۰ نفر
۱۷ دی ۱۳۹۶ - ۰۷:۳۵

جمعه شب گذشته به وقت آمریکا در جلسهٔ اضطراری شورای امنیت سازمان ملل که آمریکا به منظور بررسی موضوع اعتراضات خیابانی در ایران درخواست کرده بود، نمایندگان تمام کشورهای اروپایی، آمریکای جنوبی، آسیایی و همسایگان منطقه‌ای ایران، بر این چند نکته محوری تاکید داشتند: - محکوم کردن سوءاستفادهٔ ابرازی آمریکا از نهاد شورای امنیت سازمان‌ملل برای دخالت در امور داخلی ایران. - لزوم حفظ ثبات و امنیت ایران برای حفظ ثبات و امنیت منطقهٔ خاورمیانه و جهان. - لزوم احترام به حق حاکمیت و تمامیت ارضی ایران. - لزوم حمایت از برجام برای حفظ صلح و ثبات در منطقه خاورمیانه و جهان.

این‌ها نکات بسیار مهم و مثبتی است که از تریبون سازمان‌ملل و از زبان نمایندگان کشورهای مهم جهان در مورد اهمیت ثبات و امنیت ایران مطرح می‌شود و طرح‌های بی‌ثبات‌سازی و مداخله‌گری کشورهایی مانند آمریکا را تصریحاً یا تلویحاً محکوم می‌نماید.

البته حفظ ثبات و امنیت ایران مسلتزم بهبود وضعیت اقتصادی و شرایط داخلی کشور است. در این راستا، جامعهء مدنی ایران می‌تواند از فرصت به‌وجود آمده برای بیان موثر دو مطالبهٔ اساسی -از طریق کمپین‌های متعدد- بهره‌مند شود:

۱- درخواست برای افزایش سرمایه‌گذاری‌های خارجی از جامعهٔ جهانی. طبیعی است که کشورهایی که ثبات ایران را مساوی با ثبات منطقه و جهان می‌دانند، با افزایش سرمایه‌گذاری در ایران به وضعیت اقتصادی این کشور کمک کنند تا امنیت و ثبات آن را تضمین نمایند.

۲- درخواست اصلاحات رادیکال درونی به منظور ریشه‌کن کردن فساد اقتصادی و باز کردن فضای سیاسی و اجتماعی کشور. جلب سرمایه‌گذاری خارجی در بستر فاسد اقتصادی و تنش سیاسی و ناامنی اجتماعی امکان‌پذیر نیست. و مسئولین کشور موظف‌اند که در عمل برای حفظ امنیت و ثبات کشور، اصلاحات جدی و اساسی‌ای را در دستور کار خود قرار بدهند.

متاسفانه امروز به رهبری بخشی از اپوزیسیون خارج از کشور اکثر کمپین‌ها -یا هشتگ‌هایی- که فضای شبکه‌های اجتماعی را پُر کرده‌اند عمدتاً در جهت بی‌ثبات‌سازی، ایجاد ناامنی، دعوت به مداخله‌گری خارجی و تضعیف و تخریب زیرساخت‌های اقتصادی کشور است.

اما می‌توان با یک رویکرد سازنده، این انرژی آزاد شده امروز را در جهت جلب‌ سرمایه‌گذاری خارجی و اصلاحات واقعی سیاسی و اجتماعی به کار گرفت. مثلاً با کمپین‌هایی در ذیل هشتگ‌هایی چون #Invest_in_Iran و #IranianStability و #اصلاحات‌واقعی و #اصلاحات‌ساختاری

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743593

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 1 =