ایرنا نوشت: روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز در تحلیل سفر اخیر دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا به شرق آسیا و نتایج آن نوشت: آنگونه که نظرسنجی ها نشان می دهد اعتماد جهانی به نقش رهبری آمریکا کم شده و ترامپ جای خود به عنوان قدرتمندترین رهبر جهان را به همتای چینی خود واگذار کرده است.

این روزنامه آمریکایی روز جمعه نوشت: در پشت زرق و برقی که رییس جمهور چین در استقبال از همتای آمریکایی خود به راه انداخته است دیدن واقعیت دشوار نیست: اینکه این دو رهبر در مسیرهای کاملا مغایر گام بر می دارند.

این روزنامه آمریکایی در ادامه با اشاره به قدرت زیاد شی جین پینگ به عنوان رهبر و رییس جمهور چین نوشت: او پس از کنگره اخیر حزب کمونیست چین عملا به پادشاه این کشور بزرگ تبدیل شده و همان لقبی به او داده شده است که قبل از وی تنها به مائو تسه تونگ و دن شیائو پینگ داشت. او حتی در این کنگره جانشینی برای خود انتخاب نکرد که نشان می دهد مطمئن است پس از پایان دو دوره پنج ساله شاید در قدرت بماند.
نکته اصلی در این میان آن است که ترامپ با سیاست های خود به دور کشورش دیوار می کشد ولی رییس جمهور چین پل می سازد.
رییس جمهوری چین در جریان مجمع جهانی اقتصاد در ماه ژانویه، کشور خود را قهرمان تجارت آزاد و جهانی سازی اعلام کرد و گفت قصد دارد یک تریلیون دلار برای مرتبط کردن آسیا و اروپا از طریق طرح 'یک جاده - یک کمربند' هزینه کند.
این بدان معناست که در حالی که ترامپ درها را به سوی دنیا می بندد، رییس جمهوری چین بیش از پیش از جهان استقبال می کند.
چین همچنین در غیاب آمریکا در فعالیت های جهانی مربوط به تغییرات آب وهوا نقش رهبری به عهده گرفته، در سازمان تجارت جهانی حرف اول را می زند، یکی از اصلی ترین نقش ها را در سازمان ملل و عملیات صلح طلبانه آن دارد و مهم تر از همه برای جذب نابغه ها و بزرگان علم جهان تلاش می کند.
نیویورک تایمز در انتها نوشت: به این ترتیب، چین با پیشروی گام به گام در تمام عرصه ها کم کم جای آمریکا را در نردبان قدرت جهانی می گیرد و حتی می تواند کم کم نظم جهانی مورد نظر خود را همه تحمیل کند.

4949

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 725906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام GB ۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    14 1
    افول قدرت آمریکا بعد از شکست در جنگ عراق و افغانستان و هزینه بسیار گزاف در آنها شروع شد
  • بی نام IR ۲۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۸
    1 18
    غلط کرد آمریکا همیشه آمریکا بوده و آمریکا خواهد بود
    • بی نام IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۶/۰۸/۱۹
      2 0
      در تاریخ اگر توانستی ماندگاری یک ابر قدرت را پیدا کنی بر حرف نا صحیحت بمان و گرنه بدان در اشتباه محض هستی چون همه ابر قدرتها دوران ظهور و اوج قدرت و سپس دوران افول دارند امریکا اکنون در مرحله سوم ابر قدرتی خویش میباشد