سه شنبه 3 بهمن 1396
پنجشنبه 23 آذر 1396 - 17:44:40 چاپ

رأی افتخارآمیز به روحانی

بین الملل > دیپلماسی - جلال برزگر

 همه کسانی که می گفتند و می گویند اروپا آمریکا را رها نکرده و طرف ما را نمی گیرد، به هزار و یک دلیل اقتصادی و سیاسی و ایدئولوژیک درست گفته و می گویند؛ اما مقابل چشمانمان این واقعه در حوزه هایی مهم در حال وقوع است. علاوه بر برجام، حالا در موضوع به رسمیت نشناختن قدس به عنوان پایتخت رژیم اسرائیل نیز چنین شده است. 

گفته مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا که «هیچ پایتخت اروپایی به قدس انتقال نمی یابد» یا «رییس جمهور آمریکا اختیارات زیادی دارد ولی اختیار بر هم زدن معاهده بین المللی برجام را ندارد» وقوع نوعی معجزه است مقابل چشمان ما. این ها همه از نتایج و معجزات رأی افتخارآمیز ما به روحانی و رأی مردم آمریکا به ترامپ است.

این روزها بازار انتقاد از روحانی داغ است، نه این که دولت کاملا بی عیب و نقص است و بسیاری از انتقادات وارد نیست، خیر چنین نیست. حداقل به عنوان یک پدر با مشکلات بغرنج آموزش و پرورش و نظام بهداشت و درمان به شدت آشنا هستم، حوزه های اجتماعی مهمی که گرفتار تفسیر موسع از قانون هستند. این که بنا براختلاف سلیقه ادامه همکاری در ارگان مطبوعاتی دولت از اینجانب سلب شد و این که سایت تخصصی حوزه دیپلماسی و انرژی هسته ای متعلق به بنده و دوستان همفکر و با استعدادم به علت مشکلات مالی تعطیل است؛ حکایت مثنوی هفتاد من کاغذ است؛ حکایات چنین درباره دیگران نیز بسیار است؛ اما مگر می شود به این بهانه ها یا حتی دلایل، معجزات روحانی را یا به واقع تاثیر رأی ملت به او را را ندید؟

در شرایطی به سر می بریم که آنتن صدا و سیما و رسانه های مخالف بر طبل ناامیدی و ندیدن می کوبند، حال و روز رسانه های همراه نیز به نوعی دیگر شده و برای مثال این روزها خیلی ها ذره بین به دست کارشناس بودجه شده اند یا از این انتصاب و آن حکم صادره ایراد می گیرند، طوری که می توان گفت دولت تقریبا رسانه همراه ندارد. در این میان حواس خیلی ها انگار نیست که ما با غنی سازی، آب سنگین ، باطری اتمی، تحقیق و توسعه و... بدون مذاکره درباره توان دفاعی، از ذیل بند 7 منشور سازمان ملل بیرون آمده ایم و بندهایی که برای خفه کردن به گردن ملت بسته شده بود گسسته شده است.

حال عده ای که تا دیروز اصلا ذیل بند 7 منشور بودن را قبول نداشته و طنابی بر راه تنفس ملت نمی دیدند، بانگ برآورده اند که چرا آب و نان برجام زیاد نیست و کم است؟ اگر برجام را خیانت خوانده اید چگونه از آن انتظار آب و نان بسیار دارید؟ حداقل جوانمرد باشید مثل همان کسانی باشید که از سال 82 تابحال می گویند باید از NPT و آژانس اتمی و حتی شورای امنیت خارج شویم ؛ همان ها که خوشبختانه حرفشان که پرطنین است نزد ملت و مسئولین خریدار چندان نداشته و ندارد.

با تمام بدعهدی های آمریکا و تاثیر دیگر مشکلات موجود بین ایران و آمریکا دستاوردهای برجام در حوزه های مختلف قابل دسته بندی و ارایه است؛ در حوزه اقتصادی آزاد شدن فروش نفت فقط یک چشمه از دستاوردهاست، اما عمده دستاوردها را می توان در حوزه سیاسی دید؛ آنچه در این حوزه رخ داد نه به مثابه شگفتی که خود شگفتی و معجزه است. انزوای امروز آمریکا و تندروهای صهیونیست و رفقای منطقه ای شان در دنیا آیا جز در شرایط پسا برجام و قوی تر شدن ایران و اجماع شکنی بین المللی امکان وقوع داشت؟ آنها امروز طوری قافیه را در امور منطقه باخته و دست پایین دارند که به نظر بسیاری از کارشناسان چاره ای جز به راه انداختن یک جنگ واقعی در منطقه ندارند؛ اما از این کار هم باز مانده اند، چرا؟ آیا فقط به خاطر قدرت برجسته دفاعی ایران ؟ وقتی هدف از برپایی یک جنگ اهداف سیاسی و سرپوش گذاشتن بر دیگر ناکامی ها باشد، قدرت نظامی طرف مقابل اولین اولویت در نظر گرفته شده برای آغاز جنگ نیست، چرا که برای مثال هدف فتح دست نیافتنی تهران نیست، بلکه هدف آتش بازی است و فرافکنی. در چنین شرایطی دیپلماسی با فضاسازی و اجماع شکنی قدرت نظامی را دربازدارندگی بیشتر، یاری می دهد. چنانچه معروف است قدرت بدون دیپلماسی کور و دیپلماسی بدون قدرت ناتوان است. این ، دو بازو توانمند و همراه و همگام باید باشند تا بازدارنگی واقعی رخ بدهد، در این بین طبیعی است که در بیان و تبلیغ باید صف اول را به نیروی نظامی داد و آن را برجسته کرد، که شرط عقل و تدبیر همین است؛ اصلا نباید درباره توان دیپلماسی در بازدارندگی چیزی گفت و نوشت تا تعبیر به ضعف نشود، یعنی همین بخش که نوشتم را هم نباید نوشت، اما در شرایط فعلی مجبور می شویم، از بس که متاسفانه بی انصافی و پاشیدن بذر ناامیدی و بر سر یکی کوفتن و دیگری را ستودن رونق گرفته است. چنانچه روحانی هم مجبور شد یادآور شود پول موشک دفاعی را هم دولت پرداخت می کند.

اگر از زاویه آب و نان هم به برجام نگاه کنیم دستاوردهای آن بسیار است و مراودات تجاری و اقتصادی امروز یکی از بنیان های مقوم و ادامه برجام است. فهم بالایی نمی خواهد درک این که چرا روحانی به رییس شرکت توتال وقت ملاقات می دهد یا موارد مشابه دیگر.

از زاویه عزت و انقلابی گری اگر به صحنه نگاه کنیم نیز دشمنان و رقبای ایران امروز در شرایط آچمز به سر می برند. حال باید به صراحت به این سوال نزد خود پاسخ دهیم که در کانتکس جمهوری اسلامی رأی به کدام فرد و منش و روش، آب و نان و عزت بیشتری برای ایران به ارمغان می آورد؟ رأی به نگاه و روشی که اجماع بین المللی بیشتر و همه جانبه علیه ایران اسلامی به ارمغان می آورد؟ یا رأی به نگاه و روشی که در دنیا علیه ایران اجماع شکن بوده است؟ دیدگاهی که چاره ایجاد اشتغال را دستگیری و اخرج بی کاری می داند! و ترامپ وار دعوت به خروج از توافق و همکاری های بین المللی می کند؟ یا دیگر روش ها که منطق و بستر سازی و ایجاد شرایط مناسب را در نظر دارد؟

از یاد نبریم که برجام و اجماع شکنی قرار بوده گچ را از دست ایران باز کند، این که آمریکا به پای ایران طناب می اندازد و دیگران را می ترساند یا پیانو نوازی با دست از گچ بازی شده موضوعات دیگری هستند؛ با خلط مباحث فقط آب به آسیاب افراطی ها ریخته ایم.

