شناسایی قریب به ۱۴هزار بیمار مبتلا به دیابت در چهارمحال و بختیاری

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد ، ‌از شناسایی ۱۳هزار و ۸۱۰ بیمار مبتلا به دیابت در استان چهارمحال و بختیاری خبر داد.

 به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر محسن آذر پور  افزود: در چهارمحال و بختیاری در حال حاضر طبق آمار موجود تا پایان سال ۱۳۹۵ تعداد ۱۳۸۱۰ نفر بیمار مبتلا به ديابت شناسايي و تحت مراقبت و درمان قرار گرفته اند با توجه به اين تعداد بيمار شناسايي شده شيوع ديابت در استان در کل جمعيت ۵/۱ درصد مي باشد که فاصله نسبتاً زيادي با شيوع ديابت در کشور ( حدود ۵٪ ) دارد و با تشديد فعاليتهاي بيماريابي در قالب برنامه ايراپن(مجموعه مداخلات اساسي بيماري هاي غير واگير در نظام مراقبت هاي بهداشتي اوليه ايران) اميدوار هستيم به زودي شاهد افزايش بيماران شناسايي شده مبتلا به ديابت در سطح استان باشيم.


وی تصریح کرد: حداقل مورد انتظار بیمار دیابتی در چهارمحال و بختياري حدود ۵۰ هزار بيمار مي باشد که با انجام برنامه هاي غربالگري انتظار مي رود در شناسايي اين بيماران تسريع گردد.


به گفته وی، شیوع دیابت در گروه سنی بالای ۳۰ سال و در زنان بيشتر از مردان مي باشد و جمعيت شهري بيشتر از روستايي ها به ديابت مبتلا مي باشد.


مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماري هاي معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشکي شهرکرد اظهار داشت: روند صعودي ابتلا به ديابت در جهان مسئولان بهداشتي نهادهاي بين المللي از جمله WHO را بر آن داشته است تا با فراهم نمودن تمهيدات لازم سير صعودي بيماري را تا سال ۱۴۰۴ متوقف نمايند در اين راستا کشور جمهوري اسلامي ايران نيز بر مبناي تعهدات داده شده در اجلاس هاي بين المللي ملزم به ارائه فعاليتهايي به منظور کنترل ابتلا به ديابت مي باشد که يكي از اين فعاليتها تدوين سند ملي پيشگيري و كنترل بيماريهاي غير واگير و عوامل خطر مرتبط با آن در يك دوره ده ساله ۱۳۹۴ تا سال ۱۴۰۴ مي باشد . اين سند اهداف ۱۳ گانه اي را دنبال مي كند كه يكي از اين اهداف جلوگيري از افزايش ابتلا به ديابت تا سال ۱۴۰۴ مي باشد .


دکتر آذری پور افزود: برای تحقق این هدف برنامه ایراپنبه عنوان راهکار دستیابي به اهداف سند ملي پيشگيري و کنترل بيماريهاي غير واگير تنظيم و در حال اجرا مي باشد طبق اين برنامه کليه افراد بالاي ۳۰ سال در برنامه خطر سنجي بيماريهاي قلبي عروقي از نظر ابتلا به ديابت نيز بررسي مي گردند .


وی خاطر نشان کرد: تعدادی از بیماران دیابت شناسایي شده که دچار عوارض ديابت ( پاي ديابتي و عوارض بينايي و قلبي عروقي ) شده اند نيازمند دريافت خدمات تخصصي از سطح دو خدمات مي باشند که در اين راستا معاونت درمان دانشگاه نيز تمهيدات لازم در خصوص ارائه خدمت به اين گروه از بيماران را فراهم نموده اند.


کارشناس مسئول درمان بیماری های معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، نیز با بيان اينکه ديابت بعنوان شايع ترين بيماري مزمن غيرواگير از اولويت هاي اصلي برنامه هاي پيش گيري و درماني محسوب مي شوند افزود: ديابت فقط يک بيماري محسوب نمي شود بلكه شبكه ي در هم پيچيده اي از عوامل خطرزاي محيطي و ژنتيكي با پاتوفيزيولوژي هاي مختلف است كه به دليل ويژگي هايي نظير زمينه سازي و همراهي با ساير بيماري ها (قلبي- عروقي،‌كليوي،‌ چشمي و معلوليت) به شدت هزينه بر و ناتوان كننده است.


دکتر سیده فاطمه حسینی گفت: بیماری ديابت، شايع ترين بيماري ناشي از اختلال هاي متابوليک و چهارمين علت مرگ و مير در جوامع غربي است. بيماري زايي اين عارضه،‌چه از نظر هزينه هاي درماني و چه به دليل از کارافتادگي، بسيار بالا و يکي از عمده ترين مسائل بهداشتي- درماني انسان ها است که با گسترش شهرنشيني و تغيير شيوه زندگي به سوي بي تحركي و تغذيه ي نامناسب ،‌اهميت بيشتري خواهد يافت.


وی تصریح کرد: برنامه کشوری پیشگیري و کنترل ديابت نوع ۲ از اوايل سال ۱۳۹۶ در کلينيک امام علي (ع) شهركرد شروع شده و در قالب كلينيك ديابت با حضور متخصصين داخلي، فوق تخصص غدد، پرستار ثابت جهت ثبت اطلاعات بيماران و آموزش آنان در شيفت عصر و همچنين ساير رشته هاي تخصصي مرتبط با عوارض ديابت شامل متخصص عفوني،‌م تخصص قلب و عروق ،‌ متخصص مغز و اعصاب و فوق تخصص نفرولوژي (كليه و فشار خون) مشغول به فعاليت است.


وی در ادامه از کلیه بیماران دیابتی براي مراجعه و ثبت اطلاعات بيماري خود و دريافت خدمات مشاوره اي و آموزشي به کليلنک ديابت واقع در ساختمان شماره ۲ کلينيک امام علي (ع ) و فراهم نمودن امكان ارائه خدمات تخصصي در مراحل بعدي دعوت بعمل آورد.

 

گفتنی است، دیابت ملیتوس که با عنوان دیابت شناخته می شود، ترکيبي از دو کلمه دیابت و ملیتوس است. کلمه دیابت برگرفته از کلمه یونانی سيفون است که نشان دهنده دو ويژگي پر اداري و پرنوشي در افراد مبتلا به ديابت مي باشد و مليتوس از کلمه اي لاتين به معني عسل گرفته شده است كه نشان دهنده وجود قند در ادرار افراد مبتلا به ديابت است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 726744

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =