تلسکوپ فضایی ناسا موسوم به جیمز وب با قرار گرفتن تحت آزمایش‌های دقیق یک قدم به پرتاب نزدیک شد.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، تلسکوپ فضایی 8.8 میلیارد دلاری ناسا فقط به تازگی اتاق خلاء حرارتی را ترک کرده است، جایی که طی بیش از سه ماه تحت یک سری آزمایش‌های شدید و دقیق برودتی بود.

دانشمندان می‌خواستند اطمینان حاصل کنند که ابزار تلسکوپ و تجهیزات بصری آن می‌توانند به طور مناسب در شرایط سرد و بدون هوای فضا کار انجام دهند.

در حالی که ناسا نتایج را مطالعه می‌کند، مهندسان در حال سرهم‌بندی دوباره این تلسکوپ هستند تا دوباره آن را آماده کنند که در بهار سال 2019 پرتاب شود.

تلسکوپ فضایی جیمز وب از آسمان یک پایگاه فضایی اروپایی واقع در "گویان" فرانسه سفر خواهد کرد و به نقطه 2 لاگرانژی خورشید-زمین که در فاصله حدود 930 هزار مایلی از زمین است، سفر می‌کند.

یکی از ناحیه‌های آن‌سوی آب (ماوراءبحار) فرانسه در شمال آمریکای جنوبی در همسایگی کشورهای سورینام، گویان و برزیل و در جنوب دریای کارائیب است.

نقاط لاگرانژی پنج نقطه میان دو جسم بزرگ هستند که در آن نیروی جاذبه دو جسم، همدیگر را خنثی می‌کنند.

ماهواره‌های رصدی (تلسکوپ‌های فضایی) غالبا در نقاط لاگرانژی میان زمین و خورشید قرار می‌گیرند.

این نقاط در فاصله 1.6 میلیون کیلومتری از زمین قرار دارند و در نقطه L1 دو ماهواره "سوهو" و "جنسیس" قرار دارند. ماهواره "جنسیس" بعد از پایان ماموریت به زمین سقوط کرد و قرار است تلسکوپ فضایی جیمز وب در نقطه L2 قرار داده شود.

این تلسکوپ فضایی همانند پیشینیانش نظیر تلسکوپ فضایی هابل، در امواج مادون قرمز عمل می‌کند تا با دقت عمیق‌ترین و قدیمی‌ترین قسمت‌های جهان هستی را رصد کند.

تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) یک تلسکوپ فضایی بسیار پیشرفته است که پس از ساخته شدن، بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان محسوب می‌شود.

جیمز وب قرار است که وضوح و حساسیت بی‌سابقه‌ای را با استفاده از طول موج بلند (نارنجی-قرمز) نور مرئی و از طریق مادون قرمز ارائه دهد.

این تلسکوپ با همکاری سازمان‌های فضایی "ناسا" و "اسا" در حال ساخت است. تلسکوپ جیمز وب که یک ابزار جانشین برای تلسکوپ فضایی هابل و تلسکوپ فضایی اسپیتزر است، قرار است تا پایان سال 2018 تکمیل شده و به وسیله موشک آریان 5 به فضا پرتاب شود.

ابتدا قرار بود که این تلسکوپ فضایی با هزینه 1.6 میلیارد دلار در سال 2011 میلادی در مدار زمین قرار گیرد. در سال 2011 مجلس نمایندگان ایالات متحده آمریکا به خودداری از تامین مخارج این پروژه رای داد.

تا آن زمان، با هزینه 3 میلیارد دلار، 75 درصد سخت‌افزارها در دست تولید قرار گرفته بود. پس از کنار آمدن با سنای آمریکا هزینه این پروژه تا سقف 8 میلیارد افزایش یافت.

بر اساس برآورد تازه در سال 2013، هزینه این پروژه به 8 میلیارد و 853 میلیون دلار رسید.

تلسکوپ فضایی جیمز وب ۱۰۰ برابر هابل تیزبین‌تر است و می‌تواند به زمان پدیداری کیهان باز پس نگرد و پرده از رازهای ناگشوده کهکشان‌های اولیه، پیدایش ستارگان، اتمسفر سیاره‌های فراخورشیدی و شاید وجود زندگی در دیگر نقاط عالم بردارد.

تاریخ پرتاب این تلسکوپ دو بار به دلیل مسائل مربوط به یکپارچه‌سازی به تعویق انداخته شده است، اما تلسکوپ جیمز وب قوی‌ترین تلسکوپ از نوع خود است که توانایی رمزگشایی از اسرار هستی را دارد.

بنابراین جای تعجب نیست که ناسا زمان پرتاب را برای حصول اطمینان از همه چیز به عقب می‌اندازد.

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 734542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =