تسنیم نوشت: یک رسانه افغانستانی فاش کرد در نشست رئیس جمهور افغانستان با «حکمتیار»، سفیران آمریکا، انگلیس و «حنیف اتمر» مشاور امنیت ملی ین کشور بر لزوم برکناری «عطامحمد نور» از ولایت بلخ تاکید شده بود.

 یک منبع آگاه در ارگ ریاست جمهوری افغانستان به «آریانانیوز» گفت: هفته گذشته اشرف غنی در نشست با سفیر آمریکا، سفیر انگلیس، «حکمتیار» و «حنیف اتمر» درباره برکناری عطامحمد نور از ولایت بلخ تصمیم گرفته بود.

بر اساس این گزارش، شرکت کنندگان در این نشست تاکید کردند که عطامحمد نور نباید در سمت ولایت بلخ باقی بماند.

این منبع اظهار داشت: رهبر حزب اسلامی در افغانستان بر برکناری عطامحمد نور بیش از همه تاکید داشت، زیرا واگذاری رهبری ولایت بلخ به «جمعه‌خان همدرد» والی سابق پکتیا و مشاور کنونی اشرف غنی از شروط توافقنامه صلح بین دولت افغانستان و حزب اسلامی بوده است.

پیش از این نیز افراد جمعه خان همدرد بارها با حامیان عطامحمد نور در ولایت بلخ درگیر شده بودند.

از سوی دیگر نیز گلبدین حکمتیار بارها از اینکه اشرف غنی انتقاد کرده بود که موفق به برکناری عطامحمد نور نشده است.

برخی کارشناسان معتقدند که حضور عطامحمد نور در ولایت بلخ مانع اجرای برنامه‌های امنیتی آمریکا برای صدور تروریسم به کشورهای آسیای مرکزی است و مقامات واشنگتن از برکناری والی بلخ نیز حمایت می‌کنند.

از سوی دیگر، حکمتیار که همواره به صورت آشکار و نهان از گروه تروریستی داعش در افغانستان حمایت کرده است به شدت تلاش دارد تا جای پایی در شمال افغانستان باز کند و از این طریق نقش موثری در گسترش داعش داشته باشد.

اخیرا «امرالله صالح» رئیس سابق امنیت ملی افغانستان نیز گفته که تمام اعضای گروه تروریستی داعش که از سوی نیروهای امنیتی افغان بازداشت شده‌اند یا از اعضای فعال حزب اسلامی بوده و یا با حکمتیار ارتباط داشته‌اند.

49310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 742196

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =