رییس جمهور برای انتخاب وزیر علوم نیاز به هماهنگی با نهاد های بالادستی را دارد و مجموعه این عوامل نشان می‌دهد دولت کار سختی را در معرفی وزیر پیشنهادی علوم در پیش رو داشت.

محمد‌حسین نجاتی: وزیر پیشنهادی علوم برای نشستن بر کرسی وزارت در دولت دوازدهم، راهی سختی را دارد. غلامی یکی از گزینه‌های نا آشنا برای دانشگاهیان بود و همزمان رسانه‌ها رسانه‌ها دلایل ناآشنایی او را جستجو می‌کنند.

تا جایی که امروز غلامرضا حیدری نماینده مردم تهران در مجلس و عضو فراکسیون امید عنوان کرده بود، « گویا غلامی گزینه بیست‌ویکم رییس جمهوری بوده و طبیعی ست با این شرایط افرادی که مقبولیت عام دارند نمی‌توانند معرفی شوند.»
همزمان دانشجویان رویکرد‌های جدی‌تری نسبت به او دارند و حتی طی روزهای اخیر دانشگاه‌هایی در تهران و سایر شهرها محل برگزاری تجمع‌هایی برای مخالفت با غلامی بود.

این فضا باعث شده موافقان و مخالفان صف‌آرایی جدی‌تری داشتند باشند و به نظر می‌رسد، جلسه رای اعتماد روز یکشنبه هفته آینده روز سختی برای گزینه پیشنهادی دولت در حوزه وزارت علوم باشد.
با این حال او در اولین گفت‌وگوی مطبوعاتی خود با یکی از روزنامه‌های اصلاحطلب، عنوان کرده بود« راه فرجی‌دانا را ادامه می‌دهم.» مساله‌ای که این سوال را مطرح می‌کند که آیا او وزیری است از جنس فرجی دانا یا فرهادی؟
در این میان دو مساله قابل بررسی است.

نخست اینکه غلامی انتخاب اول رییس جمهور نبوده است و همه شواهد نشان می‌دهد او اگر مجموعه شرایط سیاسی حاکم بر دولت وجود نداشت، گزینه اول دولت نبود. علاوه بر این مجموعه شواهد نشان می‌دهد رییس جمهور در شرایط سیاسی کنونی به دنبال وزیری است که کمتر تنش را میان مخالفان و دولت ایجاد کند. آنچه دولت دوم حسن روحانی را در ترکیب هیات دولت متمایز از قبل می‌کند، ترکیب وزرا و معاونینی است که حداقل در برخی حوزه‌ها کمتر هدف توپخانه‌های رسانه‌ای و سیاسی مخالفان و منتقدان قرار گیرند.
 در واقع سرعت‌گیر اقدامات و طرح‌های دولت یازدهم طی چهارسالی که گذشت، همین فشارهای سیاسی و رسانه‌ای متنقدان بود. آنها در این چهارسال از هیچ اهرمی بر علیه دولت در فشارهای سیاسی چشم‌پوشی نکردند.

در حوزه اجتماعی چهره‌هایی چون معصومه ابتکار و شهیندخت مولاوردی در فعالیت‌های عادی خود نیز با هجم بالایی از این تخریب‌ها مواجه بودند. 
رضا فرجی دانا اولین وزیر علوم در دولت یازدهم قربانی همین هجمه‌ها شد. فشارهای بیرونی بر وزارت آموزش و پرورش زمینه‌ساز قرار گرفتن فانی در لیست ترمیم کابینه شد و دانش آشتیانی به واسطه فشارهایی که در سند 2030 تحمیل کرد و فعالیت‌های اقتصادی فرزند او که بعدها برجسته شد، از همراهی با دولت دوازدهم بازماند. حتی یکی از تاثیرگذارترین وزیر اجتماعی روحانی یعنی حسن هاشمی نیز به واسطه همین فشارهای سیاسی و رسانه‌ای برای حضور در دولت دوازدهم تردید داشت. در میان آن کسی که از فشارهای سیاسی و رسانه‌ای مخالفان و منتقدان در امان بود، محمد فرهادی وزیر علوم بود.

حتی روحانی نیز در اخرین سخنرانی خود در هیات دولت یازدهم، زمانی که سعی داشت از وزرایی که دولت را در ادامه راه همراهی نمی‌کنند، تقدیر کند، از فرهادی به عنوان وزیری که آرامش را در وزارت علوم حفظ کرد، نام برد. این آرامش، همان گمشده‌ی روحانی در دولت یازدهم بود. 
علاوه بر این روحانی برای انتخاب وزیر علوم نیاز به هماهنگی با نهاد های بالادستی را دارد و مجموعه این عوامل نشان می‌دهد دولت کار سختی را در معرفی وزیر پیشنهادی علوم در پیش رو داشت. 
این شرایط در سال ۱۳۹۳ برای دولت تکرار شد و رییس جمهور در آن مقطع محمدفرهادی را به عنوان گزینه پیشنهادی به مجلس معرفی کرد و او نیز در مجلس به راحتی رای اعتماد گرفت. همین مساله نشان می‌دهد غلامی وزیر پیشنهادی وزارت علوم، بیش از آنکه به فرجی‌دانا شباهت داشته باشد، به فرهادی شباهت دارد. چرا که او نیز مانند فرهادی در شرایطی به عنوان وزیر پیشنهادی علوم معرفی شده، که دولت گزینه‌های اندکی دارد و همزمان سعی در استقرار وزیری کم‌حاشیه‌تر است. در حالی که دانشگاهیان وزیری چون فرجی دانا می‌خواهند و سعی دارند صدای خود را به گوش دولت برسانند.

موافقان وزیر پیشنهادی علوم

ردیف 

عنوان 

جزییات

1

دکتر فتوحی

 رئیس دانشگاه صنعتی شریف

دکتر غلامی فردی با تجربه هستند و مطمئنم که می‌تواند وزیر علومی مقتدر باشد و برنامه‌های منسجمی برای وزارت علوم طراحی کند،چرا که تجربه سه دوره مدیریتش در دانشگاه بوعلی سینای همدان هم این موضوع را نشان می‌دهد.

2

معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر 

به نظرم دکتر غلامی شرایط کامل را برای وزیر علومی دارند. ما باید اقتدار وزیر را در نظر بگیریم که دکتر غلامی با تمام وجود از استقلال دانشگاه دفاع می‌کند. دکتر غلامی در دانشگاه بوعلی سینا بسیار موفق عمل کرد. در زمان دولت اصلاحات پویایی سیاسی در دانشگاه وجود داشت و هم‌اکنون هم این دانشگاه جزو دانشگاهای خوب کشور است.

3

محمدعلی سبحان الهی رئیس دانشگاه خوارزمی

طبیعی است که رئیس جمهوری بیشتر از همه مصلحت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را می‌داند و به طور حتم فردی را برای تصدی کرسی این وزارتخانه انتخاب می‌کند که شایسته باشد. با وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دولت دوازدهم به سبب همکاری، آشنا بوده و امیدوارم او بتواند به چالش‌های زیاد آموزش عالی فائق آید

4

محمود صادقی نماینده مردم تهران در مجلس

باوجود آن‌که غلامی گزینه ایده‌آلی نیست، در شرایط فعلی که عملاً به بن‌بست رسیده‌ایم و حدود ۱۰ تا ۱۲ نفر از گزینه‌ها، هر کدام به دلیلی خط خوردند، چاره‌ای جز حمایت از همین گزینه حداقلی نداریم.

5

جلال میرزایی نماینده مردم ایلام در مجلس

به اعتقاد من غلامی یک نیروی سیاسی اصلاح‌طلب عاقل است كه می‌تواند بدون توهین و اهانت به دیگران، وارد معامله نشدن و هزینه درست نكردن، خوب عمل كند.

6

حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون نمایندگان

دولت در انتخاب وزرا، هر روز بهتر از دیروز عمل کرده است. غلامی و اردکانیان، اصلاح‌طلب، باتجربه و بدون حاشیه. باید منتظر ذره‌بین فراکسیون‌ها بود.


مخالفان وزیر پیشنهاد علوم

ردیف

عنوان 

جزییات

1

صادق زیباکلام استاد دانشگاه تهران و تحلیل‌گر مسایل سیاسی

فکر می‌کنم رئیس جمهوری در انتخاب دکتر غلامی از جامعه دانشگاهی نظرخواهی نکرده‌اند، حداقل سخنگوی دولت توضیحی دهد که چه معیارهایی برای انتخاب وزیر علوم داشتند.رئیس جمهوری در این انتخاب باید به این موضوعات توجه کند که رؤسای دانشگاه،استادان دانشگاه، تشکل‌های دانشجویی چه فکری درباره دکتر غلامی دارند؟ متأسفانه در دوره مدیریت جدیدشان در دانشگاه علامه برای دانشگاهیان مشکلات بسیاری بوجود آوردند. این موضوع اصلاً برای کسی مهم نبوده است.

2

احمد مازنی نماینده مردم تهران در مجلس

آقای روحانی عادت به مشورت با مجلس ندارد و وقتی کارش را انجام می‌دهد، نمایندگان متوجه می‌شوند و هیچ‌گونه مشورتی با مجلس برای معرفی وزیر پیشنهادی علوم نشده است.

3

الیاس حضرتی نماینده مردم تهران در مجلس

همانقدر كه از معرفي اردكانيان براي وزارت نيرو خرسندم، از روند معرفي وزيري كه نگراني و دلخوري دانشجو را تشديده كرده است، متأسفم

4

عبدالکریم حسین‌زاده، نایب‌رئیس فراکسیون امید مجلس

متعجبم وقتی آقای غلامی در سطح دانشگاه تهران این همه مخالف دارد و با این حجم انتقادها مواجه است، چطور خودش می‌خواهد وزارتخانه‌ای را اداره کند. اگر کسی به مسائل دانشگاهی حساسیت دارد و دلسوز و نگران دانشگاه است و می‌بیند این تعداد دانشجو با او مخالف‌اند؛ خب چرا خودش باید بر ماندن اصرار داشته باشد

5

سیدمحمدجواد ابطحی عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری

 «منصور غلامی» برنامه خاصی برای وزارت علوم ندارد، او تنها برنامه ششم توسعه را در حیطه وظایف وزارت علوم کپی و به عنوان برنامه خود به مجلس ارائه کرده است.









۴۲۴۲

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 720462

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =