ایلنا به نقل از قائم مقام وزیر نیرو نوشت: تمام اجداد و نیاکان ما با همین شرایط خشکسالی زندگی کرده‌اند، مثلا در سال ۵۲ در کشور خشکسالی‌ای رخ داده که نیمی از نواحی شرقی کشور خالی از سکنه شده است مثلا در گنبد، گرگان و گلستان مردمی را می‌بینیم که از سیستان کوچ کرده‌اند.

علیرضا دائمی  درباره برخی شایعات مبنی بر تاثیر منفی پارازیت‌ها بر ابرناکی و بارانزایی اظهار داشت: مسئله خشکی و خشکسالی در ذات این کشور است، وقتی تاریخ کشور را می‌خوانیم می‌بینیم، اتفاقاتی که امروز می‌افتد مربوط به امروز نیست، خشکسالی‌های بلند مدت در تاریخ ۸ هزار ساله این سرزمین ثبت شده است به همین دلیل می‌بینیم که زمانی که تمدنی وجود نداشت، سازه‌های تاریخی مثل انبارهای نگهداری آب و یا حتی سیلوهایی برای نگهداری غذا داشتیم.

وی با بیان اینکه خشکسالی وخشکی با شرایط کشور عجین است، افزود: برنامه ما باید منطبق با شرایط کشور باشد، اینکه اتفاق خاصی افتاده که باران نداریم و یا به دلایل خاص غیر علمی اینگونه شده، صحیح نیست.

قائم مقام وزیر نیرو در امور بین الملل تاکید کرد: ما به عنوان وزارت نیرو باید برنامه داشته باشیم و مردم نیز برنامه انطباق داشته باشند.

وی تصریح کرد: اشتباه ما این است که الگوبرداریمان از کشورهای اروپایی است، در اتریش ۸۵۵ میلیمتر، ژاپن بالای ۱۱۰۰ میلیم‌تر بارندگی دارند، سرزمین ما خشک و نمی‌ه خشک است، برنامه‌های ما باید با این وضعیت سرزمینی انطباق داشته باشد، دنبال محکوم کردن و اینکه حتما اتفاق خاصی افتاده که خشکسالی شده، نباشیم.

دائمی ادامه داد: ما در سال ۸۷، ۱۳۹ میلیمتر در کشور بارندگی داشتیم، آن سال هم مشکل داشتیم، اکنون فعلا در ابتدای سال آبی هستیم هنوز نمی‌شود قضاوت کرد، هنوز ۳ ماه از سال را پشت سر گذاشته‌ایم، پاییزمان خشک‌ترین پاییز است، اما امیداوریم که در ادامه فصل زمستان و بهار این کمبود‌ها جبران شود.

وی خاطرنشان کرد: تمام اجداد و نیاکان ما با همین شرایط خشکسالی زندگی کرده‌اند، مثلا در سال ۵۲ در کشور خشکسالی‌ای رخ داده که نیمی از نواحی شرقی کشور خالی از سکنه شده است مثلا در گنبد، گرگان و گلستان مردمی را می‌بینیم که از سیستان کوچ کرده‌اند.

این مقام مسئول یادآور شد: خشکسالی‌ها در کشور ما تواتری اتفاق می‌افتد، ما باید آماده باشیم و خودمان را منطبق کنیم، اینکه دنبال این باشیم که چه اتفاقی افتاده که بارندگی نداریم، علمی نیست.

 

3535

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 747310

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 9
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    32 1
    با میدونم میدونم گفتن و مرور تاریخ وضعمان بهتر نمیشه بگید به عنوان مسئول چه اقدامی کردید؟
  • بی نام IR ۱۰:۵۶ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    69 1
    بزودی متخصصان ایرانی ثابت خواهند کرد پاراتزیت نه تنها تاثیر سوئی در هیچی ندارد بلکه بسیار برای سلامتی ملت مفید است و موجب افزایش طول عمر و سلامت روح و روان میشود
  • بی نام A1 ۱۱:۳۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    39 1
    مقام محترم جهت اطلاع جنابعالى همين امروز سايت خبرى انتخاب فيلم خبرى به اشتراك گذاشته است با عنوان اجراى پروژه عظيم بين المللى و عمليات بى سابقه نصب بزرگترين مخازن و منابع ذخيره اب اشاميدنى در بيابان و صحراى امارات كه صحبت از ذخيره ميلياردها متر مكعب اب اشاميدنى است پرسش حقه جامعه اين است كه چرا در كشور ما مسؤلين ما كه بر پايه مشاهدات هيچكدام از اين كشورها را قبول نداشته و مستقل نيز نمى دانند نبايد در راستاى اسايش و ارامش مردم طرح هاى بلند مدت ، كلان ، اساسى و پيشگيرانه داشته باشند؟ چرا و تا كجا روزمرگى و بارى به هر جهت...
    • شهرام A1 ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
      28 1
      احسنت بر شما، کاملأ درسته اتفاقأ خبرآنلاین هم اخیرأ فیلم احداث همین پروژه را منتشر کرده بود. واقعأ اگر اقلیم کشور ما هم مشابه کشورهایی از قبیل امارات بود ، مسئولان چه اظهار نظرهایی میفرمودند؟
  • ایمان A1 ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    13 1
    آقای میدانی معاون وزیر نیرو:بیش از این سالانه 4 میلیارد تومان برای باروری ابرها در نظر گرفته می شد که این رقم امسال به 9 میلیارد تومان افزایش یافت که تاکنون 2 میلیارد تومان آن به صورت اسناد خزانه تخصیص یافته است.
  • حنان A1 ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۶/۱۰/۲۹
    23 1
    ما فقط بلدیم همه چیز را تکذیب ومسخره کنیم
  • بی نام A1 ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    4 0
    اصلا ابری نیست چی و باروری کردن
  • بی نام DE ۱۹:۰۹ - ۱۳۹۶/۱۰/۳۰
    12 3
    مرد حسابی اگه کسی بگه خشکسالی مربوط به پارازیت هست که از روز بعدش از کار بیکار میشه و توسط دار ودسته حسین اقا از عوامل استکبار محسوب خواهد شد .
  • بی نام IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۶/۱۱/۰۱
    0 0
    متاهلین عزیز خواهشمندیم به خانمهای محارمتان بفرمایید از شستشوی هر روزه حیاط و..خودداری بفرمایند از تولید و تولد بچه های متعدد هم لطفا اجتناب کنید اببته اگر بهتون برنمیخوره چون مجرد جماعت در کشور ما هیچ حقی نداره اولویت با شما است