ایرنا نوشت: «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه درخواست آمریکا از کشورش برای حمایت از اعمال تحریم های بیشتر علیه کره شمالی را خنده آور و مضحک خواند.

پوتین روز پنجشنبه در نشست مطبوعاتی در مسکو در باره پاسخ به درخواست آمریکا برای تحریم کره شمالی گفت: آمریکا ما را در ردیف ایران و کره شمالی قرار داده و در همین حال درخواست تحریم پیونگ یانگ را می کند.

رئیس جمهوری روسیه در سخنان خود که بطور مستقیم از چند رسانه روسی از جمله شبکه روسیه24 پخش می شد، افزود: نمایندگان کنگره آمریکا که از روسیه درخواست تحریم کره شمالی را می کنند، ظاهرا افراد معقولی هستند اما چنین تقاضای مضحک است.

وی خطاب به خبرنگار آمریکایی (سئوال کننده در این باره) افزود: آیا شما فرد منطقی هستید که چنین درخواستی می کنید؟
پوتین خاطرنشان کرد: تلاش می کنیم در امور بین المللی سازنده رفتار کنیم و سعی داریم مسائل را به دور از مشاجره و نزاع حل و فصل کنیم.

وی با بیان اینکه از برنامه هسته ای کره شمالی حمایت نمی کنیم افزود، این کشور در سال 2005 توافق کرد که برنامه هسته ای خود را متوقف کند. پس از چند ماه آمریکا این اقدام پیونگ یانگ را نا چیز دانست و حساب های بانکی این کشور را توقیف کرد.

رئیس جمهوری روسیه افزود: در آن زمان آمریکا کره شمالی را تحریک کرد و این کشور با توجه به رویدادهای لیبی و عراق تنها راه دفاع از خود را دستیابی به سلاح هسته ای دانست.

پوتین گفت: باید در شرایط کنونی آمریکا و کره شمالی با احتیاط رفتار کنند. اما در عمل چنین نیست و پس از آنکه آمریکا با کره جنوبی رزمایش مشترک آغاز کرد این کشور نیز موشک بالستیکی خود را پرتاب کرد.

وی با بیان اینکه اقدامات آمریکا در باره کره شمالی تحریک آمیز و اشتباه است، اظهار کرد: آیا سازمان سیا از مراکز هسته ای و فرماندهی کره شمالی اطلاع دارد. بسیار بعید است که چنین باشد.

رئیس جمهوری روسیه ادامه داد: حتی پرتاب یک موشک کافی است که پیامدهای فاجعه بار به همراه داشته باشد.

پوتین گفت: آمریکا یک بار در تاریخ علیه ژاپن از بمب هسته ای استفاده کرد که بدون دلیل بود.

وی افزود: اگر مقام های آمریکایی منطقی رفتار کرده و از عقل سلیم پیروی کنند با این کشور در مسائل مختلف از جمله مسئله کره شمالی همکاری می کنیم.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 737043

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 1 =