ایرنا نوشت: مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پیامی به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس آژانس بین المللی انرژی اتمی، برجام را راه حلی برد - برد دانست که مانع از یک رویارویی نظامی خطرناک شده و متعلق به یک یا دو کشور نیست.

فدریکا موگرینی در بخشی از پیام تصویری خود گفت: به توافق هسته ای با ایران توجه کنید. این توافق بدون اتحادیه اروپای قوی غیرممکن بود. ما تمام توان خود را در خدمت صلح قرار دادیم و این برای موفقیت مذاکرات ضروری بود.

توافق هسته ای ایران قدرت همکاری بین المللی را نیز نشان داد. از طریق دیپلماسی و گفت و گو به راه حلی برد - برد دست یافتیم؛ سنگ بنایی برای عدم اشاعه بنا نهاده و مانع بالاگرفتن یک (رویارویی) مخرب و خطرناک نظامی شدیم.

وی افزود: از دو سال پیش که به توافق دست یافتیم، آژانس بین المللی انرژی اتمی بر اجرای توافق نظارت کرده که از جمله آنها انجام بازرسی ها بوده و پایبندی ایران را 8 بار تائید کرده است. 60 سال پس از تاسیس، آژانس حجتی برای همگی ما است. چرا که توافق کاملاً مرتبط با عدم اشاعه هسته ای است و به یک یا دو کشور متعلق نبوده و متعلق به تمام دنیا و همگی ما است.

در واقع توافق هسته ای ایران، قطعنامه شورای امنیت سارمان ملل است و توافق با ایران یکی از بدترین بحران های هسته ای دوران ما را خاتمه داده است.

موگرینی ادامه داد: اکنون که با یک تهدید هسته ای جدید و متفاوت از سوی کره شمالی مواجهیم، توان گشودن یک جبهه دیگر را نداریم. منفعت، مسئولیت و وظیفه ما حفظ توافق هسته ای با ایران و حرکت در جهت تقویت و نه تضعیف نظام جهانی عدم اشاعه است.

این سمینار بین المللی به مناسبت شصتمین سالگرد تاسیس آژانس بین المللی انرژی هسته ای درباره همکاری های بین المللی، علمی و فنی در زمینه امنیت و منع گسترش هسته ای برگزار می شود و در آن حدود 40 مقام یا چهره برجسته از چهار قاره اروپا، آسیا، آفریقا و آمریکا سخنرانی خواهند کرد.

طبق برنامه اعلام شده قرار است که رییس سازمان انرژی اتمی سپس به دعوت رسمی بوریس جانسون وزیر امور خارجه انگلستان، ایتالیا را به مقصد این کشور ترک کند.

49311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 715364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =