زیباکلام: انتظار دارید رضا پهلوی بگوید خاک بر سرم در ایران مردم ریختند بیرون؟

در مناظره‌ای با موضوع علت و ریشه بروز اعتراضات اخیر صادق زیباکلام نیز گفت: نباید توقع داشت که مثلا رضا پهلوی بگوید «خاک برسرم در ایران اعتراضات علنی شد و مردم ریختند در خیابان»! معلوم است که ترامپ و فرح و ابوبکر بغدادی و...همه دشمنان از این موارد استقبال می کنند.

به گزارش خبرآنلاین، حرف و حدیث ها بر سر اعتراضات اخیر همچنان بازار داغی دارد و تحلیل ها در این رابطه هر روز ابعاد تازه تری به خود می گیرد. در این راستا ابراهیم فیاض و صادق زیباکلام از کارشناسان مسائل اجتماعی و سیاسی طی مناظره ای که در خبرآنلاین برگزار شد( مشروح مناظره اینجا قابل مطالعه است)  به بررسی این موضوع پرداختند.

آنچه در ادامه می خوانید بخشی از این مناظره است. 

خبرآنلاین: شما می‎گویید که ناآرامی‌ها مربوط به ساختارهای اجتماعی داخلی است. اما به گفته مقامات کدهایی از ضدانقلاب و حمایت های آمریکا و اسرائیل هم در این مسائل وجود دارد. به نظرتان این کدها با نارضایتی‎های داخلی چه ارتباطی دارند؟

فیاض: بحث امنیتی که چه کسی می رود و می آید، به ما ربطی ندارد و نهادهای امنیتی باید در این باره پاسخ بدهند. من پس از پیروزی در دوم خرداد، پارادایم‎های تهدید را نوشتم و آوردم که اصلا دوم خردادی ها تهدیدی برای نظام نیستند؛ بلکه نظام شاهنشاهی تهدید است که می خواهد برگردد. کما اینکه در فرانسه هم همینطور بود و از جمهوری اول تا جمهوری پنجم، بارها بازگشت به عقب و دوره سلطنت داشتند.

اینکه آقایان 30-40 تا شغل دارند، آن هم مشاغلی که هر یک از آنها را یکی از نخبگان کشور می‎تواند بر عهده بگیرد، نشان می‌دهد که مجموعه حاکمان در جمهوری اسلامی در جایگاه اقلیت قرار گرفته و اکثریت هم از آن ناراضی هستند. مردم از آقازاده‎ها و کارهایشان ناراضی اند. خود من شب ها از ترس پورشه های آقازاده های مست، مجبورم وسط اتوبان رانندگی کنم! بارها شده که بعد از 8 ساعت جلسه فکری ساعت 4 صبح می خواهم برگردم خانه، آن هم با یک پراید، ولی یک پروشه می خواهد من را در رانندگی اذیت کند!

ازدواج های درون خانوادگی و خویش و قومی های دو طرف هم نشان می دهد که دیگر اصلاح طلب و اصولگرا نداریم! این ماجراها به روستاها هم کشیده شده است. به خاطر اینکه روستایی ها دیگر عوام نیستند؛ هم تحصیل کرده هستند هم حتی در جاهایی که حتی صداوسیما آنتن ندارد، با موبایل‎هایشان لحظه به لحظه در جریان اخبارند.

خبرآنلاین: آقای زیباکلام نظر شما چیست؟ آیا با توجه به حوادث اخیر، روند امور را رو به جلو و تبدیل تهدیدها به فرصت می دانید؟

زیباکلام: بله اینها ما را رو به جلو می برد. ممکن است بخش هایی از حاکمیت همچنان اصرار بورزند که اینها کار خارج و عربستان و ترامپ و رضا پهلوی است....

خبرآنلاین: که هست!

زیباکلام: اینها همه‎شان مخالف جمهوری اسلامی هستند. توقع نباید داشت که مثلا رضا پهلوی بگوید «خاک برسرم در ایران اعتراضات علنی شد و مردم ریختند در خیابان»! معلوم است که ترامپ و فرح و ابوبکر بغدادی و...همه دشمنان از این موارد استقبال می کنند. اما اگر بگوییم که آنها خودشان آمدند و این کار را کردند که یک تف سربالاست! اگر آنطور که آقای شمخانی گفت اینها کارعربستان بود که باید بگوییم آفرین به عربستان! مگر خود این آقایان نگفتند که داعش را داغون کردیم! چطور در اوج قدرت داعش نتوانست این کار را در ایران بکند، اما الان که افول یافته این کار را کرده است؟

ممکن است شما به من بگویید که تو اگر لالایی بلدی، چرا خوابت نمی برد؟ جواب من هم این است که چون می خواهم فرش را از زیر پای اینها بکشم تا واقعیات را ببینند و نروند پشت MI6  و داعش و اسرائیل قایم شوند! چون وقتی اینها را مدام تکرار می کنند، خودشان هم این را باور می کنند و دیگر نمی بینند که مردم چه می گفتند؟ اینکه می گویم این اعتراضات را به خارج وصلش نکنیم، برای این است که واقعیات جامعه را ببینیم.

29216

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 744148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام DE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    3 1
    آقای زیبا کلام ، زلزله زدگان در سرما می لرزند ، نه حمام و توالت دارند و نه چادر و سر پناه مناسب . شما بجای لفاظی های بی معنی ، بگوئید کمکهای خیرین در حساب شما بالاخره کی به صاحبان اصلی آنها میرسد ؟؟؟؟ فقط رفتید یک عکس یادگاری روی خرابه ها گرفتید و برگشتید . من بعنوان یک ایرانی شمارا از بابت کمکهای مردمی زیر سؤال می برم و جواب میخواهم .
  • توسی IR ۱۷:۰۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۰
    2 3
    بد هم نگفته استاد زیبا کلام