ایسنا نوشت: کسانی که امور رژیم صهیونیستی را پیگیری کنند، می‌بینند که اخبار متوالی درباره دیدارها و روابط محرمانه میان تل‌آویو و ریاض دیگر اخبار عادی به حساب می‌آید و تعیین مدیرکل سابق وزارت خارجه این رژیم به عنوان فرستاده شخصی نتانیاهو روابط تل‌آویو با ریاض را تقویت خواهد کرد چراکه وی یکی از مهندسان روابط اسرائیل و عربستان است.

به گزارش  روزنامه مستقل رأی الیوم، دو روز بعد از آغاز طرح اقتصادی "نئوم" توسط محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان رژیم صهیونیستی نخستین واکنش خود را اعلام کرد. یورام میطال، رئیس مرکز پژوهش‌های خاورمیانه "حاییم هرتزوگ" در دانشگاه بن گوریون به خبرگزاری بلومبرگ گفت: مشارکت تل‌آویو در این طرح مساله سرنوشت سازی است.

وی گفت که عربستان و اسرائیل درباره روابط دوجانبه و ایجاد پلی که شهر المستقبل در عربستان و بین مصر و از آنجا به قاره آفریقا را به هم وصل کند، گفت‌وگو کرده‌اند. وی احتمال داد که کانال‌های محرمانه‌ای میان دو طرف وجود داشته باشد.

روزنامه هاآرتص نیز نوشت: ایجاد پل بین عربستان و مصر به مجوز تل‌آویو نیاز دارد چراکه توافقنامه سال ۱۹۷۹ با قاهره معروف به کمپ دیوید به اسرائیل راهی را برای رسیدن به دریای سرخ می‌دهد و این پل می‌تواند این مسیر را ببندد.

براساس گزارش این روزنامه، ساخت این پل بخشی از پروژه شهر المستقبل است که عربستان آن را بر خط ساحلی شمال و غرب خواهد ساخت.

این روزنامه نوشت: دفتر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل واکنشی به این طرح نداشته است. این روزنامه اظهارات میطال در سال ۲۰۱۶ را یادآوری کرد که گفته بود مخالفت با ایجاد این پل به ضرر اسرائیل نیست.

به رغم اینکه عربستان به شکل رسمی موضع خود را درباره اسرائیل اعلام نمی‌کند اما طی سال‌های اخیر دیدارهای میان مسؤولان اسرائیلی و عربستانی به حدی رسیده که برخی از آن‌ها به تل‌آویو نیز سفر می‌کنند. اظهارات و سفرهای ترکی الفیصل و انور عشقی در همین راستاست.

تزیپی لیونی، وزیر خارجه سابق رژیم صهیونیستی نیز ژانویه گذشته تصاویری از نشست خود را با ترکی الفیصل منتشر کرده بود.

ترکی الفیصل و انور عشقی همزمان در حال ترویج توافقنامه عادی سازی عربی هستند. اما آمارها و اطلاعات نشان می‌دهند که عشقی بر الفیصل پیشی گرفته است. وی به همراه تعدادی از تجار و مسؤولان عربستانی به اراضی اشغالی سفر کرده بود.

سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در آن زمان اعلام کرد که عشقی با دوری گلد، مسؤول وزارت خارجه در هتل ملک داوود قدس و یوآو مردخای، فرمانده نظامی مسؤول کرانه باختری و غزه و اعضای احزاب مخالف در کنست دیدار کرده بود.

روزنامه هاآرتص در آن زمان نوشت: اگر موافقت دولت عربستان نبود، سفر عشقی به اسرائیل امکان پذیر نبود.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 721763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =