ایسنا نوشت: مشاور وزیر بهداشت در امور زنان با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت روان گفت: وزارت بهداشت اقدامات گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده است. در همین راستا برنامه‌ای برای پیشگیری از خودکشی‌ داشتیم. به طوریکه در چهار استان کشور مانند ایلام، کرمانشاه و... که آمار خودکشی در آنها بالا بود، برنامه‌ای به صورت پایلوت اجرا شد.

دکتر محمدی با اشاره به معضل خشونت یا رفتارهای خشونت‌بار در جامعه و علیه زنان و اقدامات وزارت بهداشت در این زمینه، گفت: در این حوزه معاونت بهداشتی وزارت بهداشت اقداماتی را انجام داده است. به عنوان مثال در اداره نوجوانان، معاونت بهداشت اقداماتی در حوزه پیشگیری از رفتارهای پرخطر یا خشونت‌بار انجام شده است.

وی افزود: حال اینکه چقدر توانستیم در این حوزه به آحاد جامعه دسترسی داشته و آموزش‌های لازم را را به مخاطبان خاصش ارائه دهیم، موضوعی است که باید روی آن کار علمی انجام شود. البته باید توجه کرد که با فراگیر شدن رسانه‌ها، اطلاعات بیش از گذشته منتشر می‌شود، اما نمی‌توان به صرف افزایش اخبار خشونت اعلام کرد که آمار خشونت در جامعه افزایش یافته، بلکه برای اعلام چنین حرفی باید ابتدا آمارهای گذشته در این حوزه را داشته باشیم و آمار فعلی را هم بدست بیاوریم و با مقایسه آماری بتوانیم در این حوزه اظهار نظر کنیم.

محمدی ادامه داد: در عین حال یکی از مسائلی که رسانه‌ها باید به آن توجه کنند، نحوه پرداختن به مساله خشونت است. گاهی بسیاری افراد به صورت ناآگاهانه درمعرض اخبار خشونت‌بار قرار می‌گیرند و این موضوع عوارض روانی زیادی رویشان می‌گذارد. بنابراین اقدام در حوزه خشونت در جامعه کاری چندوجهی بوده و علاوه بر وزارت بهداشت، ارگان‌هایی چون وزارت آموزش‌و پرورش، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و... نیز باید روی آن کار کنند.

مشاور وزیر بهداشت در امور زنان با تاکید بر اینکه همه ارگان‌ها باید در جهت کنترل و انعکاس خشونت در سطح جامعه سیاست واحدی داشته باشند، گفت: باید توجه کرد که انعکاس این اخبار نباید به گونه‌ای باشد که به آسیب روانی در افراد منجر شود. باید توجه کرد که احساس عدم آرامش، منجر به احساس ناامنی می‌شود.

محمدی با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه سلامت روان نیز گفت: وزارت بهداشت اقدامات گسترده‌ای را در این حوزه انجام داده است. در همین راستا و بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برنامه‌ای برای پیشگیری از خودکشی‌ داشتیم. به این صورت که در چهار استان کشور مانند ایلام، کرمانشاه و... که آمار خودکشی در آنها بالا بود، برنامه‌ای به صورت پایلوت اجرا شد.

وی با بیان اینکه از نظر روان‌پزشکان افرادی که یکبار سابقه خودکشی داشته‌اند، بیشتر در معرض خودکشی هستند، افزود: بر این اساس برنامه‌هایی تدوین و گروه‌هایی تشکیل شد که از این افراد حمایت کند. همچنین اقدامات دیگری هم در معاونت اجتماعی انجام می‌شود، اما ما باید گستردگی و عمق آن را افزایش دهیم.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 736900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 9 =