۰ نفر
۲۹ مهر ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴

ایسنا نوشت:معاون سازمان ملی استاندارد با بیان اینکه استاندارد سابقه ای ٥٠ ساله در ایران دارد،‌ گفت: مشارکت در استاندارد مصداق سرمایه گذاری است و آن را فرصتی برای تاثیرگذاری کارآمد در آینده می‌دانیم.

 سودابه یحیی زاده در آیین گرامیداشت هفته استاندارد اظهار کرد: در ١٤ اکتبر ١٩٤٧ میلادی ٢٥ کشور جهان بواسطه اهمیت استاندارد و دستاوردهای حاصل شده از بکارگیری آن اقدام به ایجاد یک سازمان کردند و امروز ٧٠ سال از این اقدام می‌گذرد.

وی با بیان اینکه امروز ١٦٣ کشور در این سازمان عضویت دارند که نشان از اهمیت بکارگیری استاندارد دارد، افزود: استاندارد سابقه ای ٥٠ ساله در ایران دارد و تاکنون دستاوردهای بسیاری داشته است و رهاوردهای سال های اخیر نشان از اهمیت و تاثیر استاندارد در زندگی دارد .

معاون تدوین و ترویج سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: امروز دنیا به واسطه تغییرات و روند پر شتاب حرکت خود با چالش هایی مواجه است و تفکر مواجهه با این چالش ها در سازمان استاندارد مورد توجه قرار دارد، چراکه باید با فکر جدید پذیرای هرگونه تغییر و تحول باشیم .

وی با تاکید بر اینکه در سال های گذشته توجه جدی بر وجود مهر استاندارد روی کالاها و بررسی تخلفات و برخورد قضایی وجود داشت، اما امروز رویکرد جدیدی دنبال می شود، عنوان کرد: امروز استاندارد به حوزه خدمات رسیده، وارد بطن جامعه و حوزه هایی همچون محیط زیست، حقوق شهروندی، جمع آوری پسماند، معابر شهری، اصول بکارگیری فناوری نوین، IT، اصول اجتماعی و ... شده است و دنیا نیز به امر می پردازد.

یحیی زاده با اشاره به تقارن روز استاندارد با روز صادرات بر ضرورت ارتقای کیفی صادرات تاکید کرد و گفت: در حال از دست دادن بازارهای کشورهایی همچون عراق و افغانستان هستیم، در حالی که می خواهیم به سازمان تجارت جهانی بپیوندیم و اصل پیوستن به WTO    استانداردسازی است. باید تمرکز کار را در نگارش استانداردها لحاظ کنیم تا در آینده صادرات محصولات همسو با استاندارد جهانی انجام شود.

وی افزود: در گذشته عراق به صورت توافقی خرید کالا داشت اما امروز ملاک عراق برای واردات کالا استاندارد جهانی است و باید به این سمت حرکت کرد .

معاون سازمان ملی استاندارد با اشاره به خالی بودن ٥٠ درصد چارت سازمان و کمبود منابع مالی بیان کرد: به دلیل وجود تنگناها از صنعتگران استمداد گرفته شده است و این امر به دستاوردهای مناسبی ختم شد .

وی شعار هفته استاندارد را " استانداردها شهر را هوشمندتر می‌کنند" اعلام کرد و گفت: طبق پیش بینی ها تا سال ٢٠٥٠ حدود ٧٠ درصد جمعیت جهان شهرنشین می شود درصورتی که شهرها ظرفیت این میزان جمعیت را ندارند و باید برای آینده آماده باشیم. سازمان هایی همچون ISO   و ... در تلاش جهت هموار سازی شرایط و استانداردسازی هستند و ما نیز در کشور باید توجه لازم را برای آینده داشته باشیم تا درگیر چالش نشویم.

یحیی زاده به تدوین برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت اشاره کرد و افزود: طرح نوین استاندارد با رویکرد خود اظهاری واحدها در دستور کار قرار دارد که براساس آن واحدها باید به تولیدات خود پایبند باشند و با حمایت مجلس می‌توانیم طرح تحول جدید را پیاده کرد.

وی تصریح کرد: تا به امروز بیش از  ٣١ هزار و ٥٠٠ استاندارد ملی تدوین و اصلاح شده و استانداردها همسو با دنیای امروز بازنگری شده و درصد بسیاری از نیاز جامعه را پوشش داده است .

معاون سازمان ملی استاندارد جایگاه امروز ایران در بین ١٦٣ کشور جهان عضو سازمان استاندارد جهانی را رتبه ٢٣ دانست و اظهار کرد: در شهریور ماه سال جاری ایران برای اولین بار به همراه ١٥ کشور دنیا به عضویت هیات مدیره فنی ISO درآمد، همچنین رتبه اول در اکو، D۸   و کشورهای آسیای جنوب غربی در اختیار ایران است و در استانداردسازی حلال در زمره کشورهای پیشرو هستیم.

یحیی زاده عنوان کرد: امروز بستر مشارکت در حوزه استاندارد ملی فراهم شده است و باید ظرفیت‌ها بیان شود تا در جامعه بین المللی بر آن تاکید شود.

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 719427

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 4 =