۰ نفر
۲۶ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۴۱

امسال نیز همچون سالهای پیشین ، توفیق یار گردید که در ایام اربعین حسینی ، به عراق سفر کرده و بزرگترین و پرشکوه ترین راهپیمایی که سرتاسر آن که بلکه هر گوشه ای از این مسیر ، خود دنیایی از شور وهیجان وحماسه را به نمایش می گذارد، شرکت کرده و خسی در دریای خروشان این عاشقان قرار گیرم.

همه ساله عادت ورسم بر این دارم که حدود چهاردهم صفر به نجف اشرف ،مشرف شده وپس از زیارت بارگاه ملکوتی امیر المومنین(ع)که رسمی دیرین وشاید بیش از چندین قرن داشته ودر این میان شخصیت هایی همچون شیخ انصاری ومحدث نوری ودر نیم قرن پیش ،مرحوم آیة الله العظمی سید محمود شاهرودی ، این سنت زیبا ومورد تاکید معصومین را دوباره پررنگ تر کرده وسعی در احیای هرچه باشکوهتر آن کرده اند ، رو به سوی کربلا نهادم.

گفتنی است که وجود حوزه علمیه نجف اشرف وبزرگان ورموز شیعه در آن ، خود نقش به سزایی در باقی ماندن این سنت دیرین ایفا کرده وامسال خود شاهد بودم که از سوی مراجع بزرگوار حوزه نجف اشرف ، به ویژه حضرت آیة الله سیستانی ، در حدود پنج هزار روحانی زن ومرد در تمامی راههای منتهی به کربلا در سرتاسر عراق ، پراکنده شده وضمن رفع اشکال وپاسخ به سوالات شرعی ملیونها شیعه وعاشق حسینی ، زیباترین مظهر وجلوه اسلامی را در این چند سال وبرای نخستین بار ، در سرتاسر جاده های منتهی به کربلا به معرض نمایش قرار داده اند.

نماز جماعت سرتاسری ویا باصطلاح عراقیان « الصلوة الموحًد» یکی از زیباترین جلوه های اسلامی است که در این چند سال با تاکید مراجع عظام ، در نماز ظهر وعصر و نیز مغرب وعشا در سرتاسر جاده ها ودر تمامی مواکب وحسینیه ها بر پاشده ودر این هنگام است که ملیونها مسلمان ، بزرگترین نماز جماعت در جهان را بپا داشته وچه شور واحساس وهیجانی دارد، آن هنگام که در پایان این نماز باشکوه ، همه برای سلامتی امام زمان عج وفرج در ظهورش ،ملیونها دست زائر حسینی با اشک واحساس ، رو به آسمان دراز شده وچه مناظر با شکوهی را در این پهنه از سرزمین حسینی ، بوجود می آورند.

در این چند سال رسم بر این داشته ام که از آغاز راه ودر میانه ، به مواکب وحسینیه های کهن راه ،چه نجفی وچه کربلایی وگاه برخی از مواکب جدید التاسیس ایرانی که از جایگاه حوزوی وجز اینها برخوردارند ، رفته وضمن حضور در این مواکب وگاه افتخار خدمتگذاری ساعتی در آن ، هدایایی مالی ویا جز اینها را به آنان تقدیم داشته که از دیر باز این رسمی بود که همواره برای پشتیبانی مالی ومهمتر روحی وتشویق مواکب صورت پذیرفته واکنون نیز می پذیرد.

بیاد دارم که در ایام اربعین ونیمه رجب وشعبانیه ، که رسم پیاده روی به کربلا وجود داشت وهم اکنون بیشتر در ایام اربعین حسینی وآنهم بصورت ملیونی متمرکز شده است ، مرحوم پدرم آیة الله شهید حاج شیخ احمد انصاری با تعدادی از روحانیون همطراز خود ، در این راه مقدس به راه افتاده وسنت یاد شده را زنده نگاه می داشتند.

معمولا سه یا چهار روز را در راه سپری کرده ودر این میان به بیش از چهل موکب معروف وکهن این مسیر که گاه قدمتی بیش از یک قرن دارند ،سر زده ولحظات زیبایی را که بدون تردید از لحظات عمر آدمی بشمار نمی آید ، سپری می کنیم.

امسال نیز همچون سالهای پیشین ، به تمامی این مواکب همچون موکب النجف الاشرف ، موکب خدًام العتبة العلویة، موکب شباب زین العابدین ، موکب حیدر شعبان که در هر وعده بیش از ده هزار زائر را پذیرایی می نمود ، موکب البو عامر ، که خود دارای سه موکب بودند ، موکب البو جریو از عشایر سادات مشهور نجف ، موکب شارع زین العابدین ، موکب مرحوم آیة الله العظمی تبریزی که به همت فرزندان والا تبارش به ویژه حجة الاسلام والمسلمین حاج شیخ جعفر تبریزی ، سال به سال بر گستردگی وخدمانش افزون گردیده واز مواکبی است که همواره خود را ملزم به حضور در آن می دانم ، زیرا که روح گسترده آن فقیه عالیقدر را در آن احساس می کنم ،موکب حضرت فاطمه علیها السلام که به همت تعدادی از روحانیون وجوانان روحانی وغیر روحانی برخی از بیوت والای حوزه نجف اشرف همچون حکیم وبحر العلوم وخویی وروحانی وجز اینها برپا گردیده وخدماتی را به زائران تقدیم می دارند.

موکب العتبتین که مرکز مدیریت تمامی روحانیون اعزامی به تمام منطقه را به عهده داشته ومدیریت آن از سوی حجة الاسلام والمسلمین اشکوری از فضلا ومدرسین حوزه علمیه نجف اشرف صورت می پذیرد که امسال بحمد الله شرایط بهتری از سال پیش را داشت وساعتی را در میان این ستارگان حوزوی سپری نموده وبا جناب اشکوری وصافی وحجة الاسلام شیخ علی نجفی فرزند آیة الله العظمی شیخ بشیر نجفی از مراجع حوزه علمیه نجف ، به گفتگو نشسته واز فعالیتها واهداف خود وموفقیتهایشان سخن گفته واینجانب ، از تشکیل چادرهایی برای تبلیغ اهداف مکتب جهت نوجوانان وحتی کودکان که برای نخستین بار در جای جای این مسیر بوجود آورده بودند ، تشکر کرده واهمیت چنین مراکزی را یاد آور شدم.

گفتنی است که در یکی از این مراکز حضور یافته واز فعالیت واستقبال نوجوانان وبرنامه هایی که برای این نسل تهیه کرده بودند ، آگاهی یافته ودر حدً امکانات خود در این امر خطیر واساسی انجام وظیفه نمودیم.

در این راستا ضمن حضور در مواکب گوناگون ، که اغلب نام آنها ومحدوده استقرارشان در عمود های میانه راه که ۱۴۵۲ عمود از نجف تا کربلا است را قید کرده وبه ترتیب وبا برنامه ریزی حرکت می کردیم که در این میان ، نهار وشام وگاه استراحت نیم ساعته خود را در این مواکب تعیین کرده وتعدادی را از پیش با خبر می نمودیم که در طی راه با آنان ودر خدمتشان باشیم.امسال نیز همچون سال پیش حرکت خود را از عمود صفر که بصورت بسیار زیبا وموثر در فرودگاه امام خمینی ، بوجود آورده اند ، شروع کردیم.

امسال توفیق یافتیم که ۱۲۰۰ متر مربع برای یکی از مواکب خدمتگزار زمینی را خریداری کرده واز مشکلات وکمبودهای خود بکاهد.
برخی مواکب نیاز به بوجود آوردن سقف در فضای خارجی خود داشته که زائران بتوانند با توجه به پیش آمدن فصل تابستان ، از سایه این اماکن بهره برداری کنند.

امسال توفیق یافتیم که تعداد سه نانوایی گازی را برای سه موکب که نیازمند بدان بودند ، تقبًل کرده که امیدواریم برای سال آینده با نان گرم از زائران حسینی ، پذیرایی کنند.

حرکت وگام زدن در این مسیر عشق ، وصف ناکردنی است.
در تعدادی از مواکب جوانان ایرانی که با چه عشق وشوری مشغول به خدمت بودند ، حضور یافته ودقایقی سخن گفته وجایگاهشان را در دستگاه الهی وحسینی بر طبق روایات ، گوشزد نمودم که قدر دانسته وبرهمت خود در این راستا بکوشند.

در میانه راه به دسته های گوناگون عزاداری جوانان از هر نژاد وملیت برخورد می نمودیم وهرکدام در حال وهوای خود وبا آوا وسنت های محلی خویش، به ارباب وسالار شهیدان ویار با وفایش حضرت عباس ع ودیگر شهدای صحرای کربلا اظهار علاقه وعزاداری می کردند.

پاکستانیها ، هندی ها ، بحرینی ها ، کویتی ها ،عراقیها ، ایرانیان از شهر های گوناگون ، ترکها ، بوشهریان ،خوزستانیها ،کاشانی ها ، اصفهانیها ، ودهها بلکه صدها گروه های دیگر ، هر کدام با چه عشق وشوری ، مشغول به شعر خواندن ، سینه زدن وجز اینها بودند که شما این گوناگونی ملیت ها ونژادها وگویش ها ومذهب ها وحتی ادیان الهی که تنها شیعه ومسلمان را در بر نگرفته بلکه از تمام جهان در آن حضور داشته وتنها نام حسین را برلب دارند را تنها وتنها در این راه عشق وحماسه نظاره گر می باشی.

از پذیراییهای آنچنانی تا پذیرایی با دانه ای خرما که همه با عشق واز ته دل بود خود در این مسیر حکایتی است.

برای تقدیم صبحانه ونهار وشام وحتی جای استراحت وخواب ، کودکان را پیش انداخته که به شما التماس کنند وشما نتوانید ، خواهش این میزبانان خردسال اما بزرگ منش وگسترده سفره را ردً کنید.
به بیانی واقعا شما گوشه ای از این جاده عشق وحماسه را نمی توانید به قلم آورید.

شب پنجشنبه به کربلا وارد شده وبا زحمت از میان هزاران زائر حسینی خود را به اقامتگاه رسانیده وپس از غسل زیارت به حرمش شتافته وتابامداد جمعه ضمن زیارت دوآستانه حسینی وعباسی ودیدار با تولیت های آنها ، که در این میان در بیمارستان السفیر وابسته به آستان حسینی ، با معاون وزیر بهداشت عراق وجمعی از پزشکان قلب بیمارستان شهر ناصریه که در پنج سال قبل عهده دار دوره اخذ فلوشیپ آنان در ایران بودم وبا حضور رییس بهداری استان کربلا وناصریه ،دیداری کرده وپیرامون ارائه خدمات پزشکی به عراق مطالبی ردً وبدل گردید.

شب پنجشنبه به دعوت گردانندگان شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی ایران که در کربلا مستقر بوده وهر شب جمعه ، قلب عاشقان حسینی را به این دیار وآستانه های حسینی وعباسی می برد ، جناب آشتیانی ، دقایقی را در برنامه پخش زنده این شبکه حضور پیدا کرده ودر باره سنت پیاده روی ،محور همبستگی ادیان الهی سخنانی را عنوان نمودم.

روز جمعه بامدادان پس از خواندن زیارت اربعین ، به سوی سامرا وزیارت امامین عسکریین ع وسپس زیارت حضرت سید محمد فرزند امام هادی ع شتافته انگاه به زیارت امامین همامین کاظمین ،ع ،شرفیاب شده وسپس رو به سوی سرزمین نجف اشرف نهادیم.
پس اززیارت امیر المومنین ع ،از آنجا که تاخیر در پرواز بوجود امده بود ، فرصت را غنیمت شمرده وبه زیارت مسجد کوفه وحضرات مسلم بن عقیل وهانی بن عروه ع شتافته وسپس به مسجد سهله رفتیم وآنگاه رو به سوی فرودگاه نجف ، نهاده وهنگامی که در آسمان ، نجف را به سوی تهران ترک می کردیم ، همچون همیشه دیدگان اشکبار به نجف وگنبد طلایین حضرت دوخته شده بود ، تااینکه این شهر مقدس وبارگاه مولا از دیدگانمان محو گردید.

اللهم لا تحرمنا عن زیارتهم في الدنیا وشفاعتهم فی الاخرة

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 3 =