دنیای اقتصاد نوشت : در شرایطی که وزیر صنعت، معدن و تجارت خبر حذف بند مربوط به جریمه پرمصرفى خودروهاى تولید داخل را هفته گذشته اعلام کرد بررسی مشخصات فنی دوگانه‌سوز‌ها از پرمصرفی این خودروها نسبت به بنزین سوزها خبر می‌دهد.

براساس جدول مشخصات فنی خودروهای تولید داخل که از سوی شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت تهیه شده است، مصرف بنزین خودروهای دوگانه‌سوز یک لیتر بیشتر از خودروهای معمولی ارزیابی شده و مصرف گاز این خودروها نیز به نسبت بنزین بالاتر است.

در این زمینه می‌توان به مصرف بنزین سمند دوگانه‌سوز اشاره کرد. درحالی که مصرف بنزین سمند LX با موتور XU۷ به میزان ۳۴/ ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است، میزان مصرف بنزین مصرف سمند LX دوگانه‌سوز ۵۷/ ۸ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر معرفی شده و میزان مصرف گاز آن نیز ۴۳/ ۹ متر مکعب در ۱۰۰ کیلومتر است. موضوع جالب توجه اینکه مصرف سوخت سمند LX با موتور EF۷ که موتوری پایه گاز‌سوز است به‌طور چشمگیری کاهش یافته و به میزان ۴۹/ ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر رسیده است. خودروسازان داخلی در حالی به تولید دوگانه‌سوز خودروهای پراید، تیبا، پژو ۴۰۵ و پژو پارس نیز می‌پردازند که مصرف سوخت بیش از اندازه خودروهای دوگانه‌سوز به نسبت خودروهای معمولی در این خودروها نیز صادق است؛ به‌طوری‌که پراید ۱۳۱ معمولی ۴۴/ ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر سوخت مصرف می‌کند، اما مدل دوگانه‌سوز آن در بخش بنزینی مصرف سوخت ۸۳/ ۶ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر دارد و در بخش گازسوز آن نیز شاهد مصرف سوخت ۰۸/ ۷ متر مکعب در ۱۰۰ کیلومتر هستیم.در شرایطی که اطلاعات شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت نشان می‌دهد که گازسوز کردن خودروهای تولید داخل هیچ‌گونه ارزش افزوده‌ای در کاهش مصرف سوخت خودروهای کشور ندارد و خودروسازان همچنان به تولید این خودروهای پرمصرف در کشور می‌پردازند که یک پرسش اساسی وجود دارد، دلیل مصرف بالای این خودروها چیست؟

به گفته کارشناسان گازسوز کردن موتور خودروها از دو طریق صورت می‌گیرد، اول اینکه خودروساز با بازسازی موتور بنزینی آن را به موتوری گازسوز تبدیل کند و دومین شیوه اینکه خودروساز از موتور پایه گازسوز در خودروهای خود بهره ببرد. از آنجا که تغییر موتور بنزینی به گازسوز همراه با تغییرات فنی است؛ بنابراین تغییرات اعمال شده نه تنها موجب کاهش میزان مصرف سوخت خودرو نمی‌شود، بلکه به‌دلیل تغییر سیکل بنزین به گاز و تغییر احتراق در موتور شاهد مصرف بیشتر بنزین یا گاز در خودرو هستیم. به این ترتیب، در شرایطی که دولت باید مقررات سخت‌گیرانه‌ای در میزان تولید خودروهای پرمصرف داخلی داشته باشد باید دوگانه‌سوزها را نیز مورد توجه قرار دهد.