برخی می گویند روحانی گردش به راست کرده است، مگر می شود با اوباما همان طور سخن گفت و عمل کرد که با ترامپ؟ فرض بر این که هر دو یکی باشند، در شیوه ها که یکی نیستند؛ پس کشتی بان با گم نکردن اصول باید دست به ابتکارات تازه و متناسب بزند، آیا چنین نیست؟ اگر روزی از فرصت دست کش مخملی اوباما با حواس جمع نسبت به دست چدنی درون آن استفاده شد؛ امروز از فرصت اختلاف بین متحدان دو سوی آتلانتیک بهره برده می شود. آرایش و سوگیری در داخل هم متاثر از این شرایط و فضاست . روحانی متناسب با این شرایط از جهانگیری تا واعظی را در دولت گرد آورده است، آیا بدنه اجتماعی باید دسته دسته شده و در هواداری از یکی بر دیگری بکوبد؟

معمولا انتظارات حداکثری نه تنها واقع بینانه نیست بلکه به ضد خود تبدیل می شوند، هوشیار باشیم و به رأی و راهی که انتخاب کردیم ببالیم.

انتقاد قطعا لازم است اما بهتر آن که انتقاد با واقع بینی و با در نظر داشت، ظرایف باشد.

49312

کلید واژه‌ها : حسن روحانی -
28 دیدگاه
  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 18:05:18
    پاسخ
    83 25

    اینطور که این دوست نویسنده مقاله تشریح کرده از هر زاویه شرایط بهتر از قبله پس علت اینکه هنوز دولت اورنده این همه خوبی بر طبل گرانی میکوبه و اوضاع هیچ فرقی با قبل نکرده چیه. بعدشم نباید گول این سیاست عدم انتقال سفارتخانه ها به اورشلیم خورد این یه ژست برا دور ماندن از اشوب موقته با عوض شدن سیاست مدار های ک الان بر سرکارن و ارام شدن اوضاع مسله فرق خواهد کرد

    • بوئين زهرا
      پنجشنبه 23 آذر 1396 - 19:57:44
      42 19

      مراودات تجاری و اقتصادی فراوان ؟؟؟؟؟؟؟؟؟ توهم تك رقمي و ركود و كوچك شدن سفره مردم هم از دستاوردهاي برجام براي مردمه ، تازه با بودجه 97 هم گل به گلستان ميشه حتما

    • سامان
      پنجشنبه 23 آذر 1396 - 21:07:53
      13 12

      اشتباه میکنی دوست من

    • بی نام
      پنجشنبه 23 آذر 1396 - 23:11:35
      23 12

      عزيزي كه از بوئين زهرا مطلب گذاشتي آيا دولتي بغير از خاتمي ما دولت موفق داشتيم . مطمئن تا بيست سال ديگه هيچ دولت اصولگرا يا اصلاح طلب موف نيست . چرا . علت همان تحريم و قبل از برجام . شما زلزله ديديدحال زلزله سرپل و ثلاث ووو كرمانشاه در ده ثانيه خراب آورد كه جنگ 5 ساله سوريه نياورد . حال ثمره زلزله خرابي است . ثمره تحريم هم خرابي است با توان ايران چند سال طول مي كشه مردم سرپل كه تمام منطقه 100هزار نفر جمعيت نداره ساخته شه پس حداقل سي سال زمان نياز داره تا برجام جواب بده وضع برگرده به عدد صفر و از منفي خارج شه . ما يه زلزله سرپل را دليل اينكه بودجه و درآمد كمه نمي توني يك ساله بسازيم حا وضع 80ميليون بسيار كار بزرگه . بعد از دولت بدليل تبليغ زياد رئيسي رئيس جمهور اصولگرا هست چون از زلزله هم ...

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 19:31:23
    پاسخ
    51 18

    کاملا مشخص بود روحانی بعد انتخابات گرانی ها رو کلید خواد زد و در اولین بودجه هم این کار را کرد.

  • بدون نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 20:06:57
    پاسخ
    28 11

    دلت خوشه صاحب منصب يكشبه پنجاه درصد روي قيمت بنزين بيندازند ميداني يعني چه بقيه مسايلي را كه برنامه كرده اند را بماند

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 20:35:34
    پاسخ
    29 37

    روحانی صرفا جلوی سقوط آزاد را گرفت. یک مثال میزنم. هواپیمایی که خلبان نداره و به سرعت داره سقوط میکنه وقتی یکی بیاد بنشینه در روی صندلی و بخواد کنترل کنه معنیش این نیست که از همون لحظه هواپیما شروع میکنه به اوج گرفتن و ارتفاع بهتر از لحظه قبل میشه و بالا میره. نه، همچنان سقوط داره انجام میشه فقط سرعتش کمتره تا اینکه کم کم سر هواپیما صاف بشه و بعد تازه دوباره شروع کنه به اوج گرفتن. بنابراین باید گفت اگر خلبان وجود نداشت الآن کجا بودیم. تا الآن فاتحه هم خوانده شده بود.

    • حمید
      یکشنبه 26 آذر 1396 - 10:51:55
      0 0

      اتفاقا اگه منطقی به قضیه نگاه میکرد کاش جلیلی یا رئیسی ریس جمهور میشد.شاید از اهداف جزئی مردم دور بودند ولی اخر ماجرا به هدفی میرسیدیم که با رئیس جمهور نسبتا بهتری مثل روحانی هیچوقت نمیرسیم.دقت کن با نظرمگاهی وقت ها بازگشت به گذشته بهترین هدفه ای کیو بالا متوجه میشن چی گفتم

  • حسين
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 20:40:03
    پاسخ
    59 20

    بس است مردم احمقنيستند

    • بی نام
      پنجشنبه 23 آذر 1396 - 23:26:55
      20 4

      يعني چي : شما ميگيد نيم قرن انقلاب شده قبلش استكبار در راس ؟آن امريكا ، اسرائيل انگليس نفت و ثروت مردم غارت مي كردند حالا نيم قرن هست دستشون قطع شده حالا پول نفت كجا مي ره درآمد اين كشور دو سومش در دست دولت نيست . دست نظام و سپاه است اين را مي خواهي بگي بگو . مهم اين كه ما با پول بيت المال قدرت و جايگاه داشته باشيم عمر مي گذره ولي سالي 700هزار ميليارد تومان خرج قدرت بكني مهمه . قانع باش روزه بگير نخور و نپوش مهم اينكه ما يمن و بحرين سوريه عراق در راس آن كشور فلسطين را حقوق بدهيم نه خودمون اول همسايه بعد خونه . اول همسايه ثم دار

    • بی نام
      شنبه 25 آذر 1396 - 14:02:31
      0 0

      از همون ۷۰۰ هزار دلار معادل ۱۷۰ میلیارد دلارت تابلو هست که ادم بسیار بیسواد و ابلهی هستی.اون دو سومت هم دلیل دیگه ای بر اثبات بیسوادی و ابله بودنت

  • حسين
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 20:46:17
    پاسخ
    27 8

    بس است اين نسل تمام سختيها را كشيدند شمارا به خدا به فكراسايش اين نسل باشيد نسلها بعدي خودشان مشكلات را حل مكنند بفكر رفع فقر بيكاري باشيد تمام مردم دنيا راحت زندكى مكنند بجز ما مشكلات ونياز هاى هزار ساله كشور را نمى توان با فشار روى يك نسل وصد ساله حل كَر د تا با ان افتخار كنيم

    • آریو
      شنبه 25 آذر 1396 - 10:41:04
      19 2

      دل خوش سیری چند؟ هیچ چیز درست نمیشود، بودجه 97 را نگاه کن ، تا آخرش همینه.

  • امید
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 21:06:50
    پاسخ
    17 20

    همیشه باید نیمه پرلیوان رو دید.

    • آریو
      شنبه 25 آذر 1396 - 10:42:43
      4 1

      حق با ایشونه ، مثلا نیمه پر لیوان بودجه را ببینید

  • رضا
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 22:17:47
    پاسخ
    36 6

    مملکت از بعد از انقلاب اسلامی دیگه پا نگرفت ، به جاش کشورهای همسایه اقتصادشون خیلی خوب شد

  • محمود
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 22:32:38
    پاسخ
    14 13

    چهار سال پیش می گفت تقصیر دولت قبل بود الان هم میگه ۴سال پیش این نویسنده هم اصلاحاتی است معلومه

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 22:50:19
    پاسخ
    15 5

    خیلی خوشبین نباش جناب کافیه که خون از دماغ یه اسراییلی بریزه فورا اروپا میکشه سمت اسرایییل

  • بی نام
    پنجشنبه 23 آذر 1396 - 23:31:04
    پاسخ
    10 1

    اميدوارم روزى برسد كه دولت بتواند اعتماد بيشتر مردم را جلب كند.

