دودانگه: سیاست‌گذاری بازرگانی باید احیا شود

یک کارشناس اقتصادی گفت: پیشنهاد من این است که برنگردیم به این‌که دوباره وزارت بازرگانی از صنعت تفکیک شود، ما باید به معنای واقعی کلمه نظام بازرگانی و سیاست‌گذاری بازرگانی را احیا کنیم.

محمود دودانگه در گفت‌وگو با خبرگزاری خبرآنلاین با اشاره به مباحث مطرح شده درباره تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت، اظهار داشت: پیشنهاد من به صورت مشخص این است که به جای این‌که روی تفکیک بازرگانی و صنعت تمرکز کنیم، روی احیای نظام بازرگانی کشور تمرکز کنیم.

وی که در کافه‌خبر خبرگزاری خبرآنلاین سخن می‌گفت، افزود: آنچه که اهمیت دارد، فارغ از این‌که وضعیت موجود همچنان دنبال شود یا تفکیک کنیم، این است که نظام بازرگانی کشور را احیا کنیم.

وی عنوان کرد: ممکن است وزارت بازرگانی احیا شود، ولی نظام بازرگانی را احیا نکرده باشید و مجددا اموری از قبیل تنظیم بازار و قیمت‌گذاری و... در دستور کار این وزارتخانه قرار داده شود که خطای بزرگی است.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: پیشنهاد من این است که برنگردیم به این‌که دوباره وزارت بازرگانی از صنعت تفکیک شود، ما باید به معنای واقعی کلمه نظام بازرگانی و سیاست‌گذاری بازرگانی را احیا کنیم.

دودانگه متذکر شد: دلیل هم روشن است. در حال حاضر ظرفیت‌های صنعتی کشور گسترش پیدا کرده، اما ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های تجاری هم‌پای ظرفیت‌های صنعتی رشد نکرده است.

وی ادامه داد: در همین چارچوب لازم است با کارآمد کردن سیاست‌های بازرگانی، تولید کشور را رقابتی و برون‌گرا کنیم. به هرحال باید بپذیریم که تولید صادراتی و رقابت‌پذیر محور اقتصاد کشور باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: ما پی در پی مجوز سرمایه‌گذاری‌های صنعتی و تولید داده‌ایم و ظرفیت‌های صنعتی گسترده‌ای ایجاد شده است، اما در خصوص ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های بازرگانی نه مدیریت یکپارچه‌ای وجود داشته و نه سرمایه‌گذاری مطلوبی انجام شده است.

دودانگه تاکید کرد: به نظر می‌رسد ضروری است یک‌بار دیگر، فلسفه، جایگاه، نقش، وظایف و ماموریت‌های وزارت صنعت، ‌معدن و تجارت (و حتی دولت) با رویکرد تحقق سیاست‌های اصل 44 بازمهندسی شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از وظایفی که در شرایط فعلی در این وزارتخانه انجام می‌شود، اساسا باید واگذار و یا تعطیل شود و اتفاقا وظایفی که نادیده گرفته شده و وظیفه ذاتی وزارت صنعت، معدن و تجارت است، باید احیا شود.

این کارشناس اقتصادی متذکر شد: فلسفه دولت و به‌تبع وزارت صنعت،‌ معدن و تجارت سیاست‌گذاری،‌ پشتیبانی و نظارت است تا رقابت در اقتصاد نهادینه شود و بخش خصوصی واقعی بتواند در یک فضای کسب و کار شفاف و روان ارزش افزوده ایجاد کرده و رشد مستمر و متوازن ایجاد کند.

مشروح گفت‌وگوی خبرگزاری خبرآنلاین با محمود دودانگه به زودی منتشر می‌شود.

39225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 6 =