396 - 19:48:55
    پاسخ
    31 0

    به اسم حمایت از تولید داخل چهل ساله ماشین آشغال درست میکنن میدن به مردم به اسم تولید از حمایت داخل جان هزاران نفر گرفته شده صنعتی که بعد از چهل سال آشغال تولید کنه همون بهتر که نباشه

  • رضا
    جمعه 21 مهر 1396 - 20:01:39
    پاسخ
    17 0

    سلام ، حمايت از توليد داخل وقتي ارزش داره ، كه اول توليد كننده به بازار و مشتري احترام بگذاره و كالاي با كيفت تحويل بازار بدهد ، و گرنه حمايت از خانوادهاي مالك انحصاري و مفت خور ، چه ارزشي داره ، بدتر ابروي مملكت رو هم با جنس و كالاي بونجول ميبرند .

  • بی نام
    جمعه 21 مهر 1396 - 20:18:37
    پاسخ
    14 0

    ثبت سفارش بايستي ازاد شود و حتي تعرفه گمركي سال به سال كاهش پيدا كند تا خودرو سازي لوس دولتي از اين حالت يكي يكدانه بودن خارج شود و رو به پيشرفت گذارد مثل خَيلي از كشورها كه اينكار را انجام دادند و خودروسازي داخلي را پيشرفت دادند

    • بی نام
      شنبه 22 مهر 1396 - 14:32:01
      3 0

      وقتی خود دولت داره از این روش سود میکنه مگه مریضه بیاد واردات رو ازاد کنه

  • مهندس
    جمعه 21 مهر 1396 - 20:23:40
    پاسخ
    17 0

    ""توسعه صادرات خودروهای ساخت داخل """ کدام خودرو؟..کدام صادرات ؟ کدام ساخت داخل؟ اگر منظور صادرات پراید و سمند به سوریهمجانی و عراق است که این صادرات سه چهار هزار دستگاه خودرو ربطی به واردات خودری خارجی ندارد...اقایان دچار توهم "صنعت خودرو" شده اند.

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 05:56:43
    پاسخ
    11 0

    خودروسازی داخلی یا تولید ارابه های مرگ؟؟منظورم پراید 405 و نیسان آبی

  • محمد
    شنبه 22 مهر 1396 - 07:47:03
    پاسخ
    14 0

    اگه قرار بود برای حمایت از تولیدات داخلی واردات قانونی کنار گذاشته بشه تمام کشورهای بزرگ تولید کنند ماشین مثل آلمان فرانسه ایتالیا و...نباید اجازه واردات به هیچ خوردو دیگه میدادند. اما با واردات قانونی و اجازه فعالیت شرکتهای رقیب روز به روز به کیفیت ماشینهای تولید داخلی آنها افزوده شد. المانیها اکثر نبز و بی ام دبلیو سوار میوند و همینطور مردم بقیه کشورها هم اکثر تولید داخلی خود را حمایت میکنند ولی متاسفانه در کشور ما برای حمایت از ماشین داخلی مردم را از داشتن ماشین خوب و استاندارد محروم کرده اند تا .......

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 08:25:57
    پاسخ
    9 1

    پول که علف خرس نیست، هست؟ جونمون را بالا میارند تا چندرغاز بدن بهمون ،تازه طلبکار هم هستند،اونوقت خودرو ساز داخلی که باید با ارزان فروشی جنس خوب هم به ملت بدهد تا مردم از تولید داخل حمایت کنند،جنس بنجل عرضه کرده و با قیمت های گزاف و گران کردن واردات که اونهم دست خودشه ،نهتنها با نان ملت که با جان و سلامتی مردم هم بازی مینکهپس بهتره تولید داخل متوقف و مونتاژخارجی با قیمت متعارف جهانی و کیفیت عالی و شرایط منصفانه به عموم عرضه گردد.متاسفانه عده ای با عناوین جان یاز و خانواده شهید و مسئول و مدیر و... با قیمت های ارزان خودرو می خرند و مابه التفاوت انرا از حلقوم مردم مظلوم در می اورند این چه جای عدل و عدالت است؟از ماست که بر ماست.

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:53:51
    پاسخ
    3 0

    توضیحات بسیار مفید و کارآمد بود تشکر میکنم

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:55:58
    پاسخ
    4 0

    شوخی می کنی . . . . . ؟؟؟؟؟

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:56:14
    پاسخ
    2 0

    من خودم شخصا موندم كه از توليد داخل حمايت كنيم تا انشا اله به پيشرفت برسيم يا اينكه....

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:56:34
    پاسخ
    4 0

    هیچ ارزانی بی دلیل و هیچ گرانی بی حکمت نیست خارجی ها بیان از ما یاد بگیرن

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:56:57
    پاسخ
    2 0

    واقعا که بابت خودروهای چینی دو برابر اینا پول می دیم

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:57:13
    پاسخ
    3 0

    بذار بیان تو ایران قیمتشون میشه 160 میلیون

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:57:32
    پاسخ
    4 0

    از ماشینهای اینجوری نهایتا 10 درصد گمرک میگرفتن... تا از آلودگی هوا .. نا امنی در جاده ها و مصرف زیاد سوخت نجات پیدا کنیم...

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:57:40
    پاسخ
    0 1

    هیچی پراید نمیشه ...

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:57:52
    پاسخ
    2 0

    من 4 ماه پیش یه پراید ثبت نام کردم حالا میگن بیا بگیر اما فرمون هیدرولیک نداریم

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:58:08
    پاسخ
    5 0

    چینی هارو مقصر نکنیم

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:58:21
    پاسخ
    2 0

    قیمتها بدون تعرفه گمرکی هستن برادر.

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 14:58:35
    پاسخ
    0 2

    فقط پراید .... من دیگه حرفی ندارم

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:04:33
    پاسخ
    3 0

    تو مناطق آزاد میشه کمتر خرید.دست دوم ماشین ها تو منطقه آزاد هم ارزون تره هم میارزه به صفر کیلو متر داخلی

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:04:53
    پاسخ
    2 0

    خودروی خوب و زیبا حق مسلم ماست

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:05:25
    پاسخ
    1 0

    واقعا خودروهای داخلی کیفیتشون قابل قیاس با خارجی ها نیست

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:05:42
    پاسخ
    0 0

    مردم پول ندارن ولی کیفیت خوب می خوان تو این زمینه داخلی ها باید کار کنند.

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:05:59
    پاسخ
    0 0

    متاسفانه داخلی ها برای رضایت مردم کیفیت و ارتقا نمی دهند

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:06:09
    پاسخ
    1 0

    چرا کیفیت و نمی برید بالا؟

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:06:17
    پاسخ
    1 0

    زمانی باید حمایت کرد که کیفیت خوب باشد

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:06:29
    پاسخ
    0 0

    باورم نمیشه

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:08:57
    پاسخ
    0 0

    خدای من جرا اخه

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:09:23
    پاسخ
    2 0

    من واقعا حمایت نمی کنم

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 15:09:27
    پاسخ
    1 0

    چرا خب؟

    • بی نام
      یکشنبه 23 مهر 1396 - 09:54:39
      0 0

      عزیز در یک کامنت نظرت رو بیان کن چرا ده تا کامنت چند کلمه ای همزمان مینویسی؟

  • بی نام
    شنبه 22 مهر 1396 - 16:14:54
    پاسخ
    1 0

    خدا وکیلی اون نابغه ای که شرط لوکس بودن ماشین رو گذاشته حجم موتور 2500باید سوار سفینه و فضاپیما کرد و پرتابش کرد به مریخ

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x