ایسنا نوشت: وزیر دفاع قطر با افشای طرح و نقشه عربستان برای مداخله نظامی در کشورش تأکید کرد که کشورهای محاصره کننده تنها هدفشان مداخله نظامی برای سرنگون کردن نظام در قطر نبود بلکه یک برنامه ریزی محکم‌تر داشتند.

خالد العطیه، وزیر دفاع قطر در مصاحبه با تلویزیون این کشور درباره تفاوت بحران کنونی میان دوحه و کشورهای شورای همکاری خلیج فارس با بحران ۲۰۱۴ گفت: هدف یکی است اما تاکتیک‌ها فرق دارند. بحران‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ همان ادامه بحران ۱۹۹۶ و ادامه همین تلاش‌ها با اختلاف در تاکتیک بودند. بحران ۲۰۱۳ برای ضربه زدن و تلاش برای مطیع کردن سریع قطر بود به ویژه اینکه تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر به تازگی اداره کشور را در دست گرفته بود. آن‌ها معتقد بودند که قطر اصولش را زیر پا می‌گذارد و مطیع نمی‌شود و این برای قطر یک خط قرمز و اصل قدیمی است.

وی درباره نقش سعود الفیصل، وزیر خارجه پیشین عربستان طی بحران‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ گفت: من روابط خوبی با او داشتم. او واسطه شد تا با وزیر خارجه مصر برای نزدیک کردن روابطمان دیدار کنم اما گاهی اوضاع فراتر از سیطره انسان می‌شود و به او دستوراتی داده می‌شود که مانع حل بحران می‌شود.

وی درباره قصد واقعی کشورهای محاصره کننده برای مداخله نظامی در سال ۲۰۱۴ برای تغییر نظام قطر گفت: ما تنها از خدا می‌ترسیم. اعتماد امیر قطر به ما و مردمش زیاد است و حفاظت از قطر وظیفه ماست. در حقیقت قصد آن‌ها فقط مداخله نظامی نبود بلکه طرح کاملی بود. ما در معرض ظلم شدیدی قرار گرفتیم. نه فقط از سال ۲۰۱۲ بلکه از زمان‌های دور. این درحالی است که ما همواره دنبال حسن همجواری هستیم.

وزیر دفاع قطر درباره بحران ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ و روابطش با انقلاب‌های بهار عربی گفت: انقلاب‌ها موجب ناراحتی بسیاری از مردم شدند اما قطر ناخرسند نشد چراکه زمانی که به مردم و طرح‌هایت اطمینان داشته باشی این امور تو را نگران نمی‌کند. مصر برای رسیدن به این اهداف به کار گرفته شد. مصر یکی از دلایل بود اما دلیل اصلی اتخاذ مواضع علیه قطر نبود.

وی گفت: بعد از آشتی در سال ۲۰۱۴ به هماهنگی روزانه با عربستان می‌پرداختیم. امروز می‌گویم که عربستان است که قطر را از دست داده است نه اینکه قطر عربستان را از دست داده باشد.

وزیر دفاع قطر گفت: درباره امارات نیز روابط بعد از حل بحران سفرا عادی شد و هماهنگی و ارتباط میان دو کشور وجود داشت. قبل از بحران کنونی روابط با بحرین نیز به روال طبیعی بود.

وی درباره روابط میان قطر و مصر و راز دست داشتن رسانه‌های مصری در دشنام دادن به قطر بعد از توافق ریاض در سال ۲۰۱۴ گفت: این یک موضوع شاخه شاخه است. طی بحران اول شورای همکاری خلیج فارس آن‌ها قصه بافی‌های رسانه‌ها را سند به حساب می‌آوردند و ما پرونده‌های کاملی را ارائه می‌کردیم اما آن‌ها دائما قصه بافی‌ها را قبول داشتند. بعد از حمله رسانه‌ای در مصر، واشنگتن و اروپا می‌دانستیم که مجالی برای شکایت نیست چون کسی نمی‌شنید. بیشتر رسانه‌های مصری که به قطر دشنام می‌دهند مورد حمایت یکی از کشورهای شورای همکاری خلیج فارس هستند، نه مصر. تمامی تلاش‌هایی که برای نزدیک کردن دیدگاهمان با برادرانمان صورت می‌گرفت از سوی یک طرف خارجی ناکام گذاشته می‌شد. هر زمان که ما به بازگشت روابط‌مان با مصر نزدیک می‌شدیم طرف سومی وارد می‌شد و در موضوع کارشکنی می‌کرد.

وی درباره فاش شدن توافق ریاض گفت: با فاش شدن این توافق خدمت مجانی به ما کردند. این توافقی الزام آور برای تمامی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس است.

العطیه درباره نقش دبیرکلی شورای همکاری خلیج فارس گفت: من معتقدم که عبداللطیف الزیانی، دبیرکل سابق این شورا در این پست ظلم زیادی کرد چراکه او نتوانست مکان را پر کند. در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ ما بسیار الزیانی را سرزنش کردیم. دبیرکل به نفع اعضایی در شورای همکاری خلیج فارس طی نشست‌ها صحبت می‌کرد این درست نبود چراکه دبیرکل باید نماینده تمامی شورا و نه تابعیت یا کشور مشخصی باشد.

وی درباره تحرکات سفیر امارات در واشنگتن جهت خدشه‌دار کردن چهره قطر گفت: ما از تمامی جزئیات اطلاع داشتیم. یوسف العتیبه پرچم دشمنی با قطر را در واشنگتن بالا گرفته و دوستان آمریکایی دائما به من می‌گفتند به العتیبه نگاه کنید مشکل او با شما چیست. او می‌گفت که دشمن اول قطر است. اما ما اقدام نادرستی اتخاذ نکردیم. امیر به مردمش اعتماد دارد. ما وقت نداریم که برای امثال العتیبه آن را تلف کنیم.

وزیر دفاع قطر درباره افتتاح دفتر طالبان در این کشور گفت: تفاوت است بین اینکه ما تلاش کردیم و بین اینکه دوستانمان در آمریکا افتتاح این دفتر را خواستار شدند. بعدا دیدم که العتیبه خشمگین بود از اینکه این دفتر چرا در امارات افتتاح نشده است. هدف ما تحقق ثبات است.

وی درباره اتهامات درخصوص حمایت از تندروها در سوریه گفت: ما با تمامی این اتهامات مخالفیم و هیچ‌گاه از هیچ گروهی حمایت نکرده‌ایم. ما عضو ائتلاف بودیم و سال ۲۰۱۱ امیر قطر که در آن زمان ولیعهد بود مرا به تحرک برای نجات مردم سوریه واداشت و من نیز با حمد بن جاسم، وزیر خارجه وقت به دمشق رفتم و در آن زمان حل بحران ممکن بود.

العطیه افزود: بعد از اینکه خون‌ها ریخته شد ما علیه نظام اسد در کنار مردم سوریه ایستادیم. ما در کنار هم‌پیمانان از جمله عربستان ایستادیم. قطر حامی تروریسم نیست بلکه از اولین کشورهای مخالف تروریسم است.

وی درباره دیدگاهش درخصوص آینده بحران شورای همکاری خلیج فارس گفت: ما همواره دستور امیر را اجرا می‌کنیم و او گفت که مذاکره بهترین راه حل اختلافات است. ما همچنان امیدواریم که بقیه دنبال مذاکره باشند.

5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 729173

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 0 =