جمعه 3 آذر 1396
جمعه 19 آبان 1396 - 20:03:15 چاپ

گیج کردن سیستم ایمنی،راه حل جدید پزشکان برای کاهش التهاب‌های داخلی بدن

دانش > پزشکی - محققان دانشگلاه میشیگان موفق شدند با استفاده از نانوذرات و اخلال در کار سیستم ایمنی بدن، التهابات داخلی بدن را کاهش دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گیزمگ، در بسیاری از فیلم‌ها دیده‌ایم که قهرمان داستان مجبور است حواس نیروهای خودی را پرت کند تا بتواند یک اختلال در سیستم را اصلاح کرده و کل سازمان را نجات دهد.

حال محققان دانشگاه میشیگان موفق شده‌اند از نانوذرات به عنوان این قهرمان استفاده کنند تا با گیج کردن سیستم ایمنی بدن، التهابات را کاهش دهند.

نکته جالب توجه این است که این دستاورد کاملا تصادفی بوده است. محققان در اصل در حال بررسی بهبود راه‌های دارورسانی با استفاده از نانوذرات بوده‌اند که متوجه شده‌اند سلول‌های سیستم ایمنی بدن موسوم به "نوتروفیل‌" در برابر نانوذرات پلاستیک قرار می‌گیرند و اجازه رسیدن دارو به ناحیه مورد نظر را نمی‌دهند.

نوتروفیل‌ها اولین سلول‌هایی هستند که در واکنش سیستم‌ ایمنی بدن فعال می‌شوند و در واقع سربازان خط مقدم مقابله بدن محسوب می‌شوند و با توجه به فراوانی آنها، اگر در عملکرد آنها اختلال ایجاد شود، التهابات گسترده‌ای ایجاد می‌شود.

محققان در بررسی‌های خود تصمیم گرفتند آزمایش را با دوزهای مختلف تکرار کنند و متوجه شدند در یکی از آزمایش‌ها، زمانی که این نانوذرات به همراه دارو به موش‌های دارای التهاب ریه تزریق شد، میزان تجمع سلول‌های نوتروفیل در محل التهاب ریه تا 50 درصد کاهش یافت و به این ترتیب داروی مورد نظر موفق شد تاثیر بهتری برای نابود کردن التهاب ریه در موش داشته باشد.

این تحقیق علاوه بر ارائه راهکاری برای مقابله با التهابات نوتروفیلی، روش‌های جدیدی را برای دارورسانی با استفاده از نانوذرات کشف کرده است.

نتایج این تحقیق در مجله Nano Letters منتشر شده است.

کلید واژه‌ها : فناوری پزشکی -