میزان نوشت: مدیر اندیشکده مطالعات اجتماعی و محیط زیست گفت: با اجرای طرح‌های غلط محیط زیستی خوزستان به زودی خالی از سکنه می‌شود.

توتونچی کارشناس مطالعات علوم اجتماعی و اکولوژیک و مدیر اندیشکده مطالعات اجتماعی و محیط زیست درباره پروژه‌های انتقال آب خوزستان گفت: طرح‌های انتقال‌های آب در حیطه وظایف سازمان محیط زیست نیست. این سازمان تنها می‌تواند طرح‌ها را ارزیابی کند و سپس بگوید اجرای آن چه مشکلاتی دارد، بهتر است اجرا شود یا خیر. متاسفانه سازمان محیط زیست از افراد بدون تخصص و بدون فهم اکولوژیک پر شده است. حتی مشاوران و معاونین خبره‌ای نیز وجود ندارند که به مدیران مشاوره درست بدهند.

توتونچی ادامه داد: سازمان متولی حکمرانی بر آب نداریم. وزارت نیرو نیز از آب کسب سود می‌کند و تنها تفکر سازه‌ای مدیریت آب دارد، پس چطور می‌تواند صرفه جویی را آموزش دهد و آب را برای نسل‌های آینده کشور حفظ کند.

وی اضافه کرد: با اقدامات محیط زیستی و انتقال آب از خوزستان به مناطق دیگر، این استان به ورطه نابودی کشیده می‌شود. سال هاست استان‌های مرزی از لحاظ محیط زیستی مورد بی مهری قرار گرفته اند. هشدار می‌دهیم خوزستان به زودی خالی از سکنه می‌شود. مطمئنا نگهداری یک منطقه مرزی خالی از سکنه برای حاکمیت بسیار دشوار خواهد بود. این محل به تجمع افراد شرور تبدیل و محل نزاع می‌شود. مگر چه تعداد نیروی انتظامی می‌تواند در شهر مستقر باشد. متاسفانه این همان نقشه ادامه دار دشمنان برای تجزیه کشورها است.

مدیر اندیشکده مطالعات اجتماعی و محیط زیست بیان کرد: کشور ما پیشینه خوبی دارد، اما نمی‌توان تضمین کرد از لحاظ منابع زیر ساختی و محیط زیستی نیز آینده خوبی داشته باشد. خوزستان قطب گندم، خرما، شکر و نیشکر است. میزان اشتغال خوزستانی‌ها به واسطه آب بسیار بیشتر از میزان اشتغالی است که قرار است با آب رود کارون در کرمان ایجاد شود. خوزستانی‌ها خود کار دارند چطور ممکن است به شهر دیگری بروند و کارگر دیگران شوند.

کارشناس مطالعات علوم اجتماعی و اکولوژیک خاطر نشان کرد: همین امروز نیز برای رسیدگی به وضعیت خوزستان بسیار دیر است چه برسد به فردا. اگر امروز اقدامی نکنیم فردا با فاجعه روبرو می‌شویم. متاسفانه ضعف و سو مدیریت داریم. باید نگاهمان را عوض کنیم. مسئولان باید به مردم و روش‌های قدیمی اعتماد کنند.

۴۷۴۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745741

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجتبی A1 ۰۲:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    4 0
    بدبینانه بعنوان یه اهوازی جمعیتی رو که دارند از اهواز مهاجرت میکنند رو دارم میبینم. گرمای 70 درجه تابستون گردوخاک کیفیت پایین زندگی و .... یکی از اینها برای متروکه کردن یه شهر, کافیه.
  • بی نام US ۰۳:۵۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    1 4
    این مطالب که رنگ قومی قبیله ای دارند و تلاش دارند تا مردم استان های مختلف و اقوام مختلف رو به جون هم بندازند و پیشنهاد میکنم نگذارید مطرح بشه و به ضرر منافع ملی است.
  • بی نام A1 ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    7 0
    این پیش بینی اصلا بدبینانه نیست بلکه واقعیت دارد. متاسفانه مهاجرت از این استان شدت گرفته است. استانی که بسیاری از شهرهای آن حتی آب خوردن درست جسابی ندارند باید آب صنایع پرمصرف از نظر آب را در وسط کویر تامین کند. کجای دنیا صنایع پرمصرف از نظر آب را وسط کویر می سازند. آن هم در کشوری که این همه ساحل دارد. چرا سواحل مکران را محل استقرار صنایع نمی کنید تا جوانان برای کار به آنجا بروند و منطقه جدید سکونتی باشد و خیالمان برای همیشه از نظر آب صنایع و مردم راحت باشد؟ آن قدر بعضی خطاها واضح است که انگار عمدی درکار است وگرنه یک عقل سلیم معمولی هم چنین اشتباهاتی نمی کند.
  • مهران A1 ۲۰:۵۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۴
    1 0
    متأسفانه قرارداد انتقال آب از سرچشمه کارون به رفسنجان بین شرکت عمران رفسنجان و آب منطقه ای چهارمحال و بختیاری برای «پسته» امضا شده است. از طرف دیگر تذکر کتبی نماینده سمیرم به رییس جمهور در مورد انتقال آب از سمیرم سرچشمه کارون به رفسنجان را تقریباً تمامی نمایندگان خوزستان و اصفهان امضا کرده اند. اما حتی یک نفر از نمایندگان چهارمحال و بختیاری هم آن را امضا نکرده است و جای تأسف و سؤال بسیار است.