کریس کوک کارشناس بین المللی انرژی به ایران پیشنهاد کرد برای مصون ماندن از تاثیر مواضع جدید دولت آمریکا بر اقتصاد خود،وارد توافقنامه های میان مدت و بلندمدت برای فروش نفت خود شود.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، حدود یک هفته پس از اظهارات جنجالی دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا درباره ایران اگرچه برخی بازارها از جمله نفت،واکنش مختصری به این سخنان داشتند،اما حالا بازارها به حالت عادی بازگشته اند. با این حال برخی از فعالان بازار انتظار دارند که در ماه های آینده با توجه با تصمیمات کنگره، بازارهای جهانی به طور شدیدی نوسان پیدا کنند.

کریس کوک، کارشناس بین الملل انرژی در گفت و گو با خبرآنلاین در پاسخ به سوال که آیا بازار نفت تحت تاثیر سخنان ترامپ قرار خواهد گرفت، گفت:« اثر کوتاه مدت صحبت های ترامپ افزایش عدم اطمینان در بازار است و در نتیجه موجب افزایش نوسانات در بازار می شود.»

او در رابطه با واکنش شرکت های خارجی و تاثیر صحبت های ترامپ بر جذب سرمایه گذاری، بیان کرد:« حداقل یک شرکت بزرگ نفتی که به ایران بازگشته بود، اعلام کرد که آنها تحت تاثیر سیاست های جدید رییس جمهور آمریکا از ایران خارج نخواهند شد. پس مشکلی نیست که بگوییم تاثیر اظهارات ترامپ در عمل بی فایده بوده است.»

بهترین حالت و بدترین حالت

کوک ادامه داد:« در بهترین حالت، اگر اظهار نظر ترامپ در عمل موثر واقع شود، حق بیمه ریسک تجارت با ایران و هزینه مضاعف بر دوش ایران افزایش پیدا می کند و در بدترین حالت شاهد این خواهیم بود که شرکت ها با واسطه برای سرمایه گذاری به ایران می‌آیند.»

این کارشناس بین المللی با اشاره به تاثیرمواضع رییس جمهور آمریکا در بلند مدت بر بازار نفت نیر گفت:«در صورت محدود شدن دسترسی ایران به بازارهای نفت، من معتقد هستم که تاثیر این امر برای قیمت نفت منفی خواهد بود، چرا که خریداران مانند چین و هند از قدرت مذاکره عالی برخوردار خواهند بود. به همین ترتیب، این اتفاق قیمت نفت را کاهش می دهد. چین و هند که ذخیره نفتشان پایه قیمت بازار را تعیین می کند، آماده هستند به عنوان «خریداران علاج آخر» نقش ایفا کنند.»

او عنوان کرد:«در این رابطه باید توجه داشت که در فوریه و آکوست ۲۰۱۷ چین ۱.۵ میلیون بشکه در روز به دخیره نفت اضافه کرد و این حقیقت با تفکر بازپرداخت به بازار، متناقض است. هر اتفاقی که برای دسترسی نفت ایران به بازارهای جهانی رخ دهد، نااطمینانی در بازار ایجاد می شود و باعث افزایش نوسان بیشتر قیمت ها خواهد شد.»

پیشنهاد کارشناس بین الملل انرژی به ایران

کوک اظهار کرد:« برای همین پیشنهاد من به ایران این است که وارد توافقنامه های فروش میان مدت و بلند مدت شود؛ این موضوع ایران را قادر می سازد تا به طور کلی بازار جهانی نفت را کنار بگذارد.»

این بین المللی انرژی گفت:« ایران به تازگی بعد از چندین سال سواپ نفت دریای خزر را بازگشایی کرده است و من با دوستانم در ایران کار کرده ایم تا این نوآوری را به منظور مبادله نفت با پالایشگران بین المللی گسترش دهیم.»

سخنرانی ترامپ بر بازار نفت تاثیر نمی‌گذارد

از سوی دیگر رسانه های حارجی نیز با نظرسنجی از کارشناسان بین الملل انرژی به این نتیجه رسیدند که در کوتاه مدت، تصمیمات و صحبت های ترامپ تاثیری بر قیمت و رویکرد بازار نفت ندارد.

به گزارش سی ان بی سی، لزوما سخنرانی ترامپ درباره استراتژی جدید ایران تاثیر فوری بر بازار نفت نخواهد گذاشت اما ممکن است تغییراتی را ایجاد کند.

بنجامین سالیسبوری، کارشناس سیاست های انرژی می گوید:« سرمایه گذاران نفت باید از خطرات احتمالی پیش رو آگاه باشند و آسوده خاطر نباشند.در حالی که به دلیل عرضه بیش از حد در بازار هیچ ریسکی در این بازار وجود ندارد، با توجه تعادل بین عرضه و تقاضا در بازار نفت برای سال آینده خطرات ژئوپولیتیک تاثیرات بسزایی را خواهد گذاشت.»

 اندی لیپو، مدیر موسسه  نفتی لیپو  هم معتقد است:« سخنرانی ترامپ نشان دهنده درجه خطرات و عدم اطمینان ژئوپولیتیکی است که می تواند قیمت نفت را افزایش دهد.»

او معتقد است:« جهان نمی تواند به راحتی کاهش عرضه در بازار را کنترل کند، چون نمی توانیم این میزان کاهش عرضه را از اوپکی ها و غیر اوپکی ها تامین کنیم. تنها جایی که صادرات نفت رو به افزایش داشته، آمریکا است که هفته گذشته به بیشترین حد خود رسید و این میزان را تا آخر سال ادامه خواهد داد.»

 

 

35224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 718332

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۷
    0 0
    کریس کوک چشم بسته غیب گفته اومده باز پوند بگیره و مشاوره های بی ارزش بده ؟