همسایه ها در برداشت منابع نفت و گاز از میادین مشترک از ایران جلوتر هستند؛آنها سالهاست کار را شروع کرده اند،با این حال دولت تصمیم گرفته که تا پایان دولت دوازدهم تکلیف میادین مشترک را روشن کند.

به گزارش خبرآنلاین،میادین مشترک بین ایران و کشورهای همسایه در شمال و جنوب کشور  به زودی تعیین تکلیف می شوند.این خبر را چند روز پیش بیژن زنگنه وزیر نفت در سومین کنگره راهبردی و نمایشگاه نفت و نیرو اعلام کرده است.آنطور که زنگنه گفته،قرار است ظرف 4 سال آینده تکلیف میادین مشترک که بلاتکلیف هستند،روشن شود و سرمایه گذار این میادین مشخص شود.

زنگنه مشخصا  گفته:«در دولت تصمیم گرفته شده که تا اخر چهارسال؛ هیچ میدان مشترکی بلاتکلیفی باقی نمایند؛البته به این معنا که همه میادین به بهره‌برداری برسند،نیست، بلکه هدف این است که تکلیف میادین مشترک مشخص شود و پیمانکاران مشخص شوند.»

در حال حاضر ۲۸ میدان هیدروکربوری به صورت مشترک در مرز ایران و کشورهای مجاور (کویت، قطر، آذربایجان، امارات متحده عربی، عربستان سعودی، عراق و ترکمنستان) قرار گرفته است.

ايران از معدود كشورهايي است كه داراي ميادين متعدد مشترك و فرامرزي نفتی و گازي با همسايگانش است. 5 میدان مشترک با عراق شامل میدان نفت‌شهر (سابقاً نفت شاه)، میدان دهلران، میدان پایدار غرب، میدان نفتی آذر، میدان نفتی آزادگان و میدان نفتی یادآوران (سابقاً حسینیه-کوشک) دارد.

 4 میدان با عربستان سعودی وجود دارد که شامل  اسفندیار، فروزان، فرزاد A  (فارس ۱) و فرزاد B )فارس ۲) است.در طول مرز مشترک آبی ایران و قطر، میدان نفتی رشادت قرار دارد، همچنین لایه نفتی میدان پارس جنوبی نیز در طول مرز مشترک ایران و قطر مستقر است.

با کویت در میدان نفتی و گازی آرش که در طول مرز مشترک واقع است،شریک هستیم.با امارات متحده عربی 4 میدان مشترک شامل:میدان نفتی فرزام، میدان نفتی نصرت، میدان نفتی مبارک و میدان نفتی سلمان داریم و درنهایت با عمان، میدان نفتی هنگام  را داریم.

4 سال؛200 میلیارد دلار

دولت بنا دارد که تکلیف میادینی که تاکنون سرمایه گذار آن مشخص نشده،ظرف 4 سال مشخص کند.اگرچه زنگنه پیش از این از نیاز 200 میلیارد دلاری ایران برای توسعه صنعت نفت گفته بود،اما این میزان سرمایه را حتما دولت ندارد و نیاز است که بخشی از آن اطر طریق سرمایه گذار خارجی و البته بخشی هم از محل سرمایه گذاری بخش خصوصی داخل ایران تامین شود.

کارشناسان اقتصادی می گویند، اگر سرمایه لازم برای توسعه میادین نفت و گاز ایران تأمین شود، دولت منابع مالی خود را می تواند به طرح های زیربنایی مانند بهداشت و آموزش اختصاص دهد و ایرانی ها نیز می توانند همزمان از منافع ایجاد شده در توسعه نفت و گاز کشورشان بهره مند شوند. حتما مشارکت بخش خصوصی در صنعت هیدروکربور کشور نياز به یک سیاست‌گذاری درازمدت دارد که با وضع قوانین جدید سرمایه گذاری (قراردادهاي جديد نفتي) مي تواند تسريع يابد.

نرسي قربان در اين باره به خبرآنلاین مي گويد:« شاید بهتر باشد که صنایع پایین دستی نفت و گاز به شــرکت های نیمه دولتی و اشخاص حقیقی انجام  نمی گرفت و به عوض آن از بخش خصوصی حمایت می شد که پالايشگاهها، واحدهای پتروشیمی و نیروگاههای جدید تاسیس كنند.البته این راهکارها به معنای سپردن یکباره صنعت نفت وگاز حتی در قسمت پایین دستی به بخش خصوصی نیسـت، چنین تصمیمی با چالش های جدی روبرو خواهد بود. شاید بهترین راهکار طرح ریزی برای مشارکت در توسعه صنایع پایین دستی و قسمتی از بالادستی توسط بخش خصوصی باشد و طبق قانون اجازه سرمایه گذاری و کسب درآمد از توسعه منابع نفت و گاز به ایرانیان داخل و خارج کشور داده شود. در صورت موفقیت این طرح ها، بخش خصوصی از توان مالی لازم برای شرکت در طرح های بیشتری برخوردار خواهد شد.»

به گفته این کارشناس ارشد انرژی اگرشرايط جذب سرمایه گذاری خارجي و مشاركت بخش خصوصی فراهم شود، قدرت چانه زنی ایران در مذاکرات بالا مي رود.زيرا حضور بخش خصوصی در صنعت هیدروکربور کشور ضامن موفقیت درازمدت این صنعت است.

    افزایش سرعت در سرمایه گذاری

سرعت در تعیین تکلیف میادین مشترک از این جهت حائز اهمیت است که هم اکنون براساس گزارش های موجود برداشت عربـستان از چهار میدان نفتي مشترك، بيش از 10 برابر ايران است. عراق نيز تاكنون بيش از دو برابر ايران برداشـت كرده است. ساير ميادين نيز وضعيتي مشابه دارند. تا همین سال گذشته بود که ایران از قطـرکه با سرعت هرچه تمام تر و با استفاده از تمـام امكانـات در برداشـت از میدان گازی و نفتی پارس جنوبي جا مانده بود، ايران به جهت محدوديت های منابع مالي و تحـريم های بـين اللملی، سالها بود که در برداشت از این میدان مشترک عقب افتاده بود.

اگر چه به تازگی اعلام شده که توليد ايران از لايه نفتي اين ميدان مشترك آغاز شده، اما قطر روزانه به طور تقريبـي بـا حفر 160 حلقه چاه 500 هزار بشكه نفت سنگين از اين ميدان، كه در قطر بـه الـشاهين از آن ياد مي شود، استخراج مي كند.

کارشناسان می گویند، منابع نفت و گاز برخلاف معادن جامد كه به آساني و براساس خطوط مرزي تعيين شده بين كشورها تقسيم شدني اند، به دليل ويژگي سيال بودن مهاجرپذيرند و با ايجاد هرگونه مـسير برون رفت از مخزن خارج مي شوند. با توجه به اين ويژگي است كه چنانكه هـر دولتـي در قلمرو سرزميني خود مبادرت به بهره برداري از اين ميادين كند، مي تواند موجب حركت سيال درجا به خصوص گاز در كل مخزن و سبب انتقال تمام يا بخش قابـل ملاحظـه اي از ذخاير موجود در قلمرو سرزميني كشور مجاور شود.

تردیدی نیست که حرکت های همسایه ها سریعتر از ایران است و به همین دلیل باید از فرصت باقیمانده حداکثر بهره را برد. تصمیم دولت برای تعیین تکلیف میادین مشترک را به فال نیک باید گرفت،تا دیر نشده برای برداشت از ذخایر مشترک با همسایه ها باید حرکت کرد.شرط حرکت سرمایه گذاری است.

 

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 716537

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =