حسن‌هاشمی: در حوزه سلامت به جای بانک‌های ایرانی، بانک‌های ایتالیا، کره‌جنوبی و چین وام می‌دهند!

وزیر بهداشت ضمن تاکید چند باره بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه سلامت، گفت: اخیرا با اعتباراتی که طرف‌های خارجی بعد از برجام فراهم کردند، فرصتی برای سرمایه‌گذاری مشترک فراهم شد؛ متاسفانه بانک‌های داخلی در این حوزه نامهربان و بی‌انگیزه‌اند.

به گزارش خبرآنلاین، سیدحسن هاشمی در نشستی مشترک با فعالان اقتصادی حوزه سلامت گفت: امیدوارم شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت بتوانند از ظرفیت اتاق بازگانی برای رشد خودشان و ارتقای محصولات‌شان بهره برند.

وی با بیان اینکه در زمینه بهره‌گیری از ظرفیت بخش خصوصی در حوزه درمان طی پنج سال گذشته نگاه ما متفاوت بوده است و تلاش‌های زیادی انجام داده‌ایم، افزود:‌ البته بخشی موفق و بخش‌هایی هم ناموفق بوده است؛ چرا که تغییر این نگاه سنتی که ارائه خدمت در حوزه سلامت فقط باید از سوی دولت انجام گیرد، زمان‌بر است. بنابراین موانعی در این زمینه وجود دارد و طول می‌کشد تا قانونگذار به این باور برسد که در این حوزه گشایشی برای سرمایه‌گذاری ایجاد شود.

هاشمی با بیان اینکه شاید محدودیت‌های موجود در حوزه سلامت در بخش‌های دیگری مانند حوزه صنعت وجود نداشته باشد، گفت: شاهدیم که در حوزه صنعت قیمت‌گذاری انجام می‌شود؛ هرچند که ممکن است این قیمتگذاری دقیق نباشد. از طرفی مشکل مهم‌تر این است که خریدار خدمت، قمیت‌گذاری می‌کند و می‌گوید موظفید خدماتمان را بفروشید، اگر هم پول دارو و خدمات را ندادیم شما باز هم موظفید این خدمت را بفروشید. این روند باید تغییر کند؛ به طوری که دولت فقط سیاست‌گذار و خریدار خدمت باشد.

قوانین بازار آزاد شامل حال "سلامت" نیز شود

علت عدم بروزرسانی بخش دارویی کشور

وی با بیان اینکه در حوزه سلامت باید رقابت وجود داشته باشد، گفت: چطور قوانین بازار آزاد را در سایر بخش‌ها قبول داریم، اما در حوزه سلامت به آن توجه نمی‌کنیم. این در حالی است که باید در این حوزه قوانین را رعایت کنیم. موفق شدیم تا از بخش خصوصی خرید خدمت کنیم. البته شرکت‌های خصوصی همه تمایل دارند که حاشیه امن داشته باشند و به همین دلیل خودشان رابه شرکت‌های شبه دولتی وصل می‌کنند و در عین حال ما در حوزه بهداشت هم بالغ بر ۴۰ تا ۵۰ هزار نفر که بخش خصوصی به کار گرفته بود به صورت خرید خدمت برای ارائه خدمت در شهرها و روستاها به کار گرفتیم؛ این در حالی است که در حوزه دارو شرکت‌های شبه دولتی و دولتی نقش ایفا می‌کنند و شاید یکی از دلایل عدم به روز رسانی بخش دارویی کشور همین موضوع است.

گردش اقتصادی "سلامت" در دنیا بیش از نفت و گاز

هاشمی با بیان اینکه در این حوزه محدودیت‌هایی وجود داشت و در عین حال موانع و محدودیت‌هایی به ما تحمیل شده است، گفت: این مشکلات مانع می‌شود که شاهد رشد جدی این حوزه باشیم؛ این در حالی است که در دنیا بالاترین سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت است و گردش اقتصادی این حوزه بیش از گردش نفت و گاز است، اما در ایران فکر می‌کنیم که اگرخودمان به صورت دولتی همه چیز را فراهم کنیم، به نفع مردم است؛ اما این طور نیست؛ چرا که هم کیفیت کاهش می‌یابد هم هزینه‌ها بالا می‌رود و هم در برخی از بخش‌ها چون دولت توانمندی کافی ندارد با سرکوب قمیت‌ها مواجه می‌شویم و در نتیجه به عدالت در دسترسی به خدمات آسیب زده می‌شود.

لزوم تغییر نگاه در حوزه "سلامت" و حضور بیمه‌های غیردولتی متعدد

وی با تاکید بر لزوم تغییر نگاه در حوز ه سلامت گفت: این تغییر باید به تدریج رخ دهد؛ به طوری که در کشور شاهد فعالیت بیمه‌های غیر دولتی متعدد باشیم و این بخش‌ها واقعا به صورت بیمه عمل کند نه صندوق. علاوه بر این باید فرصتی هم به حوزه تجهیزات پزشکی و خدمات برای بخش خصوصی فراهم شود. البته انصافه در چند دهه اخیر اقدامات خوبی انجام شده به طوری که وقتی خودمان را حتی با کشورهایی که اقتصاد بزرگی دارند، مقایسه می‌کنیم، می‌بینیم علیرغم همه نامهربانی‌ها، اقدامات خوبی انجام شده است.

هاشمی افزود:‌ به طوری که در طول پنج سال اخیر توانستیم هر سال بالغ بر ۲۰ قلم دارو را وارد بازار کنیم و برخلاف گذشته هیچ دارویی رونمایی نشد مگر اینکه وارد بازار شده و در اختیار مصرف کننده قرار گرفته باشد. در عین حال در حوزه خدمات هم دولت‌ها کمک زیادی به جامعه پزشکی نکردند، اما این جامعه در حوزه کسب مهارت تلاش کرده‌اند؛ به طوری که اکنون فاصله‌ای با دنیا نداریم هرچند که مشکل‌مان این است که در کشورمان توزیع خدمات عادلانه نیست که البته کارهایی را برای حل این مشکل انجام داده‌ایم.

برجام، فرصت‌های سرمایه‌گذاری‌ خارجی و نامهربانی بانک‌های داخلی

هاشمی همچنین گفت: اخیرا با اعتباراتی که طرف‌های خارجی بعد از برجام فراهم کردند، فرصتی برای سرمایه‌گذاری مشترک فراهم شد؛ متاسفانه بانک‌های داخلی در این حوزه نامهربان و بی‌انگیزه‌اند، اما کشورهای خارجی مانند ایتالیا، کره و چین تسهیلاتی را فراهم می‌کنند و به نظر می‌رسد بخش خصوصی هم می‌تواند از این امکان استفاده کند. بنابراین خواهش می‌کنم از این فرصت استفاده کنید.

هاشمی همچنین گفت: ما از فکر بشر و تجربه آن در ابتدا خوب استفاده می‌کنیم، اما به تدریج به بیراهه می‌رویم؛ به عنوان مثال زمانی که می‌خواهیم قانونی را اجرا کنیم می‌گوییم این قانون خوب است، اما آنقدر به آن تبصره می‌زنیم که کار خراب می‌شود.

نمی‌توانیم به اسم حمایت از تولید داخل، جنسی را گران بخریم

وی خطاب به شرکت‌های دانش بنیان گفت: از ما انتظار نداشته باشید که محصولی را وارد بازار کنیم که خودمان حاضر نیستیم برای خانواده خودمان استفاده کنیم و نوع خارجی‌اش را می‌گیریم. بنابراین شما باید استانداردهای بین‌المللی را داشته باشید. از طرفی قرار است ما از پول بیت‌المال تجهیزات و دارو بخریم؛ هر چند که تسهیلاتی را برای حمایت از تولید داخل فراهم کرده‌ایم؛ به طور مثال عنوان کردیم قیمت خرید تولیدات داخل در حوزه سلامت ۲۰ درصد بالای قمیت برند بین‌المللی باشد و در عین حال ۹۰ درصد بازار را در اختیار این محصولات می‌گذاریم. اما بیش از این نمی‌توانیم به اسم حمایت از تولید داخل جنسی را گران بخریم و یا محصول خریداری شده کیفیت بدی داشته باشد. در عین حال قطعا دست کسانی که توانسته‌اند در صادرات توفیق پیدا کنند، بیشتر می‌فشاریم. تولید زمانی ارزشمند است که بتواند در حوزه صادرات توفیق پیدا کند؛ چطور انتظار دارید از محصولی حمایت کنیم که طی ۲۰ سال نتوانسته کالایی صادر کند.

هاشمی ادامه داد: اینکه درحوزه دارو می‌گویند یکی بخر ۳ تاببر خیلی بد است؛ اگر کیفیت محصولی بالا باشد و قمیتش مناسب، چرا باید این عبارت را به کار ببریم؟

وی با بیان اینکه امیدوارم روزی حوزه سلامت در بخش اقتصادی کشور سرآمد باشد. معتقدم که مردم باید در حوزه سلامت خودشان انتخاب کنند و این جزو حقوق شهروندی است که هر کس حق انتخاب داشته باشد و باید تلاش کنیم وضع اقتصادی مردم ارتقا یابد. باید موانع را برداریم و توجه کنیم این کار با استفاده از تجربیات بشر شدنی است. البته این حرف به این معنا نیست که مقلد صرف باشیم، بلکه باید از تحقیقاتی که در دنیا انجام شده، درس بگیریم.

هاشمی تاکید کرد: بنابر این در حوزه سلامت دولت‌ها باید ناظر و سیاستگذار باشند و ارائه خدمت توسط بخش خصوصی انجام شود و بخش خصوصی هم باید کیفیت را افزایش داده و قمیت را کاهش دهد. امیدوارم در این بخش شاهد بازنگیری جدی باشیم و دولت و مجلس نگاه‌شان را تغییر دهند.

وزیر بهداشت همچنین گفت: در بخش آموزش پزشکی هم این تغییر شدنی است؛ چرا که ما قابلیت‌های زیادی داریم. متاسفانه در کشور اصلا بخش خصوصی را در حوزه آموزش نمی‌بینیم. حاضریم فرزندان‌مان را به کشورهای فیلیپین، ‌ بلاروس و عرب نشینان بفرستیم تا تحصیل کنند، در حالی که ممکن است دانشگاه‌هایشان درحد دانشگاه درجه چهار ما توانمندی نداشته باشد. اما انگار بخیل هستیم و اجازه نمی‌دهیم که بخش خصوصی در اینجا فعالیت کند و این حوزه را ارتقا دهد. همچنین از آنجایی که نگاهمان در ارائه حوزه خدمات سوسیالیستی است، می‌گویم بد است یک بیمارستان مدرن داشته باشیم؛ چرا که فقط پولدارها از این بیمارستان استفاده می‌کنند. اما باید پرسید مگر سایرین ایرانی نیستند. به هرحال شما مالیات می‌گیرید و دستگاهی مانند قوه قضاییه دارید و نظارت می‌کنید و امیدوارم این مشکلات حل شود.

فعالیت ۹۲۰ شرکت دانش بنیان سلامت در کشور

همچنین دکتر رضا ملک‌زاده - معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت در این نشست با بیان اینکه حدود ۳۰۲۰ شرکت دانش بنیان در کشور به ثبت رسیده است، گفت: از این تعداد ۹۲۰ شرکت در حوزه سلامت فعالیت می‌کنند.

وی افزود:‌ ما به دولت متعهد شده بودیم که از سهم فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان تا پایان سال ۹۶ بازاری ۲هزار میلیارد تومانی را در اختیار داشته باشیم که تا کنون ۱۶۰۰ میلیاردش تحقق پیدا کرده است. امیدواریم تا پایان سال به ۲هزار میلیارد برسد.

وی با بیان اینکه در سال ۹۵ از فروش محصولات شرکت‌های دانش بنیان سلامت ۱۸۰۰ میلیارد تومان حاصل شده است، گفت:‌ همچنین از این محل ۷ هزار اشتغال ایجاد شده است. همچنین از این میان این شرکت‌ها ۲۴۰ شرکت بخش‌هایی از بازار را در اختیار دارند. ۵۲ شرکت هم در حوزه صادرات فعالند. همچنین نزدیک به ۹۰۰ محصول شرکت‌های دانش بنیان بخش سلامت در بازار وجود دارند.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت تاکید کرد:‌ این مجموعه ارزشمند است و باید از آن حمایت کنیم؛ چون اگر قرار است کشور رشد کند باید شرکت‌های دانش بینان را تقویت کنیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین ویژگی این شرکت‌ها، خصوصی بودن آنها است، گفت:‌ اگر دولت هم می‌خواهد نقشی ایفا کند، باید حمایتی باشد از طرفی وزارت بهداشت از این شرکت‌ها حمایت می‌کند و وزارت بهداشت بازار سلامت را در اختیارشان قرار می‌دهد. البته این شرکت‌ها هنوز هم گلایه‌هایی را دارند و ما هم این گلایه‌ها را قبول داریم، اما نباید ناامید شویم. ما اطمینان می‌دهیم که می‌خواهیم از این شرکت‌ها حمایت کنیم، اما هدف‌مان این است که بازار ۴۰ هزار میلیارد تومانی سلامت را در اختیار این شرکت‌ها قرار دهیم.

همچنین در جریان این نشست مشترک، تفاهم‌نامه‌ای میان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران به امضا رسید.

این تفاهم‌نامه با هدف ایجاد بستر مناسب جهت حمایت از شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت و نیز تشکیل انجمن شرکت‌های دانش بنیان حوزه سلامت به امضا رسید.

 

 

 

۴۲۴۲

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745836

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 10 =