مهر نوشت:رییس انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی گفت:یکی ازمهمترین دلیل ناکارآمدی دستگاه های دولتی درتنظیم بازار گوشت قرمز این است که برخی می‌خواهند اقتصاد را به صورت دستوری مدیریت کنند.

فرهاد آگاهی، اظهار داشت: همه سیاست گذاری ها و تصمیم سازی ها در حوزه صنایع غذایی و کشاورزی باید بر این مدار شکل بگیرد که انسان سالم، محور توسعه شناخته شود و هیچ مولفه ای بر ایمنی و امنیت غذایی مردم، ارجحیت نداشته باشد.

وی ادامه داد: بحث های اقتصادی نظیر صرفه جویی ارزی، حمایت از تولید داخل، ارزآوری از طریق صادرات، اشتغالزایی و ... همه و همه در جای خود حائز اهمیت هستند ولی سلامت جامعه موضوعی ورای  این ها است و نباید قربانی هیچ کدام از آن ها شود.

آگاهی در خصوص وضعیت بازار گوشت قرمز اظهار داشت: متاسفانه در سالهای اخیر شاهد کاهش مصرف گوشت قرمز در جامعه ایرانی اعم از شهری و روستایی بوده ایم که بر اساس مطالعات، مهمترین دلیل آن، افزایش چشمگیر قیمت آن بوده است.

وی افزود:آمار بانک مرکزی به وضوح نشان می دهد تهیه مستمر گوشت قرمز، آنچنان که نیاز فیزیکی افراد اقتضا می کند، از قدرت خرید بخشی از جامعه خارج شده است.

به گفته آگاهی، آمارجمعیتی حکایت از آن دارد که بخش بزرگی از ترکیب جمعیت کشور را افراد زیر ۲۵ سال تشکیل می دهد و به این جهت با صدای بلند باید فریاد زد که کاهش مصرف گوشت قرمز وکاهش قدرت خرید مردم، اصلا نشانه خوبی برای آینده جامعه ایرانی نیست.

رییس انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی در خصوص میزان گردش مالی بازار گوشت قرمز اظهار داشت: هرچند گردش مالی بازار گوشت قرمز کشور، عددی بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است ولی این میزان برای یک کشور ۸۰ میلیون نفری، میزان قابل قبولی و آینده نگرانه ای نیست.

آگاهی ادامه داد: کشور ما با پدیده شوم خشکسالی مواجه است و به این دلیل و البته دلایل دیگر، هزینه تمام شده تولید گوشت قرمز، افزایش پیدا کرده است ولی واقعیت این است که اگر دولت در خصوص آسان سازی دسترسی مردم به فراورده های گوشتی، گره گشایی نکند، هزینه بیشتری را باید در بخش سلامت پرداخت کند.

وی افزود: با توجه به اینکه بخش عمده ای از خوراک دام ها، از طریق واردات تامین می شود، افزایش قیمت ارز نیز در افزایش قیمت تمام شده گوشت، اثرگذار است.

به گفته آگاهی، در حوزه گوشت قرمز باید تلاش شود که برنامه ریزی ها بر مداری قرار گیرد که سبب جذب سرمایه ها به سمت تامین و توزیع گوشت شود. و با توجه به خشکسالی ها و ظرفیت محدود تولید داخل، موضوع جذب سرمایه گذاری برای تسهیل واردات گوشت قرمز نیز در دستور کار قرار دارد.

رییس انجمن واردکنندگان فراورده های خام دامی ادامه داد: ولی متاسفانه غیرشفاف بودن برنامه های کلان، عدم وجود یک سامانه آماری که بتواند ورودی و خروجی های دستگاه های دولتی را با یکدیگر هماهنگ کند، ادعاهای عجیب و غریب دررابطه با میزان دام زنده کشور، چالش های متعدد تامین کنندگان با وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی و مهمتر از همه عدم توجه دولتمردان به تجربیات شکل گرفته در تشکل های تخصصی موجب شده که شوق و انگیزه سرمایه گذاران برای ورود به این بازار کاهش پیدا کند

وی با انتقاد از عدم وجود انسجام آماری در دستگاه های دولتی ادامه داد: موضوع تعیین میزان حجم و ارزش واردات گوشت و همچنین زمان واردات، در کشور ما جزء اختیارات حاکمیتی لحاظ شده و در انحصار دستگاه های دولتی است ولی در این سال ها شاهد آن هستیم که رویکردهای حاد و شدیدی مبتنی بر اینکه «پدیده های اقتصاد را می خواهند دستوری مدیریت کنند» در دستگاه های دولتی سایه انداخته و به این جهت علی رغم همه تلاش ها، باز هم بدلیل عدم توجه به واقعیت های بازار و عدم وجود انسجام آماری، شاهد اختلال در تنظیم بازار هستیم.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 1 =