روزنامه ایران با درج گزارشی گمانه زنی ها درباره افزایش قیمت حامل ‌های انرژی از جمله بنزین را بررسی کرد و نوشت: در جریان بررسی قیمت بنزین در لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ تنها موضوعی که تا این لحظه قطعی شده این است که قیمت بنزین ۱۵۰۰ تومان برای هرلیتر نخواهد شد.

هنوز گمانه‌زنی‌ها در این زمینه ادامه دارد. از سهمیه‌بندی گرفته تا ثبات قیمت برای سال آتی. در عین حال روز گذشته اعضای کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و از جمله بنزین مخالفت کردند. با این حال هیچ کدام از گزینه‌های مختلف و از جمله عدم افزایش قیمت بنزین تا زمانی که قانون بودجه سال ۱۳۹۷ تصویب نشود، نهایی نخواهد بود اما به نظر می‌رسد که یک گزینه راهبردی در بررسی‌های مجلس و دولت نادیده گرفته شده که علی شمس اردکانی کارشناس ارشد حوزه انرژی آن را توزیع عادلانه ثروت می‌داند.

«نه» مجلس به بنزین ۱۵۰۰ تومانی

دولت در تبصره ۱۸ لایحه بودجه سال ۱۳۹۷ به افزایش قیمت حامل‌های انرژی از جمله بنزین اشاره کرده. از جزئیات این تبصره این‌طور برمی آمد که دولت به دنبال رساندن قیمت بنزین به لیتری ۱۵۰۰ تومان طی یک سال است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نخستین گام بررسی، یعنی در کمیسیون انرژی با این تبصره مخالفت کردند و رأی منفی به آن دادند. همچنین کمیسیون تلفیق با افزایش قیمت حامل‌های انرژی و از جمله بنزین مخالفت کرد. با این حال این کمیسیون در وهله اول رسیدن قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان برای تمام اقشار جامعه را رد کرد. چراکه نمایندگان مردم عقیده دارند که اکثر مصرف‌کنندگان توان مالی کافی و قدرت خرید بنزین ۱۵۰۰ تومانی را ندارند.

در این باره احمد صفری یکی از اعضای کمیسیون تلفیق بودجه گفت: نمی‌شود که همزمان یارانه مردم را قطع کنیم و قیمت حامل‌های انرژی را نیز بالا ببریم. به نوعی که قیمت بنزین به ۱۵۰۰ تومان برای هر لیتر برسد. مردم تحمل این فشارهای اقتصادی را ندارند.

یکی دیگر از سناریوهای مطرح شده در این زمینه رسیدن قیمت بنزین به رقمی تا ۱۲۰۰ تومان برای هر لیتر است. در این باره عزت‌الله یوسفیان ملا عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ به «ایران» گفت: قطعاً کمیسیون تلفیق با افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین موافقت نخواهد کرد، چراکه نرخ تورم با این میزان افزایش همخوانی ندارد و قیمت بنزین به‌عنوان یک کالای استراتژیک بر قیمت تمام کالاهای دیگر و در نهایت بر معیشت مردم اثر خواهد گذاشت.
دو نرخی شدن بنزین و سوختگیری با کارت شخصی

زیبا اسماعیلی، سخنگوی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی چندی پیش اعلام کرد که مالکان خودروهایی که به هر دلیل فاقد کارت سوخت هستند در اسرع وقت کارت سوخت خود را احیا کنند. چراکه براساس قانون مصوب مجلس شورای اسلامی تحویل سوخت به خودروها فقط با ارائه کارت سوخت انجام می‌شود و استفاده از کارت سوخت جایگاهداران منوط به موارد استثناست. از این خبر و همین‌طور اظهارنظرهای نمایندگان مجلس برآمد که احتمال دونرخی شدن بنزین وجود دارد. با این حال وزارت نفت عقیده دارد که نمایندگان مجلس نباید رأی به دونرخی شدن بنزین بدهند چراکه بنزین دونرخی فسادآور است و رانت ایجاد می‌کند.
دو نرخ هم کم است

علی شمس اردکانی کارشناس ارشد حوزه انرژی با اشاره به اینکه در جوامع متمدن و امروزی دو نرخ هم برای تعیین قیمت بنزین کم است، گفت: گران کردن عمومی بنزین اشتباهی بزرگ است اما ثابت نگه داشتن قیمت آن برای سال آینده اشتباه بزرگتری است. به نظر می‌رسد که در خصوص قیمت بنزین باید تجدید نظر شود.

اما به این ترتیب که قیمت بنزین برای اقشار کم‌درآمد و پردرآمد جامعه یکسان نباشد. برای مثال کسی که خودروی وارداتی سوار می‌شود نباید همان هزینه‌ای را برای بنزین بدهد که دارندگان پراید پرداخت می‌کنند. او ادامه داد: وقتی یک خودروی گران قیمت وارداتی مانند پورشه در هر کیلومتر ۳ برابر یک خودروی داخلی بنزین مصرف می‌کند یعنی ۳ برابر خودروی ارزان قیمت داخلی از یارانه برخوردار می‌شود. در حالی که ما سیستم هوشمند سوخت داریم و می‌توانیم با استفاده از این سیستم چند رده قیمتی برای خودروهای متفاوت و شهرها و مناطق متفاوت تعریف کنیم. چرا خودروی ۲۵۰۰ سی سی وارداتی که در تجریش سوخت‌گیری می‌کند، نباید قیمت تمام شده بنزین را پرداخت کند و همان یارانه‌ای را از دولت بگیرد که یک فرد کم درآمد دریافت می‌کند؟

شمس اردکانی با تأکید بر اینکه دولت باید قیمت‌ها را با کمک مجلس منطقی کند گفت: اما در کنار این موضوع باید نظارت را نیز دقیق‌تر کند تا به افراد ناتوان و کم توان جامعه فشار اقتصادی وارد نشود. الان زمان تصمیم‌گیری مجلس است و من فکر می‌کنم با استفاده از سیستم هوشمند سوخت و کارت‌های موجود می‌توان طرحی را پیاده و اجرا کرد که به توزیع عدالت کمک کند.

35225

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 743867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 12
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بوئين زهرا RO ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    7 0
    علی شمس اردکانی کارشناس ارشد حوزه انرژی : ... یک خودروی گران قیمت وارداتی مانند پورشه در هر کیلومتر ۳ برابر یک خودروی داخلی بنزین مصرف می‌کند یعنی ۳ برابر خودروی ارزان قیمت داخلی پراید از یارانه برخوردار می‌شود ... ... خودروی ۲۵۰۰ سی سی وارداتی که در تجریش سوخت‌گیری می‌کند ... خخخخخخخخخ ، تو کارشناس روت میشه مصرف خودروی وارداتی با اون حجم رو با ایرانی لگن این حجم مقایسه کنی ؟ ...
    • احمدی A1 ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      1 0
      به نظر من باید تصمیم درست برای بنزین گرفت. اینکه بنزین چند نرخی بشه، نه کمکی به مردم می کنه و نه اقتصاد
    • احمدی A1 ۰۷:۳۰ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      1 0
      هشت سال پیش هم با همین استدلال های غلط پدر اقتصاد کشور را درآوردید یکی نیست بهشون بگه مگر معیشت و زندگی مردم فقط بنزینه که بگی ثروتمند چقدر مصرف میکنه و فقیر چقدرمصرف میکنه اصلا من فقیر میگم نوش جونش یعنی شمای کارشناس نمی دانید با دو نرخی کردن یا گرون کردن بنزین همه چیز گرون میشه و سرمایه اون پولدار صد برابر میشه و درآمد اون آدم فقیر به نون شبش هم دیگه نمی رسه دیگه باید دور تحصیل و درمان و پوشاک و رفاه و مسکن و اجاره و هزینه حمل و نقل و هزار کوفت و زهر مار دیگش که به خاطر گرونی بنزین گرون میشه خط بکشه پدر بیامرزها چرا به فکر مردم نیستید
    • خادم A1 ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      3 0
      نه افزایش قیمت و نه سهمیه بندی و نه چند نرخی چون همه این گزینه ها باعث میشوند قشر فقیر به زیر خط فقر و قشر متوسط به خط فقر نزدیکتر شوند و قشر مرفه و پولدار ثروتمند تر شوند واین نه از لحاظ حقوقی نه شرعی و نه انسانیت قابل قبول نیست از نمایندگان مجلس خواهش می کنیم به هر کدام اعتقاد دارند بیشتر از این به مردم فشار نیاورند
    • خسرو A1 ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      3 0
      اگه واقعا مثل مرد رو حرفتون هستید و میخواهید پولدارها به اندازه فقرا مصرف کنند من پولدار راهشو به شما ب میگم من پولم از پارو بالا میره شما آقای نماینده بیا تعرفه واردات خودروهای هیبریدی را صفر کن گمرکش را بردار من و امثال من همه دسته جمعی از خودروهای هیبریدی استفاده می کنیم که هم آلودگی هوا نداشته باشه هم بنزین آنچنانی نخواهد بنزین هم ارزونی خودتون ببینم دیگه چه بهونه ای داری برای تصمیمهای اشتباهتون که به اسم حمایت از فقرا پدر ملت را در میارید
    • بی نام A1 ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
      2 0
      واضحتر بگیم اصلا این سهمیه بندی کلا اشتباه محضه چون باعث ایجاد فضای رانت و فساد میشه و از طرفی زمینه ساز تورم و هرج و مرج اقتصادی میشه من پولدار ده تا ماشین اسقاطی چهار پنج میلیونی میخرم از کارت سوختشون استفاده میکنم غیر ازاینه؟؟؟؟؟ این نماینده ها یه نظرهایی می دهند که آدم را به شک می اندازند اینها چقدر قدرت تجزیه و تحلیل مسائل را دارند و دارند برای ما تصمیم می گیرند
  • قلی A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    6 0
    آخه مگه همه وارداتی ها پرمصرفن ؟ شما میگید : "وقتی یک خودروی گران قیمت وارداتی مانند پورشه در هر کیلومتر ۳ برابر یک خودروی داخلی بنزین مصرف می‌کند یعنی ۳ برابر خودروی ارزان قیمت داخلی از یارانه برخوردار می‌شود." حالا من میگم اون کسی که تویوتا پریوس سوار میشه که 1/4 پژو 405 بنزین مصرف میکنه و به همین نسبت از یارانه برخورداره چی ؟
  • سجاد GB ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    4 6
    آقا جان هر کی دوست دارید بنزین رو تک نرخی روی 1500 تصویب کنید.. من به عنوان یه شهروند دلسوز میگم بنزین رو ارزونتر از 1500 ندید. حتی اگه میشه گرونترش کنید. خواهش میکنم :
  • روحيه RO ۰۶:۲۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    2 0
    اونوقت خودروی تولید داخلی که 3 برابر خودروی وارداتی و حتی در قیاس با مشابه داخلی سوخت مصرف میکنه تکلیفش چیست آقای به اصطلاح کارشناس ؟؟؟ تو کیفیت موتور و تکنولوژی موتور خارجی و کیفیت واقعی بنزین و استاندارد بودن اونا رو با این ارابه های داخلی قیاس می کنی ؟ 100 درصد کیفیت مدرکت هم با نوع تحصیلات و اخذ مدرک از دانشگاه های خارج هم فرق می کنه
  • نظری RO ۰۶:۴۲ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    2 0
    میخوای کلید و یا دگمه نرخ سوخت رو به شما بدهیم آقای کارشناس اقتصادی اردکانی
  • بی نام IR ۰۶:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    1 0
    آقای شمس اردکانی گیرم که حرف شما درست باشه، تکلیف اون مستضعفی که اصلا ماشین نداره چی میشه که بنزین نمیزنه و رفت و امدش با اتوبوس و مترو هست؟ تکلیف کسانی که سهمیه میگیرند و سهمیه را به بقیه میفروشند چی؟ تکلیف پمپ بنزین هایی که با کارت تاکسی ازاد میفروشند چی؟ اخه چرا چند نرخی شدن فساد ساز را تبلیع میکنید؟؟؟
  • بی نام A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۱۷
    1 0
    نه بنزین 1500نه بنزین 1200 و نه بنزین 2 نرخی اگر خوب بود چرا کارت سوخت برداشتین اگر بده چرا هزینه اضافه بابت کارت سوخت اقای رئیس