۰ نفر
۲۵ آبان ۱۳۹۶ - ۰۲:۲۵
تقویت مدیریت پسابحران امری ضروریست

‍ محسن مصطفایی

حوادث طبیعی از دیرباز با انسان همــراه بوده است. دستاوردهای بشری تاكنون بخشی از این حوادث را در حد امكــان تحت كنتــرل در آورده و از میزان خسارات و زیان‌های آن كاسته، اما زمین لرزه همچنان به‌صورت خشن‌ترین حادثه طبیعــی در كمین انسان است که هر بار خسارات سنگینی به‌بار آورده و موجبات مرگ و میر، ویرانی اجتــماعی و ... را فراهم می‌كنــد. هر چند قابلیت پیش‌بینــی زلزله به‌عنــوان مخرب‌ترین نوع حادثه امكان‌پذیر نیست، ولی قطعیت وقوع آن در بسیــاری از نقاط جهــان تا حد زیادی انكار ناپذیر است.
به گفته كــارشناسان، ایران یکی از مستعدترین كشورهای حوزه زلزله خیز دنیا به‌شمار می‌رود و بر پایه آمارهای رسمی در 25 سال گذشته حدود 6 % تلفــات جانی كشور ناشی از این امر بوده است که برنامه ریزی های لازم قبل، حین و بعد از وقوع زلزله در ابعاد مختلف ضروریست تا عمق فاجعه در زمان بحران کاهش یابد.

بر طبق اخبار، تحلیل ها و مشاهدات میدانی انجام شده، یکی از مشکلات بعد از وقوع زلزله در کرمانشاه نبود ستاد ساماندهی کارا و موثر پسازلزله بوده که به نوعی باعث ناهماهنگی در خدمت رسانی مناسب و توزیع مواد ضروری به زلزله زدگان شده است. در این راستا باید ستاد بحران، برنامه راهبری بعد از وقوع حوادث غیرمترقبه را به شیوه ای مناسب و جامع در تمامی ابعاد و با لحاظ نمودن اولویت بندی نیازمندی ها با سنجش شرایط محیطی آن تدوین نماید تا بتوان به بهترین شیوه ممکن دامنه خسارات جانی، مالی، روانی و تبعات ناشی از آن را کاهش داد و در اسرع وقت خدمات رسانی به شهروندان حادثه دیده ارائه شود.
در شرایط کنونی با توجه به نقش موثر و کارساز رسانه در شرایط پسا بحران؛ توجه مدیریت بحران به نقش سازنده اطلاع رسانی حرفه ای، شفاف سازی مسائل و مشکلات حادثه، اولویت بندی درخواست های کمکی و مشارکت دادن مردم در زمینه های مورد نیاز و... با کمک اصحاب رسانه می تواند نقشی اساسی در مدیریت مناسب تر بحران داشته باشد و خبرنگاران نیز با حساسیت و ریزبینی های خاص می توانند یاریگر امداد رسانان و پیشتیبان مردم باشند و توصیه ها و آموزش های لازم در این مواقع جهت کاهش آسیب ها را اطلاع رسانی کنند. با تعامل ارتباطی مناسب مدیریت پسا بحران با رسانه می توان جلو شایعات و اخبار کذب را گرفت و امنیت روانی و آرامش فکری جامعه را محفوظ داشت.

 

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728047

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =