ایسنا نوشت: سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی جزئیات تفاهم اولیه در ساخت کشتی‌های نفت‌کش با اگزیم بانک چین را تشریح کرد.

اسدالله قره‌خانی با اعلام این مطلب گفت: اخیرا براساس دعوتی که شرکت‌های سازنده کشتی‌های اقیانوس پیما در حوزه صنعت نفت داشتند هماهنگی‌هایی با شرکت ملی نفت‌کش انجام شد و بنده هم به عنوان عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی در این سفر حضور داشتم.

وی تصریح کرد: بر همین اساس ابتدا به شانگهای سفر داشتیم که از نزدیک با کشتی‌سازی‌ها آن‌ها آشنا و بازدید کردیم و گزارش‌ پیشرفت‌های ‌آن‌ها از نظر فنی، استاندارد و انطباق با دانش روز ارائه شد ضمن این که جلساتی هم با بخش ستادی در پکن داشتیم.

این عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس همچنین بیان کرد: در جریان این سفر جلسه‌ای هم با اگزیم بانک چین داشتیم که قول دادند فاینانس تمام کشتی‌ها که بالغ بر ۳۰ کشتی و ظرفیت ۳۰۰ تا ۴۰۰ هزار تنی را انجام دهند و تیم‌های فنی نیز در آینده مذاکرات را دنبال کنند.

نماینده مردم علی آباد کتول در مجلس در ادامه اظهار کرد: در جلسه‌ای که با مدیرعامل اگزیم بانک چین داشتیم قرار شد تا کل فاینانس این 30 کشتی را بپذیرند و زیر دو و نیم درصد و با بازپرداخت 10 ساله که البته دو سال هم تنفس دارند تا مجددا تیم‌های فنی مذاکرات دقیق‌تری را انجام دهند.

وی افزود: نسبت به استانداردها، مباحث زیست محیطی و سوختی که آن‌ها دارند و همچنین شرایط فاینانس، شرایط سازنده و فاینانسور کاملا مهیا است و حتی صحبتی از مواضع آمریکا، ترامپ و تحریم هم نشد.

قره‌خانی در پایان خاطرنشان کرد: خوشبختانه طرفین اعلام آمادگی کردند و موقعیت خوبی است در واقع قراردادی امضاء نشد بلکه به نوعی تفاهم نامه‌ای در قالب مذاکرات اولیه صورت گرفت هم آن‌ها تقاضاهای ما را شنیدند و هم ما شرایط را ارزیابی کردیم حتی پیشنهاد شد تا بخشی از ساخت کشتی‌های نفت‌کش در بندرعباس انجام شود که موافقت کردند و گفتند جای مذاکره دارد.

35225

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 7 =