بامداد امروز نشست شورای اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره ناآرامی های اخیر ایران، به درخواست نماینده آمریکا برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، بامداد امروز به وقت نیمه شب تهران، نیکی هیلی نماینده سازمان ملل متحد بار دیگر در شوی تبلیغاتی شورای امنیت را به مضحکه گرفت و جلسه ای را پیش برد که تنها شکست آمریکا دستاورد آن بود. در این جلسه که برای ناآرامی های برخی از شهرهای ایران به بهانه سرکوب آزادی بیان و نقض حقوق بشر برگزار شده بود، کشورهای حاضر دلیل خاص و توجیه کننده ای برای محکومیت ایران پیدا نکردند و برای خالی نبودن عریضه موضوع بحث را به سمت برجام سوق دادند.

در این میان برخی نمایندگان به طور واضح انتقاد خود را از برگزاری این نشست بیان کردند و گفتند که رسیدگی به این مساله از دایره مسولیت شورای امنیت خارج است و تنها وقت گیری بیهوده است! در همین حال نماینده روسیه  آمریکا را به دخالت مستقیم در امور داخلی ایران متهم کرد و گفت آیا ما هم باید برای جنبش وال استریت جلسه اضطراری برگزار می کردیم؟

در گزارش ذیل اظهارات نمایندگان کشورهای حاضر در نشست را از نظر می گذرانید:

چین
نماینده چین مخالفت این کشور با مطرح شدن تحولات داخلی کشور‌ها از جمله موضوعات حقوق بشری در جلسه شورای امنیت را اعلام کرد.

وی گفت: موضوع داخلی ایران هیچ تهدیدی برای صلح و ثبات بین المللی نیست. بحث درباره موضوع داخلی ایران در شورای امنیت منطبق با منشور سازمان ملل نیست.نماینده چین در شورای امنیت گفت: تحولات اخیر در برخی مکان‌های خاورمیانه نگران کننده هستند.

نیرو‌های تروریستی در حال گسترش هستند که چالشی جدی برای صلح و امنیت جهان است.کشور‌های منطقه باید ترغیب شوند که گفتگو‌ها و تفاهم را بیشتر کنند.موضوع فلسطین قلب اصلی موضوع خاورمیانه است.

فرانسه
سفیر فرانسه در نشست شورای امنیت گفت: اعتراضات اخیر در ایران صلح و امنیت بین المللی را تهدید نمی‌کند. این اظهارات انتقادی تلویحی از آمریکا به خاطر فراخوان دادن برای این نشست بود.

فرانسوا دولاتر سفیر فرانسه در سازمان ملل گفت: «رخداد‌های چند روز گذشته در ایران هرچند نگران کننده است به خودی خود تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی محسوب نمی‌شود.» ­

وی گفت: «باید مراقب هرگونه تلاش برای سوء استفاده از این بحران برای اهداف شخصی باشیم که نتیجه‌ای عکس آن چه انتظار می‌رود خواهد داشت.»

نماینده فرانسه در جلسه شورای امنیت با موضوع خاورمیانه گفت: ما متعهد به اجرای کامل تعهدات برجام هستیم. این رویکرد در جلسه قبلی شورای امنیت مورد توافق همه قرار گرفت.

وی افزود: توافقنامه هسته‌ای یکی از سنگ بنا‌های ثبات در کل خاورمیانه است. از دست دادن این توافقنامه نه تنها مانعی برای منطقه بلکه برای کل جهان و رژیم عدم اشاعه است.

وی گفت: از مقامات ایران می‌خواهیم که از خود خویشتنداری نشان دهند و حق تظاهرات آزاد را حفظ کنند. مردم ایران باید آزادانه صدای خود را بیان کنند. رئیس جمهور مکرون در تماس با همتای ایرانی خود این موضوع را بیان کرد.

نماینده فرانسه گفت: باید برای اجرای گفتگو با ایران درباره توقف برنامه موشکی و دخالت هایش در منطقه گفتگو کنیم.

بولیوی
نماینده بولیوی درباره این مسئله که موضوع ناآرامی‌ها در ایران در جلسه شورای امنیت قرار گرفت، اظهار ناراحتی کرد.

نماینده بولیوی گفت: موضوع تظاهرات در ایران موضوعی نیست که به مسائل جهانی و خاورمیانه مربوط باشد.

رئیس جمهور بولیوی معتقد است که اقدامات یکجانبه و مداخله سیاسی پیامد‌های منفی سیاسی دارد.

کویت
نماینده کویت که درباره ناآرامی‌ها در ایران صحبت می‌کرد درباره اهمیت ثبات و امنیت در ایران تاکید کرد.وی گفت: ما بر احترام به حق آزادی بیان و آزادی تظاهرات تاکید داریم.

وی افزود: کویت معتقد است که مشغول شدن به دیپلماسی پیشگیرانه و جلوگیری از مناقشه‌ها اهمیت دارد.

نماینده کویت گفت: جمهوری اسلامی ایران همسایه ما است و ما روابط دیرینه با ایران داریم و مشتاق به حفظ روابط دوستانه با ایران هستیم. ثبات و امنیت ایران با منطقه و جهان مرتبط است.

انگلیس
نماینده انگلیس درباره از دست رفتن جان افراد در آشوب‌ها اظهار تاسف کرد.  وی گفت: انگلیس اوضاع در ایران را به دقت زیر نظر دارد و از این که جان انسان‌ها در تظاهرات از دست رفته است، متاسف است. به گفتگوی جدی درباره مطالبات معترضان در ایران نیاز داریم.

وی گفت: رئیس جمهور روحانی گفت که نگرانی‌های تظاهراکنندگان مشروع است و آن‌ها حق دارند تظاهرات مسالمت امیز داشته باشند.

وی افزود: شورای امنیت حق دارد موضوع ایران را از جنبه تاثیر آن بر صلح و ثبات جهانی بررسی کند.نگرانی انگلیس درباره ایران به پیشتر از این تظاهرات باز می‌گردد که شامل مجازات اعدام می‌شود.

وی مدعی شد ایران از انصارالله حمایت می‌کند و موشک‌ها را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد.  حمایت ایران از انصارالله تهدید امنیت و صلح منطقه‌ای و جهانی است.

نماینده انگلیس در جلسه شورای امنیت بر حمایت انگلیس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) تاکید کرد.

وی گفت: از حکومت ایران می‌خواهیم به تعهدات خود پایبند باشد و از تظاهرکنندگان محافظت کند. ما از حمایت ایران از گروه‌های وابسته به خود در سوریه، یمن، لبنان و عراق نگران هستیم.

نماینده انگلیس مدعی شد برنامه موشک‌های بالستیک ایران نقض قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد است.

پرو
نماینده پرو در جلسه شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره ایران گفت: ما معتقدیم که شورای امنیت که مسئول حفظ صلح و امنیت جهانی است همیشه باید قادر به جلوگیری از مناقشه‌ها باشد. وضعیتی که ایران اکنون تجربه می‌کند همیشه می‌تواند تشدید شود، اما کشور‌های دیگر هم وضعیت‌های مشابهی داشته اند.

وی افزود: اقدام شورای امنیت باید مبتنی بر اجماع اعضا باشد. شورای امنیت این موضوع را در برنامه هسته‌ای ایران نشان داد. پرو بر اهمیت اجرای برجام تاکید دارد.

از دیدگاه پرو حفظ پیمان عدم اشاعه اهمیت دارد.

سوئد
نماینده سوئد در جلسه شورای امنیت گفت: ما بکارگیری خشونت بیش از حد و کشته شدن افراد در ایران را محکوم می‌کنیم.وی گفت: موضوع حقوق بشری در ایران باید از موضوع برجام تفکیک شود.وی بر اهمیت اجرای برجام تاکید کرد.

هلند
نماینده هلند در جلسه شورای امنیت درباره ایران گفت: ما از حضور نماینده ایران در جلسه شورای امنیت استقبال می‌کنیم.

وی افزود: تظاهرات ضد دولتی در ایران که از مشهد آغاز شد و به سایر شهر‌ها کشیده شد، مشروع و در اعتراض به اوضاع اجتماعی بود، اما ما شاهد خشونت‌ها و کشته شدن تظاهر کنندگان بودیم.

وی افزود: ما از همه طرف‌ها می‌خواهیم که از خشونت‌ها بیشتر خودداری کنند. از حکومت ایران می‌خواهیم که خویشتنداری از خود نشان دهد.وی گفت: هلند از ایران می‌خواهد که به محدودیت‌های آفلاین و آنلاین در ایران خاتمه دهد.

لهستان
نماینده لهستان در شورای امنیت درباره آشوب‌های ایران گفت: لهستان تحولات اخیر در ایران را مورد نظر قرار دارد و درباره از دست رفتن جان انسان‌ها متاسف است.

وی گفت: ایران جامعه‌ای پویا و جوان دارد که خواستار شنیده شدن صدایشان است. لهستان همه طرف‌ها را ترغیب می‌کند که مشغول گفتگوی مسالمت آمیز شوند.

لهستان درباره افزایش تنش‌ها در منطقه اظهار نگرانی می‌کند. ایران می‌تواند نقش مثبتی در ثبات و امنیت منطقه ایفا کند.

ساحل عاج
نماینده ساحل عاج در شورای امنیت درباره ایران گفت: هیئت نمایندگی ساحل عاج به این جلسه توجه دارد که بررسی تحولات اخیر در ایران است.براساس گزارش هیئت نمایندگی ساحل عاج، اوضاع در ایران در حال آرام شدن است و ما استقبال می‌کنیم.

وی افزود: ساحل عاج از طرف‌ها در ایران می‌خواهد که مسیر گفتگو را ادامه دهند.

گینه استوایی
نماینده گینه استوایی در جلسه شورای امنیت درباره ایران گفت: اوضاع در جمهوری اسلامی ایران که موضوع امروز است به تظاهراتی باز می‌گردد که در شهر‌های مختلف برگزار شد. گینه استوایی حق آزادی شهروندان را به رسمیت می‌شناسد.

ما تاکید می‌کنیم که تظاهرات باید مسالمت آمیز و منطبق با قانون باشد.
وی گفت: گفتگوی صریح، تنها راه حل شدن اوضاع کنونی ایران است. ایرانی‌ها باید خودشان مشکل خودشان را حل کنند و از نهاد‌های دموکراتیک خود برای این کار استفاده کنند.

اتیوپی
نماینده اتیوپی در جلسه شورای امنیت درباره ناآرامی‌های یک هفته اخیر در ایران گفت: تردیدی نیست که ما در دوره‌ای پیچیده‌ای در تاریخ جهان هستیم یعنی جایی که موضوعات زیادی وجود دارند و نیازمند همکاری بیشتری بین کشور‌های جهان به خصوص شورای امنیت هستیم.

وی گفت: ما معتقدیم که هرکاری باید صورت گیرد تا ایران به صلح و ثبات منطقه‌ای کمک کند.

اما صحبت های نماینده روسیه از تمایندگان دیگر کوبنده تر بود، سفیر روسیه در سازمان ملل با تمام قد از ایران حمایت کرد و آمریکا را متهم کرد به دخالت و بی ثباتی در ایران، نماینده روسیه گفت: بگذارید ایران تمرکز داشته باشد و به مسائل داخلی خودش رسیدگی کند! مشروح نماینده روسیه را از نظر می گذرانید:

نماینده فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد هدف آمریکا را برای تشکیل نشست شورای امنیت درباره ایران برهم زدن برجام و نه حمایت از مردم ایران دانست.

واسیلی نبنزیا عصر جمعه به وقت محلی در نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد که به درخواست آمریکا درباره ناآرامی های اخیر ایران برگزار شد، افزود: امروز ما دوباره می بینیم که چگونه آمریکا از شورای امنیت سوء استفاده می کند.

وی ادامه داد: این دولت، نقش سازمان ملل در صلح و امنیت را نادیده می گیرد و همه می دانند که موضوع جلسه امروز خلاف موجودیت شورای امنیت است.

نماینده روسیه تصریح کرد: موضوع این است که نوعی آلرژی در مورد ایران وجود دارد که دیدن درست این کشور را مخدوش می کند و باعث می شود برخی رویاپردازی کنند.

نبنزیا تاکید کرد در عین اینکه ما از کشته شدن افراد ابراز تاسف می کنیم اما عقیده داریم که باید بگذارید ایران به مسائل داخلی خودش رسیدگی کند.

وی اضافه کرد ما باید به تاریخ توجه کنیم تا ببینیم که چگونه دخالت در کشورها، برداشتن رژیم هایی که دلخواهمان نیستند و اجبار به دموکراسی، چه نتایج درد آوری داشته است. با همین دستورالعمل ها به عراق حمله شد و مردم این کشور هنوز دارند به خاطر آن جنگ رنج می کشند. در سوریه همینطور.

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد خاطرنشان کرد همه این زخم ها ناشی از مهندسی ژئوپلتیکی در مناطق دنیا ایجاد شده است.

نبنزیا یادآور شد می گویند که علت این تظاهرات ها در ایرن سرکوب مردم و دیکتاتوری رژیم است؛ همه اینها بهانه برای دخالت خارجی است. دلیل اصلی جلسه امروز این نیست که به حقوق بشر و خواسته های ایرانیان توجه شود بلکه هدف این جلسه ضربه زدن به برجام است.

وی افزود در شرایطی که آژانس بین المللی انرژی اتمی پایبندی ایران را بارها تایید کرده است، آمریکا مدام در حال محدود کردن این کشور است. ما از آمریکایی ها می پرسیم آیا شما هیچ ابزار دیگری جز تحریم دارید؟ چرا پای مذاکره نمی آیید؟

نماینده روسیه در سازمان ملل متحد ادامه داد: روسیه پیشنهاد داده است که برای اعتمادسازی در کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام شود و این اقدام همچنان روی میز باقی مانده است.

نبنزیا تصرح کرد ما دوست داریم باور کنیم که شورای امنیت دیگر چنین جلسه هایی نداشته باشد و به موضوعاتی بپردازد که در حقیقت موضوع فعالیت شورای امنیت است.

وی با بیان این که ما بار دیگر امروز دیدیم که چگونه آمریکا از شورای امنیت سوءاستفاده می کند و نقش آن را به چالش می کشد، گفت: آمریکا متهم به استفاده از بهانه ساختگی برای مداخله در امور داخلی ایران است. به جای تلف کردن انرژی شورای امنیت، اجازه دهید انرژی آن صرف رسیدگی به بحران افغانستان، سوریه و لیبی ‏شود.‏

هر کشوری حق حکومت دارد/از معترضان حمایت می کنیم
و اما نطق هیلی که برپا کننده این معرکه بود. وی روز جمعه در نشست شورای امنیت که با موضوع حوادث اخیر در ایران برگزار شد، افزود: در هفته گذشته اتفاقاتی در ایران افتاده است که دنیا باید به آنها توجه کند. آمریکا باور ندارد که حقوق بشر هدیه دولت هاست بلکه حق مردم است. زمانی که حقوق مردم داده نشود مقاومت شکل می گیرد.

وی بدون اشاره به عوامل ناامنی و حامیان تروریسم در سوریه ادامه داد: ما این را بارها در تاریخ دیده ایم و سوریه نمونه واضحی از این موضوع است.

نماینده آمریکا در سازمان ملل مدعی شد مردم ایران به اندازه کافی رنج کشیده اند و حالا به خیابانها آمده اند. آنها فهمیده اند که صدای آنها در حکومت شنیده نمی شود و این حکومت انها را نادیده می گیرد.

هیلی که کشورش میلیاردها دلار در جنگ علیه ملت ها و کشورها صرف می کند، بی توجه به اقدامات ایران در مبارزه با گروه های تروریستی همچون داعش، آن را به حمایت از بشار اسد نسبت داد و گفت این رژیم سالانه 6 میلیارد دلار در سوریه برای حمایت از بشار اسد هزینه می کند و در جاهای دیگر مانند عراق نیز میلیون ها دلار خرج می کند.

وی افزود: مردم ایران شعار می دهند که به ما فکر کنید و پیام آنها واضح است: اینکه حمایت از تروریسم را بس کنید،‌ حمایت مالی از شبه نظامیان را بس کنید.

نماینده آمریکا اظهار کرد رژیم ایران اینترنت را قطع کرده است تا تظاهرکننده ها با هم مرتبط نباشند. هر کشوری حق حاکمیت دارد اما حق ندارد این حق حاکمیت را بهانه کند تا به مردمش زور بگوید.

نیکی هیلی که رئیس جمهورش ملت ایران را تروریست نامید و از ورودشان به آمریکا جلوگیری کرد، حامی مردم ایران شده و می فزاید آمریکا با کسانی که در ایران به دنبال شکوه برای کشورشان و زندگی بهتر برای خانواده هاشان هستند، می ایستد و هیچ چیز مانع امریکا از این اتحاد نخواهد شد.

رئیس دوره ای شورای امنیت: اعضای این شورا بر ثبات ایران تاکید کردند
'خیرت عمروف' در پایان نشست شورای امنیت که با موضوع ناآرامی های اخیر در ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران اظهار کرد: همه ‏طرف ها در شورای امنیت بر ثبات در ایران و منطقه و کاهش خشونت و تنش ها تاکید داشتند.‏

وی افزود: من به عنوان نماینده قزاقستان تاکید می کنم که کشورم خواهان یک ایران آرام، با ثبات و رو به پیشرفت ‏است. ما امیدواریم که مسایل در ایران از طریق مسالمت آمیز حل و فصل شود.‏

قزاقستان به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت، ریاست دوره ای این نهاد را برای ماه جاری میلادی بر عهده دارد. ‏

نشست امروز شورای امنیت درباره ایران که با اصرار امریکا برگزار شد، بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت و موضوع تظاهرات ‏ایران بی ارتباط با امنیت منطقه ای یا بین المللی شناخته شد‎.

دفاع اروپا از برجام در برابر اغتشاشگری آمریکا در شورای امنیت
جلسه جمعه شب شورای امنیت که به درخواست آمریکا برای بررسی اغتشاشات اخیر در ایران برگزار شد در عمل به صحنه انزوای آمریکا در سوء استفاده از شورای امنیت و دفاع دوباره اروپایی ها از توافق هسته ای (برجام) در برابر اغتشاشگری آمریکا تبدیل شد.

در حالی که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا بنا بر مصوبه کنگره باید اواسط ماه ژانویه بار دیگر در خصوص تایید برجام تصمیم گیری کند، اغتشاشات هفته گذشته در چند شهر ایران ، به بهانه تازه ای برای دولت آمریکا به منظور انتقاد از برجام و دولت اوباما تبدیل شده است.

اما در جلسه جمعه شب که بنا به درخواست نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل ملل به بهانه حوادث اخیر در ایران برگزار شد ، آمریکا بار دیگر در صحنه جهانی در انزوا قرار گرفت و اکثر اعضای شورای امنیت تاکید کردند که مساله داخلی ایران هیچ ارتباطی با حوزه کاری شورای امنیت سازمان ملل ندارد.

این جلسه در عین حال فرصتی شد تا کشورهای اروپایی همچون انگلیس و فرانسه دو عضو دائم شورای امنیت ، از این فرصت برای دفاع از توافق هسته ای ایران و 1+5 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) دفاع کردند. 'متیو رایکرافت' نماینده انگلیس در سازمان ملل در سخنان خود در عین تکرار برخی ادعاها در خصوص نقش ایران در مسائل منطقه ای ، بر تعهد کامل لندن به تاکید و از پایبندی ایران به این توافق استقبال کرد. وی افزود: ما تمام کشورهای عضو را تشویق می کنیم که به تعهدات خود پایبند باشند ، وجود یک ایران سعادتمند و باثبات به نفع همه ما است.

'فرانسوا دلاتر' نماینده فرانسه نیز توافق هسته ای را یکی از پایه های ثبات در خاورمیانه توصیف کرد و گفت که پایان دادن به برجام یک شکست بزرگ برای کل جامعه بین المللی خواهد بود.

روسیه و چین دو عضو دیگر گروه 1+5 نیز در نشست جمعه شب شورای امنیت تاکید کردند که حوادث اخیر ایران یک مساله داخلی بوده که تهدید کننده امنیت بین المللی نیست و نمی بایست در شورای امنیت مطرح می شد. نماینده روسیه در همین ارتباط حتی با صراحت بیشتری سخن گفت و تاکید کرد: هدف اصلی از برگزاری این جلسه تمایل آمریکا برای محافظت از حقوق بشر و منافع مردم ایران نیست بلکه آمریکاییها تلاش می کنند از این فرصت برای مخدوش کردن برجام استفاده کنند.

نماینده سوئد نیز هر چند از طرفهای توافق هسته ای نیست ، اما به عنوان یکی از اعضای اتحادیه اروپا در راستای سیاست این اتحادیه ، بر لزوم تفکیک مسائلی غیر از موضوع هسته ای از برجام تاکید کرد و گفت: توافق هسته ای برای تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای ایران است.

در پی نشست شورای امنیت، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در یک پیام توئیتری این نشست را شکست دیگری برای دولت ترامپ در زمینه سیاست خارجی توصیف کرد و افزود: شورای امنیت سازمان ملل متحد با تلاش عریان برای ربودن دستور کار این شورا مخالفت کرد. اکثر اعضا بر ضرورت اجرای کامل برجام و اجتناب از دخالت در امور داخلی کشورهای دیگر تأکید کردند.

تصمیم آمریکا درباره ادعای عدم پایبندی ایران به برجام در تاریخ 13 اکتبر 2017 (21 مهر ماه 96) با واکنش های مخالف طرف های دیگر توافق هسته ای و اتحادیه اروپا رو به رو شده بطوری که فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیران امور خارجه سایر قدرت های جهانی شریک در برجام بارها بر نتیجه بخش بودن توافق هسته ای و لزوم حفظ توافق و ادامه پایبندی همه طرفها تاکید کرده اند.

موگرینی در گزارش کار سال 2017 خود ، دفاع از برجام در سال گذشته میلادی را لحظاتی دشوار برای 'چندجانبه گرایی' نامید و تاکید کرد که این اتحادیه (در سال 2018) همچنان به تلاشهای خود برای اجرای برجام توسط همه طرفها ادامه خواهد داد.

به این ترتیب به نظر می رسد که موضوع برجام در سال 2018 نیز همچنان از مسائل مورد بحث میان اروپا و آمریکا خواهد بود و این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران بارها بر لزوم اجرای تعهدات توسط همه طرفها تاکید کرده است.

رضا نجفی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در نشست روز پنجشنبه دوم آذر ماه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: برجام مسیری یک طرفه نیست و ادامه اجرای تعهدات ایران منوط به اجرای کامل تعهدات سایر طرفها است و آمریکا باید به تعهدات خود پایبند باشد.

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743576

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۶
    17 7
    ایران سعادتمند با گفتمانی از فرهنگ عربی چگونه می تواند شکل بگیرد؟