۰ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۰۸:۲۷

مهر نوشت:مدیرعامل شرکت فرودگاه ها از ورود اولین رادار به کشور و دومین و سومین رادار مراقبت پرواز تا سه ماه آینده به کشور خبر داد و گفت که با این اقدام، دخالت مستقیم مراقبات پرواز کاهش می‌یابد.

 رحمت الله مهابادی در مراسم گرامیداشت روز جهانی مراقبت پرواز با تقدیر از کنترلرهای ترافیک هوایی اظهار داشت: شغل مراقبت پرواز از مشاغلی است که نتایج آن به سرعت در زندگی مردم و در حمل و نقل هوایی دیده می شود. شغلی پویا، هیجانی و چالشی است که فرد را در موضع قدرت قرار می دهد.

وی با بیان اینکه مراقبان پرواز از مردم حفاظت و حراست می کنند افزود:همان گونه که نیروهای مسلح حافظ مردم هستند کنترلرهای ترافیک هوایی نیز از جان مردم حفاظت می کنند. این هجمه ای که اخیرا به سپاه از سوی بول هوس ترین فرد انجام شد به خاطر همین ویژگی سپاه بود که مسئول حفاظت از مردم است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: شغل مراقبت پرواز از مشاغل اختصاصی این شرکت است و در هیچ سازمان و نهاد دیگری نمی توان چنین شغلی را یافت، بنابراین مراقبان پرواز معرف شرکت فرودگاه ها بوده و از سوی دیگر معرف فرهنگ ایران در بین فعالان صنعت هوانوردی و خلبانان و پروازهای عبوری از آسمان ایران هستند. به دلیل تعامل و گفتگویی که مراقبان پرواز با خلبانان پروازهای عبوری و یا ورودی به آسمان ایران در کمال آرامش انجام می دهند.

وی نقش مراقبان پرواز در کاهش یا افزایش هزینه های ایرلاین ها را موثر دانست و افزود: در صورتی که کیفیت کار کنترلرها و سرعت آنها در نشاندن و صدور دستور پرواز بالا باشد هزینه های ایرلاین ها نیز کاهش خواهد یافت.

مهابادی با تاکید بر اهمیت شغل مراقبت پرواز و اثرگذاری آن بر روی متغیرهای سیاسی تصریح کرد: یکی از عرصه هایی که نشان داد شغل مراقبت پرواز چه اهمیتی دارد عرصه بحران قطر بود که توسط چهار کشور و به پشتیبانی دشمنان منطقه رقم خورده بود. مدیریت واقعه قطر برای مراقبان پرواز در ایران بسیار مهم بود؛ ما در فاصله ۱۰ ساعته کاری کردیم که مورد تقدیر رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی قرار گرفتیم و کنترلرها از ایجاد بحرین دیگر جلوگیری کردند.

رئیس هیات مدیره شرکت فرودگاه ها خاطرنشان کرد: در طی بحران قطر و بسته شدن آسمان این کشور از سوی کشورهای همسایه مراقبان پرواز ایران همزمان عملیات کنترل پرواز و تقرب پرواز را توامان ارائه دادند که تا قبل از آن در صنعت هوانوردی ایران بی سابقه بود و فشار زیادی بر روی کنترلرهای ترافیک هوایی وارد آمد.

وی در خصوص سیستم های کنترلی و راداری شرکت فرودگاه ها نیز اظهار داشت: زمانی که من در سه سال پیش به این شرکت آمدم حتی یک راه هوایی دو طرفه، دو راه هوایی موازی یا راه هوایی کوتاه نداشتیم. ترمینال های مهم ما خطرناک شده بودند و ورودی ها و خروجی ها به فرودگاه ها یکی شده بود. همچنین سامانه های راداری ما مشکلات زیادی داشتند که در نتیجه شرکت فرودگاه ها یک شرکت مشاور برای ساماندهی این وضعیت به خدمت گرفت.

کاهش دخالت مستقیم مراقبات پرواز

این مقام مسئول در وزارت راه و شهرسازی تصریح کرد: در فرودگاه مهرآباد از ۴۳۰ تا ۴۴۰ پروازی که انجام می شد ۳۷۷ کانسلیت (دخالت مستقیم مراقبان پرواز) را شاهد بودیم اما در آینده نزدیک با همکاری این مشاوره خدمات هوایی تعدد کانسلیت ها به هفت فقره کاهش می یابد و اگر تعداد پروازها ۵۰ درصد افزایش یابد تعدد کانسلیت ها حداکثر به ۱۷ دخالت مستقیم کنترلرها می انجامد.

مهابادی اظهار داشت: در خصوص سامانه های راداری نیز کلیه سامانه های رادیویی و سوئیچینگ خریداری شده و مشکلات اصلی ما صرفا در حوزه راداری است که با ورود اولین رادار و سپس دومین رادار در روزهای آینده و نهایتا سومین رادار تا سه ماه آینده بخش زیادی از مشکلات راداری مرتفع خواهد شد.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران افزود: همچنین برنامه خرید پنج تا هشت رادار دیگر را در دستور کار داریم که عملیات خرید آنها آغاز شده است. تا دو سال آینده نیز کلیه رادارهای موجود اورهال و به روز رسانی می شوند و به جایی می رسیم که تا ۲۰ سال دیگر دغدغه مشکلات راداری نداشته باشیم.

وی با اشاره به برنامه های شرکت فرودگاه ها در خصوص آموزش به مدیران آینده ادامه داد: در حال حاضر یک گروه از متخصصان این کشور خارج از کشور در حال آموزش هستند.

به گفته مهابادی؛ در خصوص معیشت مراقبان پرواز نیز آیین نامه های خاص این شغل در وزارت راه و شهرسازی تهیه شده تا کنترلرها با فراغ بال به مردم، ایرلاین ها و فعالان حوزه هوانوردی خدمات بهتری ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران در پایان تاکید کرد: اقدامات این شرکت در خصوص مدیریت بحران هوایی قطر به حدی قوی و با سرعت انجام شد که رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به من گفت شرکت فرودگاه ها موفق ترین کارنامه در بحران قطر را ارائه داد و کنترلرهای ترافیک هوایی ایران از سرعت و دقت کافی در هدایت هواپیماهای عبوری قطر از آسمان ایران ارائه دادند.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719315

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    3 0
    بعد از 40 سال از شعار ما میتوانیم همچنان در گیر و دار واردات راداریم
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۰۷/۲۹
    1 0
    آفرین دم شما گرم.