امواج مغزی متعددی وظیفه دریافت پیام‌ها، ارسال آنها و ثبت اطلاعات در مغز را به عهده دارند. شناخت بهتر آنها می‌تواند دید تازه‌ای نسبت به حافظه، دقت بصری، خطای دید یا حتی اختلالات مغزی به ما بدهد.

محبوبه عمیدی: احتمالا شما هم تا به حال با چندتایی از آزمون‌های خطای دید برخورد داشته‌اید. در این آزمون‌ها چشم ما چیزی را می‌بیند که با تصویر واقعی متفاوت است. می‌دانستیم خطای دید به تحلیل مغز از رنگ‌ها و روشنایی برمی‌گردد اما اینکه تفاوت زمانی میان هماهنگ‌سازی امواج مغزی باعث می‌شود تصویر متفاوتی در ذهن ما ایجاد شود، نکته تازه‌ای است.

اینکه امواج مغزی دقیقا توسط چه بخشی ساخته می‌شوند یا نحوه ارتباط آنها چگونه است، هنوز ناشناخته باقی‌مانده است اما همین فعالیت‌های عصبی لحظه‌به‌لحظه هستند که حافظه ما، دقت و بهره هوشی‌مان را تحت‌الشعاع قرار می‌دهند. در بیماران دچار اسکیزوفرنی ارسال اتفاقی این امواج اثبات شده است.

اگر بخواهیم موج مغزی را از دیدگاه علم اعصاب تعریف کنیم باید آنرا به شکل تغییری هماهنگ در فعالیت الکتریکی گروهی از سلول‌های عصبی بشناسیم. هر نورون ولتاژی دارد که با تغییرات یونی درون و بیرون سلول تغییر خواهد کرد. با تحریک اولین نورون تغییرات یونی ادامه خواهند یافت و موجی از جریان الکتریکی در منطقه ایجاد خواهد شد. ما این برانگیختگی و خاموشی متناوب را به عنوان موج مغزی می‌شناسیم.

 

امواج مغزی

در هر لحظه امواج مغزی متعددی با بسامدهای متفاوت در مغز ایجاد می‌شوند. این امواج که می‌توانند آلفا، بتا، تتا و یا گاما باشند برای ارسال دقیق پیام‌ها یا احساسات نیاز به هماهنگ‌سازی دارند. هماهنگ‌سازی از اهمیت بسیاری برخوردار است، سیبی را در نظر بگیرید که رنگ، روشنایی و ابعاد آن توسط سیگنال‌های گوناگونی به بخش‌های متفاوت مغز ارسال‌ شده و بدون هماهنگ‌سازی تشخیص نهایی آن غیرممکن است.

علاوه بر این تحقیقات تازه در زمینه مغزنگاری الکتریکی با استفاده از الکتروانسفالوگرام نشان می‌دهند چشم اگر تابش لحظه‌ای نور بین پیک موج‌های آلفا و تتا به آن تابیده شود، نور را نخواهد دید، چون پیامی برای رؤیت آن به مغز ارسال نخواهد شد.

به گزارش نیوساینتیست، تحقیق دیگری نشان می‌دهد درک آگاهانه کلمات نیاز به گذر امواج مغزی از منطقه ثابتی از مغز دارد. تنها پیچیدگی هر کلمه باعث می‌شود امواج گاما در مراحل هماهنگ‌سازی متفاوت عمل کنند. پس از این مرحله مغز وارد شرایط نیمه‌هشیار می‌شود تا اطلاعات را به حافظه طولانی‌مدت فرد انتقال دهد. نکته جالب‌توجه اینکه هر قدر مرحله هماهنگ‌سازی قوی‌تر باشد، درک ما از اطلاعات و اتفاقات بهتر خواهد بود.

نمی‌شود تأثیر امواج گاما را در حفظ حافظه و انتقال اطلاعات نادیده گرفت. تحقیق تازه‌ای نشان می‌دهد امواج گاما با بسامد کمتر وظیفه انتقال اطلاعات از حافظه قدیمی را به عهده دارند و همین امواج با بسامد بالاتر اطلاعات تازه‌تر را منتقل خواهند کرد. این امواج میان مناطق مختلف منطقه هیپوکامپ رد‌و‌بدل خواهند شد و وظیفه هماهنگی میان آنها نیز به عهده هیپوکامپ خواهد بود.

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 75280

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدرالدین IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۱
    0 0
    پیشرفته موضوع آلفا-بتا-گاما چیست؟ آیا paralym همان است که من دنبالشم؟ اگراطلاعی درمورد paralym دارین خواهشا واسم بفرستین.