چهارشنبه 1 آذر 1396
یکشنبه 14 آبان 1396 - 19:58:06 چاپ

تهیه کامل‌ترین نقشه میکروب‌های جهان/۱۲۷ هزار نمونه میکروب جمع‌آوری شدند

دانش > پزشکی - بیش از ۵۰۰ محقق در گرد‌آوری ۲۷ هزار نمونه میکروب از سرتاسر جهان مشارکت داشته‌اند تا نقشه‌ای کامل از میکروب‌های جهان تدوین کنند.

به گزارش همشهری، دانشمندان پس از چند سال تلاش مداوم جدولي كامل از ميكروب‌هاي جهان ايجاد كرده‌اند كه در آن بيش از 300 هزار گونه زيستي كه ميكروب‌ها را در بدن خود نگهداري مي‌كنند،‌به يكديگر ارتباط داده شده‌اند.

اين نمونه‌ها از مناطق مختلف، از خاك جنوبگان گرفته تا روده انسان نمونه‌برداري شده‌اند. توالي ژنتيكي 27 هزار نوع ميكروب در پروژه‌اي كه بيش از 500 دانشمند در آن مشاركت داشته‌اند، به دست آمده‌است.

نتيجه اين پروژه كه در قالب مقاله‌اي با 300 نويسنده در نشريه نيچر منتشر شد، به صورت رايگان و آزادانه در اختيار همگان قرار گرفته‌ و با استقبال شديد ديگر محققان مواجه شده‌است.

اين پروژه كه ميكروبيوم زمين نام دارد، با استفاده از نشانگر ژنتيكي 16S rRNA به دسته‌بندي ميكروب‌ها پرداخته‌است. استفاده از اين تكنيك در زمينه تشخيص گونه‌هاي زيستي از يكديگر رواج بسياري دارد.

اگرچه نتيجه اين پروژه به تازگي منتشر شده‌است، اما تاكنون در پژوهش‌هاي علمي مختلفي درباره آب‌هاي آشاميدني و كشت انگور، نشت نفت و ميكروبيوم انساني به كار گرفته شده‌است. به گفته محققان، با استفاده از نتايج اين پروژه مي‌توان متوجه شد كه تا چه اندازه ميكروب‌هاي مشابه را مي‌توان در نمونه‌هاي متفاوت از گوشه و كنار جهان به دست آورد، از انواع مختلف خاك يا آب و يا حيوانات متفاوت. با استفاده از داده‌هاي به دست آمده مي‌توان دريافت يك نمونه از كدام نقطه از سياره زمين به دست آمده‌است. استفاده در دادگاه‌ها يا شناسايي ردپاي يك بيماري از ديگر كارايي اطلاعات گنجانده شده در اين نقشه كامل ميكروبي خواهد بود.

کلید واژه‌ها : فناوری پزشکی -