45302

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 31
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد A1 ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 4
    در هر صورت تولید بیشتر خودرو های گازسوز و حمایت از تولید آن و حتی قرار دادن تسهیلات خرید برای دوگانه سوز ها به سود دولت ومردم علی الخصوص اقشار ضعیف و کم در آمد جامعه است.با این روش آلودگی هوا کمتر و مصرف بنزین کاهش میابد.البته بشرطیکه ایمنی و استاندارهای دوگانه سوز ها رعایت شود.
  • بی نام IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 0
    والا ما پراید دوگانه کارگاهی داریم صدی ۵ گاز میسورونه.پرایدتون خرابه داداش
  • بی نام A1 ۰۷:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 0
    من پزوروادوگانه شرکتی دارم خیلی راضی ام
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 1
    باید به طرف تولید خودروهای هیبرید بروند و محیط زیست رانجات دهند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 1
    ایمنی خودروهای گاز سوز مورد سوال است وکشته های زیادی تقدیم کرده است
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    7 7
    صاحب اول و آخر دوگانه سوزها مالک آن است. بیشترین خرابی و استهلاک خودروها مربوط به دوگانه سوزهاست.
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    7 2
    گاز چیه برقی وبنزینی بهترین گزینه است
  • بی نام A1 ۰۹:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    7 2
    خودروهای گاز سوز خطرناکند
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 4
    دوگانه سوز چیه بابا؟
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 5
    اقا خودروی دوگانه اونم خودروی های داخلی مفت نمی ارزه باور کنید بعد دوسال مخارجی رو دستتون میزاره که براتون گرونتر از بنزین در میاد من تجربشو دارم که میگم
  • بی نام A1 ۰۹:۱۹ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 0
    این خودروها اومدن که مصرف سوخت رو پایین ببرن
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 1
    عجب، بعد این همه مدت حالا می گید مصرف شون بالاتر می ره
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    4 2
    این خودروها بمبهای سیارهستند بفکرجان مردم باشیدلطفا
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 2
    فکر کنید ماشین پراید باشه، دوگانه سوز هم باشه، دیگه مصرفش چی می شه بابا
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 0
    بی خیال بابا
  • بی نام A1 ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 1
    از این طرح ها زیاد اجرا شده و نتیجه نداده
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 0
    همون موقع هم می گفتن این طرح نتیجه نمی ده
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    3 0
    این طرح شد فقط محل کاسبی عده ای
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 0
    با این قیمت قطعا تقاضا برای بنزین افزایش خواهد یافت
  • بی نام A1 ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 0
    قیمت بنزین تاثیر کم و کوتاه مدتی بر قیمت خودرو دارد
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 0
    cng درصد بسیار کمی از کل گاز مصرفی را تشکیل می دهد و قطع کردن آن تاثیر آنچنانی در بهبود فشار گاز ندارد.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 0
    ما یزدی ها به نوبه خود مصرف را به حداقل رسوندیم ، هرچند اینجا هم دما 10 هست. وقتی تلوزیون اعلام میکنه افت شدید فشار داریم ما تا جایی که امکان داره مصرفمون را پایین میاریم و در خانه کاپشن می پوشیم تا در نقاط سرد مانند اردبیل و حالا هم شمال گاز داشته باشند.سختی را درک می کنیم
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 0
    آخرش باید این نتیجه رو بگیریم: گازسوز کردن موتور خودروها از دو طریق صورت می‌گیرد، اول اینکه خودروساز با بازسازی موتور بنزینی آن را به موتوری گازسوز تبدیل کند و دومین شیوه اینکه خودروساز از موتور پایه گازسوز در خودروهای خود بهره ببرد
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 0
    اصلا باید تولید این موتورها کنار گذاشته بشه
  • بی نام A1 ۰۹:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 1
    ما باید به سمت سوخت پاک بریم
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 2
    امروزه در دنیا گاز در مراکز تولید برق با حداکثر بازدهی به برق تبدیل میشود و در منازل فقط برق مصرف میشود که نه افت فشار داره نه مشکل قطع منابع. ....
  • بی نام A1 ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 1
    مگه مرض داریم گاز اسراف کنیم مجانی که نیست پول میدیم پس جایی برای صرفه جویی نیست بابام جان
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    1 1
    ما مردم ایران کی باید از منابع خدادادیمون استفاده کنیم؟بجای اینکه فرافکنی کنن بیان یه کم برا مردم ارزش قائل بشن و بی عرضگی مسئولینو گردن مردم ندازن.کافیه گازی رو که به منت به کشورای دیگه صادر میکنیم حجمشو کمتر کنن تا این مشکلات پیش نیاد.خدا به ما مردم ایران رحم میکنه که برف زیاد نمیباره وگرنه همه از سرما میمردیم ....
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    0 0
    من طرفدار دولت نیستم یا هر نهاد دیگه، اما عملا از لحاظ تکنیکی نمیشود و ربطی به هم ندارند. گازی که وارد فاز شهری میشوند به ظرفیت سیستم لوله کشی و انتقال بستگی دارد و تا حدی میتواند پرفشار یا کم فشار باشد بیشتر از فشار هم مشکل آفرین و خطرناک پس من با این تیتر تابناک موافقم تنها راه حل کم و درست مصرف کردن هستش
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    2 0
    و پایتخت نشینانی که ما رو انتهای لوله گاز کشور قرار دادند و بهار و تابستون که میشه میان شمال رو نابود میکنن و کلی آشغال تو طبیعت میریزن و میرن باید راه های ارتباطی رو روشون ببندیم که نتونن بیان شمال .همونطور که اونا الان تو خونه های گرم نشستن و شمالی ها تو سرما تا جبران بشه.
  • بی نام A1 ۰۹:۲۵ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۵
    5 2
    شما هم با فروختن اجناستون به 10 برابر قیمت جبران می کنید