صندلی تفنگدار معروف ارتش به دریادار خانزادی سپرده شد/روایتی از دشواری انتخاب جایگزین برای امیر سیاری

مراسم تودیع و معارفه فرمانده جدید و قدیم نیروی دریایی ارتش صبح امروز چهارشنبه در ستاد نیروی دریایی برگزار شد.

به گزارش خبرآنلاین، حضرت آیت الله خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا  طی هفته جاری در احکام جداگانه‌ای امیرسرتیپ محمدحسین دادرس را به جانشینی فرمانده کل ارتش، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری را به معاونت هماهنگ‌کننده ارتش و امیر دریادار حسین خانزادی را به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

در همین راستا امروز مراسم تودیع و معارفه فرمانده جدید و قدیم نیروی دریایی ارتش در ستاد نیروی دریایی برگزار شد. در این مراسم امیر دریادار حسین خانزادی به عنوان فرمانده، امیر دریادار تورج حسنی مقدم به عنوان جانشین نیروی دریایی و امیر دریادار حمزه علی کاویانی به عنوان معاون هماهنگ کننده نیروی دریایی معرفی شدند.

همچنین در این مراسم از امیران سیاری، بیغم و جعفری تهرانی به دلیل زحمات و فعالیت‌هایشان در دوره تصدی مسئولیت فرماندهی، جانشینی و معاونت هماهنگ کننده نداجا تقدیر به عمل آمد.

ناوی که به جای تالار شدن راهی مدیترانه شد

در ابتدای این مراسم که تعدادی از سرداران سپاه و امرای ارتش و همچنین مسئولان کشوری حضور داشتند، فرمانده کل ارتش در سخنانی با بیان اینکه سخت‌ترین قسمت کار امیر خانزادی در فرماندهی نیروی دریایی این است که او، جایگزین امیر سیاری شده است، گفت: امیر سیاری بیش از ٢٠ بار از حضرت آقا تایید و تقدیر گرفتند که یک رکورد دست نیافتنی است. سرلشکر موسوی اظهار کرد: در مدت اخیر با چهل پنجاه نفر از مسئولان و فرماندهان هم از نیروی دریایی و هم خارج از این نیرو مشورت کردم که چه فردی جانشین امیر سیاری شود؛ سرانجام به ٦ فرد قَدر و توانا رسیدم، اما نمی‌توانستم یکی را بر دیگری ترجیح دهم؛ بالاخره ٢ نفر را کم کردم و گردشکار ٤ نفر باقیمانده را به محضر حضرت آقا تقدیم کردم و ایشان با مطالعه این گردشکارها، امیر خانزادی را به عنوان فرمانده جدید نداجا منصوب کردند.

فرمانده کل ارتش با تمجید از خدمات دریادار سیاری، تصریح کرد: گردشکار خارج از کار شدن ناو خارک روی میز رئیس ستاد مشترک بود؛ قرار بود که اتاق‌های این ناو برداشته شده و خارک به یک تالار تبدیل شود؛ اما دیدیم که ناو خارک با همت امیر سیاری و همکارانش در نیروی دریایی، حرکت کرد و چندین ماموریت مهم را انجام داد و به یکی از قدرت‌های نیروی دریایی تبدیل شد.


نیروی دریایی می‌تواند در راستای توسعه دیپلماسی فعال باشد

در ادامه این مراسم، دریادار سیاری که با حکم رهبری، مسئولیت معاونت هماهنگ‌کننده ارتش را برعهده گرفته است، از دوران حضورش در نیروی دریایی ارتش گفت و با اشاره به موفقیت‌ها بدست آمده در این حوزه، عنوان کرد: آنچه در نیروی دریایی ارتش اتفاق افتاده عنایت خداوند متعال و حرکت در راه ولایت فقیه و تلاش همه کارکنان نیروی دریایی راهبردی ارتش است.

امیر سیاری با بیان اینکه اهمیت دریا بر هیچ کس پوشیده نیست، گفت: راه پیشرفت در دنیای حاضر و آینده دریا است، چرا که دریا تامین کننده اصلی نیازهای بشری در آینده خواهد بود و امروز تمام کشورهایی که به دریا راه دارند با تلاش و سرعت بیشتری در راستای پیشرفت‌هایی دریایی حرکت می‌کنند.

امیر سیاری با بیان اینکه هیچ پیشرفتی در دریا بدون امنیت و اقتدار دریایی ایجاد نمی شود تاکید کرد: اگر ما صدها سال نتوانستیم از امکانات دریا استفاده کنیم دلیل آن کارشکنی‌ها و دشمنی‌های کشورهای استعمارگر بوده است. نیروی دریایی یک نیروی علمی، نظامی، بین‌المللی و سیاسی است که می‌تواند مانند وزارت امور خارجه در راستای توسعه دیپلماسی کشور نقش فعال ایفا کند.

وی با بیان اینکه ما امروز در مدیترانه، دریای سرخ و اقیانوس هند در حال دریانوردی هستیم، گفت: به گفته مقام معظم رهبری تنها دریانوردی صرف خود نشان دهنده اقتدار نیروی دریایی است.

امیر دریادار حبیب الله سیاری که امروز با صندلی فرماندهی نیروی دریایی ارتش خداحافظی کرد، با 62 سال سن، تنها تفنگداریست که به عالی‌ترین مقام نیروی دریایی ارتش رسید. امیر سیاری با 10 سال و 3 ماه فرماندهی، بیشترین دوره خدمت در این مقام را در میان دیگر فرماندهان نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران داشت. اعزام 55 ناوگروه به آبهای آزاد و پهلوگیری در بیش از 20 بندرخارجی، توجه عمیق به سواحل مکران در دریای عمان، ساخت تجهیزات مهم نظامی ازجمله چند ناوشکن، ناوچه و زیردریایی و... ازجمله نقاط درخشان کارنامه دریادار سیاری در نداجاست که فرمانده معظم کل قوا آن را نیروی دریایی راهبردی نامیدند.

ادامه دادن راهی که امیر سیاری شروع کرده، دشوار است

فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش، نیز پس از پایان مراسم معارفه خود در جمع خبرنگاران گفت: نداجا را با تلاش مضاعف در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی پیش خواهیم برد.

امیر دریادار «حسین خانزادی» اظهار داشت: ادامه دادن راهی که امیر سیاری شروع کرده، کار دشواری است. وی افزود: با برنامه ریزی، تمرکز و توکل به خدا راه را ادامه می‌دهیم و قطعا با تصویری که مقام معظم رهبری با تدبیر خود برای ما ارائه فرمودند، این مسیر را طی می‌کنیم.

امیر خانزادی گفت: نداجا را با تلاش مضاعف در مسیر تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی پیش خواهیم برد.

29215

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725573

برچسب‌ها