تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی ۶ ماهه سال ۱۳۹۶ به بخش‌های اقتصادی مبلغ ۲۷۰۴.۲ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۳۷۵.۳هزار میلیارد ریال (معادل ۱۶.۱ درصد) افزایش داشته است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، جدول ۱ بیانگر هدف از دریافت تسهیلات پرداختی در بخش‌های اقتصادی طی ۶ ماهه سال ۱۳۹۶ است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در تمام بخش‌های اقتصادی طی ۶ ماهه سال جاري مبلغ ۱۷۲۴.۶ هزار میلیارد ریال (معادل ۶۳.۸ درصد کل تسهیلات پرداختی)  است که در مقایسه با دوره مشابه سال قبل مبلغ ۱۹۶.۹هزار میلیارد ریال معادل ۱۲.۹ درصد افزايش داشته است. سهم تسهیلات پرداختی بابت تأمین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در ۶ ماهه سال جاري معادل ۶۹۱.۷ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۴۰.۱ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش  تمام بخش‌های اقتصادی (مبلغ ۱۷۲۴.۶ هزار میلیارد ریال) است.

 ملاحظه مي‌شود از ۸۲۵.۶ هزارميليارد ريال تسهيلات پرداختي در بخش صنعت و معدن معادل ۸۳.۸ درصد آن (مبلغ ۶۹۱.۷ هزار ميليارد ريال) در تأمين سرمايه در گردش پرداخت شده است که بيانگر توجه و اولويت‌دهي به تأمين منابع براي اين بخش توسط بانک‌ها در سال جاري  است.

در جدول شماره ۲ مشاهده می‌شود تعداد ۱۳۲۳۳۸ فقره تسهيلات به بخش صنعت و معدن با میانگین پرداختی هر فقره ۶۲۳۹ ميليون ريال پرداخت شده که بیشتر از میانگین پرداختی سایر بخش‌ها است. درضمن در بخش خدمات تعداد ۲۳۶۱۱۰۸ فقره تسهیلات با میانگین پرداخت هر فقره ۴۶۱ ميليون ریال پرداخت شده است.

      

شایان ذکر است که همچنان باید در تداوم مسير جاري ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نيز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسيل تورمي ناشي از فشار تقاضاي کل در اقتصاد نيز بود. بر اين اساس ضروري است به افزايش توان مالي بانک‌ها از طريق افزايش سرمايه و بهبود کفايت سرمايه بانک‌ها، کاهش تسهيلات غيرجاري و بازگرداندن آنها به مسير صحيح اعتباردهي بانک‌ها، افزايش بهره‌وري بانک‌ها در تامين سرمايه در گردش توليدي، پرهيز از فشارهاي مضاعف بر دارايی بانک‌ها و ترغيب بنگاه‌های توليدی به سمت بازار سرمايه به عنوان يک ابزار مهم درتامين مالی طرح‌های اقتصادی (ايجادی) توجه ويژه‌ای کرد.

 

39224

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719065

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =