مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب با بیان اینکه ساخت و ساز های دهه های اخیر و فرودگاه فعلی اهواز مهمترین موانع توسعه میدان اهواز به شمار می آیند،گفت: مجموعه این موانع موجب شده اند تا حدود 25 درصد از کل سطح الارض میدان نفتی اهواز همچنان از دسترس این شرکت خارج باشد.

به گزارش خبرآنلاین و به نقل از روابط عمومی شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب: بيژن عالي پور با بيان اهمیت میدان نفتی اهواز در تولید نفت و سرانه ملی ایران گفت: در حال حاضر فرودگاه بین المللی اهواز ، وجود اماكن، كارگاهها و ساختمان هايي كه بدون توجه به حريم ميدان و برنامه هاي آتي حفاري، احداث شده اند، مهمترین موانع توسعه این میدان عظیم نفتی به شمار مي آيند.

مهندس بيژن عالي پور با اشاره به اینکه میدان اهواز بزرگترین میدان نفتی کشور و یکی از ۱۰ میدان بزرگ جهان است توضیح داد: از زمان کشف این میدان در سال 1338 تاکنون افزون بر 500 حلقه چاه در محدوده اي به طول ۷۵ و عرض ۸ کیلومتر حفر شده است که عمده آنها در شرق و شمال شرقی شهر اهواز واقع اند.

وي تصريح كرد:  این میدان دارای سه مخزن آسماری، بنگستان و خامی است که حجم نفت درجای آنها در مجموع حدود ۶۵ میلیارد بشکه و گاز موجود در کلاهک آسماری و مخزن خامی آن، حدود ۵ تریلیون فوت مکعب برآورد می شود.

مدیرعامل مناطق نفتخیزجنوب با اشاره به سرمایه عظیم نهفته در این میدان يادآورشد: مجموع دبی کنونی این میدان از دو مخزن آسماری و بنگستان حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز می باشد که در آينده با اجرای طرح افزایش تولید، به مرز يك ميليون بشكه نزديك خواهد شد.

وي توضیح داد: اخیرا از طرف مدیریت فنی این شرکت، طرح توسعه 11 مخزن از جمله مخازن آسماری و بنگستان اهواز نهایی و در اختیار مقام عالی وزارت قرار گرفته است كه براساس این طرح، مجموع دبی هدف گذاری شده میدان اهواز تا پایان سال ۱۳۹۸ به حدود ۹۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید؛ضمن اينكه دستيابي به دبي هاي بالاتر نيز پس از رسيدن به دبي مذكور و بر اساس تجزيه و تحليل عملكرد ميدان دور از انتظار نيست و مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

مهندس عالی پور با توضیح اینکه در سالیان گذشته ساخت و سازهای زیادی در حریم این میدان صورت گرفته یادآور شد: هیچگونه راه حلی برای چشم پوشی از تعرض به محدوده عملیاتی میدان یا مناطقی که در نقشه ی طرح های آتی قرار دارند، وجود ندارد و ادامه تصرف محدوده چاه ها يا لوكيشن هاي پيش بيني شده، فقط هزینه های دولت را افزایش داده و دسترسی به انفال و منابع ملی را با مشکل مواجه می سازد که نتیجه اش کاهش درآمد برای کشور است.

مهندس بیژن عالی پور با اشاره به گزینه های مختلف فنی برای غلبه بر مشکلات سطح الارضی و موانع حفاری در این میدان، توضیح داد: شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب برای جبران عدم دسترسی به بخش قابل توجهی از سطح الارض میدان، اقدام به بکارگیری روش های خاص حفاری چاه از جمله حفاری چاههای خوشه ای (حفاری ۴ تا ۵ حلقه چاه در یک محدوده ی واحد)، حفاری چاه های انحرافی و افقی نموده است، با این وجود، هنوز هم نمی توان همه بخش های مخازن این میدان را به صورت متوازن در تولید مشارکت داد.

مديرعامل شركت ملي مناطق نفتخيزجنوب افزود: اخیراً با توجه به رواج حفاري به روش ERD (يا حفاري با طول بلند Extended Reach Drilling ) ضمن مذاکره با شرکت های ارائه دهنده این فناوری، تعدادی محل حفاری جهت به کار گیری این شیوه نوین نیز مشخص گردیده است که امیدواریم در آینده نزدیک این مهم عملیاتی شده و بخشی از مشکلات سطح الارض میدان مرتفع گردد.

وي تاكيد كرد: البته بايد توجه داشت كه استفاده از اين تكنولوژي ها، هزينه حفاري و تعميرات آتي چاه ها را به شكلي غير متعارف بالا مي برد به گونه اي كه گاه بخشي از آن بودجه، از ارزش كل تأسيسات و اماكن سطح الارضي موجود، بيشتر است.

مهندس عالی پور در عین حال تأکید کرد:  از منظر فنی با توجه به مشخصات خاص مخازن این میدان و بخصوص مخازن بنگستان و خامی آن، حتی حفاری طول بلند هم نمی تواند همه مشکلات سطح الارضی این میدان را مرتفع نماید، بنابراین لزوم در اختیار داشتن بخش هايي از سطح الارض میدان که هم اكنون به دلیل وجود ساخت و سازهای مختلف، در دسترس نیست برای بالابردن میزان تولید روزانه از این میدان و افزایش ضریب بازیافت آن در یک بازه ی زمانی که اقتصادی باشد، ضروری است.

مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب، به طور مشخص فرودگاه کنوني اهواز را یکی از موانع توسعه ميدان نفتي اهواز برشمرد و گفت: فرودگاه روی حدود ۲ درصد از سطح الارض مخازن میدان اهواز قرار گرفته که اين ناحیه با حجم نفت درجایی حدود ۱.۳ میلیارد بشکه، استعداد برداشت افزون بر ۴۹۰ میلیون بشکه و دبی قابل انتظار ۱۴ هزار بشکه در روز را داراست.

وي افزود: در سال ۱۳۹۰ بر اساس مصوبه هیأت مدیره شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب مقرر گردید تا اراضی و مستحدثات ايجاد شده از جمله فرودگاه اهواز به طور دقیق مشخص و قیمت گذاری شود تا بتوان با کمک دو وزارتخانه نفت و راه و ترابری برنامه جابه جایی فرودگاه اهواز را عملیاتی نمود که علی رغم تلاش های صورت گرفته تاکنون پیشرفت محسوسی به صورت عملی در این خصوص صورت نگرفته است.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720358

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =