تجهیز آزمایشگاه بیمارستان سیدالشهدا(ع) فارسان به دستگاه شمارش سلولی پیشرفته

رئیس بیمارستان سید الشهداء فارسان، از مجهز شدن آزمایشگاه این مرکز درمانی به دستگاه شمارش سلولی پیشرفته ( سیسمکس XP-۳۰۰وBlood Gas مدل Techno Medica )خبر داد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین به نقل از وب دا ، دکتر هادی تقوی نژاد با اعلام این خبر افزود: يکي از بخشهاي بيمارستان سيدالشهداء(ع) فارسان واحد آزمايشگاه مي باشد که بصورت ۲۴ ساعته کار انجام آزمایشهای مورد نیاز بیماران بستری (بر اساس درخواست پزشک) و همچنين انجام آزمايشهاي درخواستي بيماران سرپايي را بر عهده دارد.

وی با بیان اینکه، نحوه و ساعت پذیرش بیماران سرپايي و بستري متفاوت است افزود: ساعت پذيرش بيماران سرپايي در اين آزمايشگاه۷:۳۰ صبح می باشد که با توجه به تعداد زیاد افراد متقاضی، مراجعه کنندگان باید قبل از ساعت ۷:۳۰جهت گرفتن نوبت مراجعه کنند و نمونه گیری از ساعت۸ صبح توسط پرسنل آزمایشگاه آغاز می شود و پس از این مرحله، نمونه ها از اتاق نمونه گیری به بخشهاي مربوطه انتقال مي يابند.


وی خاطر نشان کرد: آزمایشگاه در شیفت های بعد از ظهر و شب فقط پذیراي آزمايش هاي اورژانسي بيماران بستري و سرپايي مراجعه کننده به بخش اورژانس وکلينيک تخصصي و ساير بخش هاي بيمارستان مي باشد.

مسئول آزمایشگاه بیمارستان سیدالشهدا فارسان نیز در ادامه اظهار داشت: آزمایشگاه بيمارستان سيدالشهداء(ع) فارسان در قسمت فني داراي بخش هاي خون شناسي، بيوشيمي، تجزيه ادرار و انگل شناسي، باکتري شناسي، سرم شناسي، هورمون شناسي و بانک خون مي باشد.
گیتی شیروانی در معرفی بخشهاي اين واحد افزود: در بخش خون شناسي، آزمايشهايي که در اين قسمت انجام مي شود شامل اندازه گيري غلظت خون، شمارش گلبولهاي خون و پلاکت،اندازه گيري سرعت رسوب گلبول هاي قرمز خون، تعيين گروه خوني و آزمايشهاي مربوط به انعقاد خون مي باشد که در حال حاضر با مجهز شدن آزمايشگاه به دستگاه شمارش سلولي پيشرفته سيسمکس XP-۳۰۰آزمایشات CBCمراجعه کنندگان توسط دستگاه فوق انجام می گیرد که از دقت و حساسیت بسیار بالایي برخوردار مي باشد .

وی تصریح کرد: در بخش بیوشیمی نيز آزمايشهاي قند، اوره، کراتينين و چربي شامل تري گليسريد، کلسترول، HDLچربی خوب و LDL چربی بد، الکترولیتها Na و K کلسیم، فسفر، اسید اوریک و تستهای کبدی (آلبومين، پروتئين، بيليروبين و .........) انجام مي شود و آزمايش هاي اين قسمت نيز توسط دستگاه هاي اتوماتيک BT-۱۵۰۰ ، الکترولیت آنالایزر ، و بیلی روبین متر موجود در آزمايشگاه انجام مي شود.

وی در خصوص بخش تجزیه ادرار و انگل شناسی گفت: در این قسمت ادرار از لحاظ شیميايي و ميکروسکوپي مورد مطالعه قرار مي گيرد نمونه مدفوع نيز از لحاظ وجود خون، و انگلها بررسي مي شود.
به گفته وی، بخش باکتری شناسی از دیگر بخش های اين واحد آزمايشگاهي است که در اين بخش نمونه هاي مختلف شامل ادرار، خون و برخي از نمونه-ها که توسط پزشکان گرفته مي شود و از لحاظ وجود عفونت باکتريايي بررسي مي شوند و در نهايت براي مواردي كه كشت مثبت دارند تست تعيين نوع آنتي-بيوتيك انجام مي شود.

شیروانی گفت: آزمایش های مربوط به تشخیص تب مالت، حصبه و برخي تستهاي روماتيسمي مربوط به بخش سرم شناسي مي باشد و در بخش هورمون شناسي نيز آزمايشهاي هورموني مربوط به عملکرد تيروييدي پانل عفوني و...... بصورت هر هفته طبق برنامه زمانبندي شده انجام مي شود.
مسئول آزمایشگاه بیمارستان سیدالشهدا فارسان اضافه کرد: بیمارانی که اين آزمايش ها را دارند بايد پس از زمان مقرر در قبض جوابدهي براي دريافت جواب مراجعه کنند و تستهاي هورموني اين مرکز توسط دستگاه الايزا ريدر استات فاکس ۳۰۰۰ انجام می گردد.

شیروانی گفت: در بخش بانک خون، آزمایش های مربوط به سازگاری خون جهت تزريق به بيماران بستري کانديد دريافت خون انجام مي گردد و بانک خون اين مرکز موفق به استقرار سيستم همويژيلانس گرديده و گواهي آن را در سال ۱۳۹۵کسب نموده است.

وی در پایان ضمن تشکر و قدردانی از مسئولین بیمارستان و مسئولين دانشگاه علوم پزشکي اظهار داشت: با اجرايي شدن طرح تحول سلامت ميزان مراجعين به اين واحد بيمارستاني حدود ۴۰درصد افزایش یافته است که امیدواریم بتوانیم به نحواحسن به مردم اين شهرستان و اطراف که واقعاً لايق خدمت مي باشند خدمت رساني کنيم .

 

48

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 745936

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 3 =