    • بی نام
      شنبه 25 آذر 1396 - 01:36:08
      0 0

      به امید آن روز

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 00:50:41
    پاسخ
    21 14

    اکنون مردم از دادن رای افتخار آمیز پشیمانند

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 01:07:20
    پاسخ
    13 8

    سیاستشون خیلی جالبه اینا می خوان گرونی رو راه بندازن ولی چون هنوز هم از قدرت سیر نشدن مهندس اسحاق رو می خوان از صحنه دور کنن که وجهه اون خراب نشه و بتونن تو دور بعدی از مردم براش رای بگیرن.

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 10:52:13
    پاسخ
    10 3

    اتفاقا بنظر من لازم نیست که نیروهای نظامی مدام بگن ما قدرتمندیم. قدرتمند بودن نظامی ما در میدان عمل ثابت شده.

  • بی نام
    جمعه 24 آذر 1396 - 15:08:34
    پاسخ
    10 8

    روحانی به همون اندازه که زیر وعده هایش زد مدیران ناقابل در وزارت نفت داره . اگرچه سیاست خارجی چندان دست رئیس جمهور نیست ولی به اندازه سهمش در سیاست خارجی موفق بود.اما در سیاست داخلی نمره ایشان زیر 2.5 است.

  • حبیب وطن
    شنبه 25 آذر 1396 - 01:31:09
    پاسخ
    1 0

    اینجانب با ایشان تا حد بسیاری موافق هستم بخاطر دارم عده بسیاری از رای دهندگان به دولت آقای خاتمی هم انتظار معجزه داشتند . آحاد ملت در سرنوشت ایران زمین مسِول هستند. با یاد آوری چنان تجربه و عدم بکار گیری خرد جمعی این بار کمی عمیقتر به امور مملکت بنگریم

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 09:59:41
    پاسخ
    1 1

    مردم فریب خوردن والسلام.مردم به روحانی رای دادن که وضعیت امروز ایجاد نشود اما حتی ازتصورات آنروزها هم بدتر شد.مگر رئیسی میخواست چه کنه که اینقدر تبدیلش کردن به هیولا؟

  • بی نام
    شنبه 25 آذر 1396 - 14:44:27
    پاسخ
    1 1

    برو بابا دلت خوشه این حرف ها برای مردم نون و آب نمیشه اروپا اگه راست میگه چرا اجازه نمیده بانک ها ایرانی به بانک های اروپایی متصل بشن؟ مردم دیگه فریب نمیخورن

  • بی نام
    یکشنبه 26 آذر 1396 - 00:54:11
    پاسخ
    0 0

    من از رای به روحانی پشیمون نیستم . از اینکه نتونسته اعتماد مردم را حفظ کنه ناراحت هستم . چرا نمی تونیم به هم اعتماد کنیم . علت این همه بی اعتمادی ، نومیدی و افسردگی جامعه ایرانی چیست ؟ از موفق بودن و درست کار کردن می ترسیم تا خراب کردن و خراب شدن . با یک مویز گرم مون می شه و با یک غوره سردمون می شه . انگار تکلیف مون با خودمون معلوم نیست . بالاخره ما از یک رییس جمهور چی می خواهیم و چرا خواسته ها عملی نمی شود ؟ مردم عجیبی هستم . زود جوگیر می شویم و زود نا امید و زود فراموشکار . کلا حافظه مون خط خطی و درهم برهمه . خودمون باعث می شیم وعده های عجیب بشنویم در حالی که می دونیم محال است انجامشان لااقل در کوتاه مدت

ارسال دیدگاه

قوانین ارسال نظر
  • خبرآنلاین نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند
  • لطفا از نوشتن نظرات خود به صورت حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید
  • اگرچه تلاش می‌شود نظرات ظرف 2ساعت تعیین تکلیف شوند اما نظراتی که پس از ساعت 19 نوشته شود حداکثر تا 9 صبح روز بعد منتشر می‌شوند
  • با توجه به آن که امکان موافقت یا مخالفت با محتوای نظرات وجود دارد، معمولا نظراتی که محتوای مشابه دارند، انتشار نمی‌یابند بنابراین توصيه مي‌شود از مثبت و منفی استفاده کنید.

0/700

پربیننده‌ترین
آخرین مطالب
x