۰ نفر
۲۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۵:۱۵
تحلیل فرانس۲۴ از آزادی کرکوک

یک بنگاه خبری فرانسوی معتقد است که آزادی کرکوک و ورود ارتش عراق به این منطقه حاصل توافق میان اتحادیه میهنی کردستان و بغداد بود.

به گزارش صدا و سیما،  شبکه خبری فرانس 24 در تحلیل امروز خود درباره درگیری های کرکوک نوشت: تصرف کرکوک، از نظر راهبردی همزمان یک پیروزی نظامی، سیاسی و اقتصادی برای بغداد بود. بغداد این پیروزی را پیروزی بر براداران دشمن خود می‌داند که بیشتر مردم در بغداد آن‌ها را اشغالگر و غیر قانونی می‌دانند. امروز اعلام شد که نیرو‌های عراقی دست کم حدود ۱۰ پیشمرگه را بازداشت کرده اند که در حال بازجویی از آن‌ها هستند. مردم در بغداد بیشتر از این خوشحال هستند که با این کار و بدون آنکه تلفات چندانی بدهند مسعود بارزانی را تحقیر کردند. آن‌ها بارزانی را فردی مغرور و نژاد پرست در قبال عرب‌ها توصیف می‌کنند.

این شبکه فرانسوی در ادامه گزارش داد:  این شکست سنگین برای اربیل، از طریق اختلاف و دو دستگی میان کرد‌ها حاصل شد. کارشناسان می‌گویند بغداد خیلی خوب توانست از این اختلاف و دو دستگی میان حزب دموکراتیک کردستان به رهبری مسعود بارزانی و اتحادیه میهنی کردستان به رهبری فواد معصوم استفاده کند. کارشناسان می‌گویند نیرو‌های موسوم به پیشمرگه وابسته به اتحادیه میهنی کردستان با توجه به توافقی که میان حزب شان و بغداد به دست آمده بود، بدون هیچ مقاومتی کرکوک را ترک کردند. گفته می‌شود این توافقنامه با کمک خانواده جلال طالبانی رئیس جمهوری فقید و پیشین عراق به دست آمده است.

هم خانواده جلال طالبانی هم بغداد مسعود بارزانی را دشمن مشترک خود می‌دانند و در نتیجه چنین توافقی دور ذهن نمی‌رسد. گفته می‌شود بغداد به حزب اتحادیه میهنی کردستان قول داده است اگر نیرو‌های موسوم به پیشمرگه آن‌ها بدون درگیری از کرکوک عقب نشینی کنند به طور مشترک آن را از این به بعد اداره کنند. هدفی کلی‌تر این توافقنامه نیز بی اعتبار کردن و غیرقانونی اعلام کردن مسعود بارزانی است. چون بارزانی می‌خواست که تسلط خود را بر کرکوک بیشتر کند و درانتخابات پارلمانی سهمی بیشتری را برای حزبش به دست آورد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 717911

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =