«خبرجنوب» نوشت: مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری فارس گفت: در زمینه کاهش آسیب ها همچنان انجام کارهای دندان گیر بسیار اندک است و باید به فکر فعالیت های اصولی تری بود.

موسوي در مراسم انعقاد تفاهم نامه كنترل و كاهش آسيب هاي اجتماعي بين بهزيستي و آموزش و پرورش فارس كه با حضور تعدادي از مديران مدارس برگزار شد، افزود: متاسفانه بيشترين فرصت هاي كشور در 8 كلانشهر و از جمله شيراز متمركز شده و طبق سرشماري سال 97، نسبت جمعيت شهري به روستايي 72 درصد به 28 درصد است كه در اين خصوص وضعيت فارس در بين ساير استان ها ناهمگون تر است.
وي يادآور شد: شغل و تحصيل مهمترين دلايل مهاجرت روستائيان گزارش شده است. در واقع اين افراد، پناهندگاني محصول برنامه ريزيهاي ما هستند و بايد به فكر كاهش آسيبهايي بود كه آنها را تهديد مي كند. موسوي گفت: متاسفانه در دهههايي، آسيب ها را در كشور انكار كرديم، در برهه اي هم در برابر آنها موعظه كرديم، پس از آن هم برخوردها را در اولويت قرار داديم، اما در حال حاضر در ايستگاه واقع بيني قرار داريم و عبور با سلامت از اين موقعيت ضروري است.
اين مقام مسئول استانداري فارس ادامه داد: زير پوست حاشيه شهر، مسايل نگران كنندهاي مشاهده ميشود به طوري كه طبق غربالگري كه بين 4 تا 5 هزار دانش آموز محلات حاشيه نشين شيراز انجام شد، تعداد قابل توجهي به اعتراف خودشان داراي رفتارهاي پرخطر بودند كه براي مشاوره و انجام تست ايدز به مراكز مربوطه ارجاع شده اند. موسوي يادآور شد: كمبود مهارتهاي ارتباطي يكي از دلايل اصلي طلاق زوجين جوان است كه عدم ارائه آموزش به آنها از كودكي، مهمترين علت اين مشكلات مي باشد.
اين مقام مسئول استانداري فارس با اشاره به وجود رفتارهاي پرخطر در بين دانش آموزان حاشيه نشين شهر، گفت: اين قبيل مسايل با اطمينان در مناطق ديگر هم وجود دارد و زير پوست شهر، مسايل بسياري ديده مي شود، اما برخي ككشان هم نميگزد و ميگويند مگر فرزند ما هست، در حالي كه بايد بدانيم در صورت عدم توجه به اين معضلات، مشكلات و عوارض ناشي از آن دامن همه ما را مي گيرد.
مديركل دفتر امور اجتماعي و فرهنگي استانداري فارس ادامه داد: انجام كارهاي روتين و معمول در زمينه كاهش آسيبها، كمكي به ما نكرده و بايد بگوييم كه هم منابع وجود دارد و هم بودجه و به طور كلي مشكل اصلي ما پول نيست. در گذشته برخي بودجه هاي فرهنگي خرج كيك و آبميوه مي شد اما در حال حاضر بايد به دنبال كارهاي اساسي بود.
موسوي يادآور شد: مرودشت و كازرون با 10 محله حاشيه نشين و شيراز با بيش از 50 محله حاشيه نشين داراي آسيب هايي هستند كه كنترل و كاهش آنها ضروري است. با وجود معضلات موجود، هنوز عده اي به دنبال لاپوشاني هستند.
اين مقام مسئول استانداري فارس گفت: به منظور كاهش و كنترل مفاسد اخلاقي، طلاق و اعتياد، امروز ديگر نياز به كاري خارق العاده و وراي روتين ها داريم.
موسوي افزود: در زمينه كاهش آسيبها، برخي غيركارشناسانه مي گويند اين كار را انجام دهيد، آن كار را انجام ندهيد؛ در حالي كه در مواردي بايد سنگي زير پاي افرادي كه دارد سيل ميبردشان بگذاريم، آنها را بالا بكشيم و تنفسي بدهيم.
وي از در راه بودن بيش از يك ميليارد تومان بودجه براي حاشيه نشين ها در شيراز خبر داد و گفت: شهرداري نيز بايد كمك كند تا در زمينه كاهش آسيب ها، كارهاي دندان گير انجام شود.
مدير يكي از مدارس پسرانه حاشيه نشين در ناحيه 3 شيراز نيز با بيان مشكلات دانش آموزان اين مناطق، گفت: ما بارها به حال مشكلات مالي شديد دانش آموزان اين مناطق گريسته ايم؛ چندي پيش دانش آموزي در يك مراسم، سهميه كباب خود را در جيبش گذاشت و وقتي علت را جويا شديم، گفت خواهرم از اين غذا نخورده است!
فريدوني افزود: اينجا مشكلات مالي بسيار پررنگ است و به نظرم در كنار ساير كارها، در مرحله اول بايد به فكر رفع مشكلات اقتصادي دانش آموزان مناطق حاشيه نشين بود. اگر مشكلات آنها رفع نشود فردا بايد منتظر جواناني معتاد و بزهكار باشيم.
ميترا شيباني، مدير يكي از مدارس ناحيه 3 دخترانه شيراز نيز گفت: رفع مشكلات و نيازهاي اوليه دانش آموزان مناطق حاشيه نشين ضروري است و بايد بگوييم وقتي پدر يك دانش آموز، معتاد باشد، فرزند او هم در معرض آسيب قرار دارد.
محمودرضا عرب، معاون امور توسعه پيشگيري بهزيستي فارس نيز توجه به كاهش و كنترل آسيب ها در بين دانش آموزان را ضروري دانست.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726190

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =