عصرایران نوشت: هاشمی رفسنجانی از معدود سیاستمداران یا حتی افراد ایرانی است که به صورت روزانه خاطرات خود را ثبت کرده است. او به صورت مستمر از سال 60 خاطرات خود را نوشته است.

در هفته‌ای که گذشت خانواده هاشمی در گفت‌وگو با یک روزنامه اعلام کردند همچنان از وصیت‌نامه پدرشان آیت‌الله هاشمی بی‌‌خبر هستند. آنها می‌گویند می‌دانند وصیت‌نامه‌ای هست اما نمی‌دانند کجاست.

در دهه 70 هاشمی وصیت نامه‌ای را به نگارش درآورده بود اما فرزندان بر این باور هستند با توجه به تحولاتی که در این سال‌ها اتفاق افتاده او حتما وصیت نامه جدیدی را مکتوب کرده است.

آنچه فرزندان هاشمی گفته اند را با هم مرور کنیم:

محسن هاشمی: «ممکن است وصیتنامه دیگری هم باشد که هنوز آن را پیدا نکردیم.»

یاسر هاشمی: هنوز نتوانسته‌ایم وصیتنامه اصلی ایشان را که خبر داریم نوشته و در جایی گذاشته بود، پیدا کنیم.

فاطمه هاشمی: همان موقعی که پدرم فوت شدند، آقایان آمدند و هرچه بود و نبود را با خودشان برداشتند و بردند.

علیزاده طباطبایی: آقای هاشمی با هوشیاری‌ای که داشتند قطعاً توصیه‌هایی برای مردم داشته‌اند. اما من فکر می‌کنم وصیتنامه آقای هاشمی همان خطبه آخر نماز جمعه‌شان بود. آن، بهترین وصیتنامه بود.

سوالی که حول محور این بحث می‌خواهیم به آن بپردازیم این معناست که چرا هاشمی نمی‌تواند وصیت نامه نداشته باشد.

در فقه شیعه وصیت کردن واجب است. وصیت جزء مسائل شرعی است که در قرآن نیز به آن اشاره شده است. آيات 180 تا 182 سوره بقره به این موضوع اختصاص دارد. بر همین اساس می‌توان گفت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی به عنوان یک روحانی شیعه، قطعا طی سال‌های متمادی وصیت نامه‌هایی را به نگارش درآورده است و به موضوعات جدید و تحولاتی که ایجاد شده اشاره کرده است. منظور از تحولات دراینجا هم مسائل مالی است هم مسائل اجتماعی.

به نظر می‌رسد هاشمی به عنوان یکی از مهم‌ترین چهره‌های تاثیرگذار در تاریخ انقلاب، در وصیت نامه خود به مسائل اجتماعی و سیاسی اشاره کرده است.

هاشمی رفسنجانی از معدود سیاستمداران یا حتی افراد ایرانی است که به صورت روزانه خاطرات خود را ثبت کرده است. او به صورت مستمر از سال 60 خاطرات خود را ثبت کرده و نوشته است. این خاطرات در قالب کتاب خاطرات تا هرساله منتشر شده است. آخرین کتاب منتشر شده مربوط به سال 73 است. سالی که آیت‌الله به عنوان رییس جمهور در سپهر سیاست ایران حضور داشته است.

به نظر می‌رسد کسی که تمام اتفاقات و تصمیمات زندگی خود را ثبت کرده و انتشار داده است، نمی‌تواند وصیت‌نامه نداشته باشد. فردی با این ویژگی قطعا در مورد اموال و اجتماع خود مسائلی را مطرح و ثبت کرده است.

با توجه به این دو دلیل فقهی و اجتماعی می‌توان نتیجه گرفت که هاشمی رفسنجانی وصیت‌نامه دارد اما اینکه کجاست و دست چه کسی سپرده شده است باید منتظر زمان بود. قطعا وصیت نامه هاشمی خواندنی و پر از نکات شنیدنی است.

27212

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 728608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام ۱۱:۳۴ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    3 0
    وصيت نامه جديد دارن ولي چون به نفع عده اي نبود گم و گور شد
  • بی نام US ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۶/۰۸/۲۷
    5 0
    نمی دانم دخترش چه منظوری داشته اما هاشمی به نظر ادمی نمی امد که اسناد مهم رو جایی بذاره که بعد مرگش راحت بیان جمع کنن ببرن