ایرنا نوشت: 'خالد بن محمد العطیه' وزیر دفاع قطر در تماس تلفنی با 'نورالدین جانیکلی' همتای ترک خود از عملیات 'شاخه زیتون' ترکیه در 'عفرین' سوریه حمایت کرد.

به گزارش بیانیه وزارت دفاع قطر، در این گفت و گوی تلفنی، آخرین تحولات عملیات نظامی ترکیه در منطقه عفرین در سوریه بررسی شد و حمایت قطر از مبارزه ترکیه با تروریسم مورد تاکید قرار گرفت.

ترکیه از شنبه هفته جاری عملیاتی با هدف مقابله با گروههای تروریستی در مرزهای خود با سوریه آغاز کرده است.

پیش از این سخنگوی وزارت خارجه قطر، اقدام هم نظامی ترکیه در عفرین سوریه را 'پاسخ به نگرانی های مشروع و قانونی و با هدف تامین امنیت در مرزهای این کشور و حمایت از تمامیت ارضی سوریه و خطر تقسیم این کشور' ارزیابی و از آن دفاع کرد.

دو کشور در چارچوب توافق سال 2014 برای ایجاد پایگاه نظامی ترکیه در قطر توافق کردند. اجرایی شدن این توافق، گرچه تقریبا دو سال مسکوت باقی مانده بود، اما با بحرانی شدن اوضاع سیاسی قطر و تنش های به وجود آمده با عربستان، خطر حمله نظامی به این کشور تقویت شد و ترکیه با اعزام نیرو به دوحه، پیام روشن حمایت از این کشور را به عربستان و هم پیمانان ریاض داد.

شمار دقیق نظامیان ترکیه در پایگاه نظامی 'خالد بن زیاد' قطر اعلام نشده، اما برخی خبرها این تعداد را تا 6 هزار نفر برآورد کرده اند.

عربستان، امارات و بحرین 5 ژوئن 2017 با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم تمامی روابط خود با این کشور را قطع کردند و مرزهای دریایی ، زمینی و هوایی خود با این کشور را بستند.

کشورهای یاد شده 13 شرط را برای از سرگیری روابط با قطر اعلام کردند که بستن پایگاه نظامی ترکیه در قطر یکی از این شروط بود.

52311

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 748883

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 16 =