۰ نفر
۲۴ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۶

صدا و سیما نوشت: وزیران خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در لوگزامبورگ بر حمایت بین المللی از توافق هسته ای با ایران تاکید می کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه از لوکزامبورگ ، به دنبال تهدیدات دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا برضد توافق هسته ای ایران در سخنرانی ستیزه جویانه خود که موجب نگرانی متحدان اروپایی آمریکا در آن سوی اقیانوس اطلس شد، کشورهای اروپایی روز دوشنبه بار دیگر بر حمایت خود از توافق هسته ای تاکید خواهند کرد.­

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در نشست خود در لوگزامبورگ بر حمایت بین المللی از توافق هسته ای 2015 با ایران تاکید می کنند؛ توافقی که بر اساس آن ایران برنامه هسته ای خود را در ازای کاهش تحریم ها محدود کرد.

ترامپ در سخنرانی روز جمعه خود در کاخ سفید از خروج از توافق هسته ای ایران خودداری و این تصمیم را به قانونگذاران آمریکا واگذار کرد اما مدعی شد که این توافق ایران را از مخمصه نجات داد.

یکی از مقامات بلند پایه اتحادیه اروپا اعلام کرد انتظار می رود وزیران امور خارجه در این نشست حمایت کامل خود را از تداوم اجرای توافق هسته ای اعلام کنند که پس از مذاکرات طولانی میان آمریکا ، انگلیس ، فرانسه ، چین ، آلمان و روسیه با ایران حاصل شد.مقامات کشورهای فرانسه ، انگلیس و آلمان روز جمعه با انتشار بیانیه ای مشترک به طور آشکارا از ترامپ انتقاد و اعلام کردند:« این توافق همسو با منافع امنیت ملی ما است و از قانونگذاران آمریکایی خواستند پیش از انجام هر کاری که این توافق را تضعیف کنند به دقت درباره آن فکر کنند.»

بازرسان سازمان ملل متحد بارها تائید کرده اند که ایران به الزامات فنی این توافق پایبند بوده است اما ترامپ تاکید دارد که ایران به روح این توافق متعهد نبوده است.مقامات اروپایی در حال لابی و گفتگو با اعضای کنگره برای جلب حمایت آنها از این توافق هستند که به اتفاق آراء در قطعنامه ای از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تایید قرار گرفته است و روز جمعه فدریکا موگرینی دیپلمات بلند پایه این اتحادیه که برای تلاش خود در زمینه این توافق نامزد دریافت جایزه صلح نوبل شده بود ، اظهارات خشمگینانه ای را علیه ترامپ مطرح کرد.

وی گفت :« تا جایی که من می دانم هیچ کشور واحدی در دنیا وجود ندارد که بتواند یک قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را که به اتفاق آراء تصویب و اجرا شده و حتی اجرای آن نیز مورد تایید قرار گرفته است ، لغو کند.»

دیپلمات ها می گویند قدرت های اروپایی در برخی از نگرانی های ترامپ درباره فعالیت های ایران که در این توافق هسته ای نیامده است - به طور ویژه برنامه موشکی بالستیک این کشور سهیم هستند.اما آنها می گویند این موضوعات باید در نشست های دیگری مطرح و رسیدگی شوند و هشدار دادند قربانی کردن دستاورد این توافق هسته ای اشتباه فاجعه آمیزی خواهد بود.

یک دیپلمات اروپایی می گوید مذاکرات مجدد اصلا مطرح نیست. این توافق ضروری و مهم است و مانع از تبدیل شدن ایران به یک قدرت هسته ای می شود. مقامات اروپایی هشدار می دهند رها کردن این توافق در واقع این پیام را به کشورهای دیگری نظیر کره شمالی می دهد که مذاکرات با جامعه بین الملل اتلاف وقت است.

قرار است در نشست روز دوشنبه 28 کشور عضو اتحاد اروپا تحریم های جدید این اتحادیه علیه پیونگ یانگ بر سر برنامه های تسلیحات هسته ای و بالستیک آن تصویب شود.موضوع میانمار نیز در این نشست مطرح خواهد شد و وزیران خارجه اتحادیه اروپا قصد دارند روابط خود را با میانمار کاهش و درباره اعمال تحریم های احتمالی آتی در صورتی که بحران روهینگیایی ها به زودی حل و فصل نشود ، هشدار دهند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717642

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 12 =