سه شنبه 21 آذر 1396
پنجشنبه 2 آذر 1396 - 18:21:06 چاپ

زاویه‌های حمله و فرار در خودروهای آفرود چه معنای دارند؟/ ویژگی‌های مهم عبور از موانع را بشناسید

دانش > فناوری - زمانی که درباره مشخصات یک خودروی آفرود تحقیق می‌کنید احتمالاً با واژه‌های زاویه حمله و فرار برخورد خواهید کرد.

به گزارش خبرآنلاین به نقل از پدال، این زوایا گاهی اوقات نیز با نام زاویه‌های رمپ شناخته شده‌اند. شاید به سادگی از کنار این واژه‌ها عبور کنید اما در زمان خرید یک خودروی آفرود توجه به آن‌ها باعث خواهد شد انتخاب هوشمندانه‌تری داشته باشید.

به زبان ساده، زاویه‌های حمله و فرار نشان دهنده توانایی خودرو در عبور از موانع بدون برخورد سپرها با آن‌ها می‌باشد.

به منظور تصور چنین وضعیتی، یک سطح شیب‌دار را در نظر بگیرید. اگر این سطح زیادی عمیق و سربالایی باشد و تلاش بکنید تا با سرعت از آن عبور کنید، سپر جلوی خودرو پس از آنکه چرخ‌های جلو شروع به بالا رفتن از سطح کنند با سطح شیب‌دار برخورد خواهد کرد. بنابراین حداکثر زاویه‌ی از زمین که سپر جلو می‌تواند بدون برخورد با سطح شیب‌دار طی کند به عنوان زاویه حمله شناخته شده و در بخش عقب نیز آن را زاویه فرار می‌نامند.

یک زاویه سوم نیز وجود داشته که برای آفرود مهم بوده و به عنوان زاویه شکست نامیده می‌شود. این زاویه بین کف لاستیک‌ها و بخش میانی رکاب خودرو شناخته می‌شود. اگر زاویه شکست بیشتر از حد استاندارد خودرو شود باعث گیر کردن خودرو شده و هر چهار چرخ از سطح زمین جدا شده و کشش از دست خواهد رفت.

زوایای حمله، فرار و شکست به تعدادی از مشخصه‌های طراحی خودرو بستگی دارند. بخش اورهنگ سپر به تخمین زوایای رمپ کمک کرده و به طراحی سپر مربوط است. برای داشتن یک آفرودر ایده آل شما باید به دنبال سپری با طرحی گردتر یا چیزی باشید که حداقل امکان گیرکردن به جایی را داشته باشد. ارتفاع کلی خودرو از سطح زمین نیز باعث می‌شود تخمینی از زوایای رمپ را به دست آورید.


خودروسازان در مشخصات فنی محصولات خود معمولاً زوایای رمپ را اعلام می‌کنند اما اگر به دنبال تعیین این زوایا هستید روش کار کاملاً آسان است. چیزی طویل و مستقیم نظیر دسته جارو یا خط کش بزرگ را تهیه کرده و آن را دقیقاً در جایی بگذارید که لاستیک جلو با زمین تماس پیدا می‌کند. بخش دیگر جارو یا خط کش را گرفته و آن را تا پایین‌ترین نقطه بخش جلوی خودرو ادامه دهید که معمولاً تکه‌ای از سپر می‌باشد. حالا زاویه‌سنج را به بخش پایینی کشیده و زاویه به دست آمده را حساب کنید. با این روش زاویه حمله خودرو به دست می‌آید. همین اعمال را در بخش عقب انجام داده و زاویه فرار را به دست آورید.

برخی از زوایای رمپ فوق‌العاده به خودروهایی چون جیپ رانگلر با زاویه حمله 42.2 درجه و تویوتا 4 رانر با زاویه حمله 33 درجه مربوط می‌شود.

خب پس بار بعدی که در حال آفرود بوده و مطمئن نیستید که می‌توانید از روی مانعی عبور کنید یا خیر، زاویه‌سنج را از خودرو برداشته و کمی تمرینات ریاضی داشته باشید!

۵۴۵۴

کلید واژه‌ها : خودرو -
ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

x