ایران نوشت:دولت به پشتوانه افزایش رقم واردات خودرو و ساماندهی واردکنندگان خودرو تصمیم گرفت، سایت ثبت سفارش خودرو را مسدود کند تا دیگر هیچ واردکننده‌ای نتواند برای ثبت سفارش خودرو اقدام کند.

 4 ماه پیش بود که ثبت سفارش جدید برای واردکنندگان خودرو بسته شد. ماجرای این محدودیت بر می‌گردد به مصوبه زمستان سال گذشته که وزارت صنعت به جهت حضور خودروسازان خارجی در ایران از تمام واردکنندگان خواست که از شرکت مادر مجوز واردات بگیرند و دیگر با واسطه‌ها واردات انجام ندهند.

دولت یازدهم تا 4 تیرماه به واردکنندگان خودرو مهلت داد تا برای گرفتن مجوز از شرکت اصلی اقدام کنند، در غیر این‌صورت دیگر اجازه واردات نخواهند داشت. همین امر موجب شد سیلی از تقاضای ثبت سفارش خودرو به سازمان توسعه تجارت برود. آمار شش ماهه گمرک هم نشان می‌دهد که امسال ۴۴ هزار دستگاه خودرو به ارزش حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد حدود ۳۸ درصد و به لحاظ ارزش حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است.

دولت به پشتوانه افزایش رقم واردات خودرو و ساماندهی واردکنندگان خودرو تصمیم گرفت، سایت ثبت سفارش خودرو را مسدود کند تا دیگر هیچ واردکننده‌ای نتواند برای ثبت سفارش خودرو اقدام کند. اما این اتفاق مشکلاتی را در بازار و برای مصرف‌کنندگان ایجاد کرد. شرکت‌های وارد‌کننده با بهانه اینکه ثبت سفارش خودرو بسته شده است و معلوم نیست چه زمان باز شود در عرضه خودروهای مورد تقاضا تعلل کردند و شاید بهترین واژه‌ای که بتوان استفاده کرد، احتکار است. با احتکار خودرو توسط شرکت‌های وارد‌کننده وبرخی از نمایشگاه داران، قیمت خودروهای خارجی افزایش پیدا کرد.

در ماه‌های اول این رشد قیمت بین 5 تا 7 درصد بود. اما به مرور زمان این رشد به 15 درصد هم رسید و البته در برخی از خودروها که تقاضای بیشتری دارد قیمت‌ها 20 درصد هم گران شد. واردکنندگان مسئولیت این گرانی را بر شانه دولت می‌اندازند و می‌گویند اگر سایت ثبت سفارش قفل نشده بود اکنون بازار روال طبیعی خود را داشت ولی دولتی‌ها نظری خلاف این دارند و می‌گویند نسبت به سال گذشته 38 درصد افزایش واردات ثبت شده است لذا هیچ کمبودی در بازار وجود نداشت از این‌رو رشد قیمت کاذب بوده و حتی می‌توان گفت تخلف صورت گرفته است.

به هر ترتیب سایت ثبت سفارش خودرو تا زمان تصویب اصلاحیه قانون ثبت سفارش خودرو که در کمیسیون زیر بنایی دولت است، باز نخواهد شد.در این اصلاحیه شروطی برای واردکنندگان خودرو در نظر گرفته شده است تا مسأله واردات خودرو ساماندهی شود و هر فردی اقدام به واردات نکند.

حال روز گذشته علی علی‌آبادی فراهانی مدیرکل مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت با اظهار گلایه از انتشار برخی اخبارغیرکارشناسی در خصوص بستن سایت ثبت سفارش خودرو، به شاتا گفت: توقف موقت ثبت سفارش خودرو به معنی توقف واردات خودرو نیست و تمامی ثبت سفارش‌های خودرو دارای مدت اعتبار شش ماهه هستند. همچنین واردات خودرو از محل ثبت سفارش‌های معتبر قبلی هم‌اکنون در حال انجام است و خللی در واردات خودرو به هیچ وجه وجود ندارد.

وی یادآور شد: با توجه به آمار واردات خودرو در شش ماهه اول سال و در نتیجه افزایش عرضه در بازار، به صورت اصولی باید کاهش قیمت‌ها را در بازار مشاهده کنیم اما در حال حاضر بازار خودرو با افزایش قیمت مواجه است که یکی از دلایل اصلی آن همین اظهارنظرهای غیرکارشناسانه است.

در حال حاضر با توجه به سیاست‌ها و دستورالعمل پیشنهادی ارسال شده به هیأت دولت، ثبت سفارش خودرو به صورت موقت تا ابلاغ دستورالعمل جدید، متوقف شده است. مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت همچنین با اشاره به برخی اخبار منتشر شده در خصوص ترخیص ۲۰۰ دستگاه سوناتای هیبریدی فاقد مجوز نیز گفت: اظهار و ترخیص خودروهای وارداتی باید با تطبیق شماره شاسی درج شده در تفاهمنامه ارائه خدمات گارانتی و تأیید سیستمی نمایندگی مربوطه انجام شود. علی‌آبادی فراهانی با تأکید بر ابلاغ بخشنامه‌های این موضوع به گمرک ایران تصریح کرد: رعایت بخشنامه‌های موصوف برای واردات و شماره‌گذاری خودرو الزامی است و هرگونه اقدام مغایر با ضوابط مذکور باید از طریق مراجع ذی‌صلاح مورد رسیدگی قرار بگیرد.

نیم نگاه
آمار شش ماهه گمرک هم نشان می‌دهد که امسال ۴۴ هزار دستگاه خودرو به ارزش حدود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیارد دلار وارد کشور شد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته از نظر تعداد حدود ۳۸ درصد و به لحاظ ارزش حدود ۴۰ درصد افزایش داشته است
توقف موقت ثبت سفارش خودرو به معنی توقف واردات خودرو نیست و تمامی ثبت سفارش های خودرو دارای مدت اعتبار شش ماهه هستند.3535

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719224

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =