ایسنا نوشت: وزیر خارجه پیشین قطر با حضور در یک برنامه تلویزیونی ضمن اشاره به اینکه ایران یک کشور بزرگ است، گفت: با ایران باید با صداقت رو در رو شد نه با دشمنی.

به گزارش الشرق، حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه و نخست‌وزیر پیشین قطر در گفت‌وگو با برنامه الحقیقه گفت: من اولین مسوولی بودم که بعد از انقلاب اسلامی ایران در سال 1989 به آن کشور سفر کردم در آن زمان به من پیشنهاد آب‌رسانی به قطر را دادند،‌ اما ما می‌دانستیم در آن زمان این امر از نظر اقتصادی ناکارآمد خواهد بود، ما با هم میدان گازی مشترک داشتیم و می‌خواستیم تمام مسائل مشترک را حل کنیم.

وی افزود: بعد از آن نیز زمانی که وزیر خارجه شدم، سفرهای زیادی به ایران داشتم تا اینکه میدان گازی مشترک به بهره‌برداری رسید.

حمد بن جاسم ادامه داد: با ایران به عنوان یک کشور بزرگ باید روابطی طبیعی داشته باشیم و چه بهتر که روابطی بسیار خوب و اقتصادی داشته باشیم،‌ زیرا ما در خلیج (فارس) روبروی هم هستیم و با آن میدان گازی مشترک داریم.

وزیر خارجه پیشین قطر در رابطه با اتفاقی که در گذشته میان ایران و قطر رخ داده بود، گفت: در یکی از دوره‌ها نیروی دریایی ایران وارد آب‌های اقلیمی قطر شدند و دوحه از نیروی دریایی قطر خواست تا آن نیروی ایرانی را بازداشت کند، نیروی دریایی قطر این امر را انجام داد و با ایران تماس گرفتیم و گفتیم که مرزهایمان خط قرمز است و به آن‌ها تجاوز شده، ایران پاسخ داد که نیروهای ما وارد آب‌های شما نشدند. ما نیز خواستار ورود طرف دیگری در این موضوع شدیم و ایران با آرامش کامل با این موضوع برخورد کرد، در نتیجه کشور بی‌طرف ثابت کرد که این آب‌ها، آب‌های اقلیمی ایران هستند. بنا بر این دولت قطر در رابطه با این موضوع از ایران عذرخواهی کرد.

وی افزود: اگر این مساله با کشور عربی دیگر پیش می‌آمد، چه اتفاقی می‌افتاد؟ ایران با تیزهوشی و ذکاوت تعامل می‌کند و ما شاهد این امر در برنامه هسته‌ای این کشور در سی سال اخیر هستیم.

حمد بن جاسم آل ثانی افزود: به نظر من باید با ایران با صداقت رو در رو شد و تمام مسائل را به صراحت و رو در رو حل کرد، نه با دشمنی. بین دو طرف باید گفت‌وگو برگزار شود، ما باید ایران را در همکاری با غرب در موضوع توافق هسته‌ای تشویق کنیم، به گونه‌ای نباشد هر موقع که غرب با ایران مخالفت کرد ما نیز مخالفت کردیم و هر موقع که با ایران به توافق رسید ما پشیمان شویم.

وی در پایان گفت: قطر با ایران در بسیاری از مسائل مربوط به سوریه، یمن و برخی از دخالت‌ها اختلاف نظر دارد، اما در مورد این مشکلات باید رو در رو صحبت کرد.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721762

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۰۶
    5 0
    آفرین. ایشان هم فهمید که سیاست به معنی سیاسی نیست بلکه پیدا کردن راه حل مناسب برای موضوعات گوناگون است.