ایسنا نوشت: یکی از دیپلمات‌های ارشد چین تهدید کرد اگر تایوان بار دیگر به دنبال استقلال باشد یا یکی از ناوهای آمریکایی به این جزیره بیاید، پکن به این منطقه حمله می‌کند.

به نوشته روزنامه اکسپرس، از نظر چین، تایوان یک استان این کشور است و پکن هرگز این مساله را رد نکرده که برای به دست گرفتن کنترل آن از نیروی نظامی استفاده کند.

"لی کسین"، از دیپلمات‌های ارشد چین به تصویب قانونی از سوی کنگره آمریکا اشاره کرد که براساس آن به ناوهای آمریکایی و مقام های نظامی این کشور و تایوان اجازه داده می‌شود تا به کشورهای یکدیگر بروند.

وی که در جمع بیش از 200 دانشجوی چینی و تایوانی و در حضور رسانه‌ها صحبت می‌کرد و گفت: اگر نیروی دریایی آمریکا ناوهایی را به تایوان بفرستد این مساله نقض قانون مقابله با جدایی طلبی چین است که تا به امروز از آن استفاده نشده است.

قانون مقابله با جدایی طلبی چین در سال 2005 و در دوران تنش میان دولت "چن شویی-بیان"، رئیس جمهوری وقت تایوان با دولت مرکزی چین تصویب شد؛ در آن زمان و برای نخستین بار چین تهدید کرد که اگر جزیره تایوان اعلام استقلال کند، با نیروی نظامی خود به آن حمله می‌کند.

این دیپلمات چینی روز جمعه در نشست خبری خود در سفارت کشورش در آمریکا گفت، تصمیم برای حضور دو طرفه ناوگان نیروی دریایی آمریکا و تایوان نقض اصول اولیه ایجاد روابط دیپلماتیک میان پکن و واشنگتن است.

وی ادامه داد:‌ روزی که ناو نیروی دریایی آمریکا وارد کاوهسیونگ در تایوان شود، روزی خواهد بود که ارتش آزادی بخش خلق چین با نیروی نظامی تایوان را به چین باز می‌گردانند.

این دیپلمات همچنین بر اولویت اصلی سیاست چین درباره تایوان که اتحاد مجدد صلح آمیز است، تاکید کرد اما احتمال استفاده از نیروی نظامی برای این منظور را نیز رد نکرد.

وزارت خارجه تایوان روز شنبه اعلام کرد: درحالیکه به نظر می‌رسد مقام‌های چینی به دنبال غلبه بر ذهن و قلب مردم در تایوان هستند، مکررا ما را به حمله نظامی تهدید می‌کنند که این احساسات مردم تایوان را جریحه‌دار می‌کند. این روش‌ها نشان دهنده فقدان اطلاعات و درک ناکافی از معنای واقعی سیستم دموکراتیک است و اینکه یک جامعه دموکراتیک چگونه کار می‌کند.

رئیس جمهوری تایوان نیز گفته که به دنبال صلح با چین است اما از امنیت کشورش هم دفاع می‌کند.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 735941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۰
    2 1
    چینی های کمونیست دیکتاتور... حالا چرا صداسیمای ما اینارو بازتاب نمیده؟ چرا روزی صد بار جدایی طلبان اسپانیا رو فقط نشون میده؟
    • کمونیست US ۰۲:۱۷ - ۱۳۹۶/۰۹/۲۴
      0 0
      شرط میبندم با یه گوشی made in china این کامنت رو گذاشتی : درود بر چین و کره شمالی که دست امپریالیسم رو از اسیا کوتاه میکنند