موشک «فالکن‌هوی اسپیس‌ایکس» که بامداد چهارشنبه ۱۸ بهمن به فضا پرتاب شد، محموله خود را با موفقیت در منظومه شمسی رها کرد؛ اما امروز فاش شد که این موشک، قطعه‌ای ارزشمندتر از خودروی تسلا رودستر را به فضا برده است.

به گزارش خبرآنلاین، خودروی تسلا رودستر ایلان ماسک هم‌اکنون بیش از یک‌میلیون کیلومتر با زمین فاصله دارد و با سرعت ۱۲٬۹۰۸ کیلومتر بر ساعت (۳٫۶ کیلومتر بر ثانیه) در فضا پیش می‌رود. در شرایطی که این خودرو به مداری بزرگ‌تر از مدار پیش‌بینی‌شده تزریق شده است، ناسا رسما این خودرو را به عنوان جسمی فضایی طبقه‌بندی کرده و کد «2018-017A» را به آن اختصاص داده است.

فیلم زیر، حرکت تسلا رودستر را در فضا از پشت تلسکوپ نشان می‌دهد. فیلم در قالب gif آماده شده و حجم آن ۸ مگابایت است. برای مشاهده نمای کامل، اندکی صبر کنید تا فایل کاملا بارگذاری شود.

حرکت تسلا رودستر در فضا

اما امروز خبری منتشر شد مبنی بر این‌که تسلا رودستر و راننده‌اش «Starman» تنها مسافران فالکن‌هوی نبودند. درون داشبورد خودرو، جسم کوچکی به‌دقت جاسازی شده بود که می‌تواند میلیون‌ها و حتی میلیاردها سال در بدترین شرایط ممکن، حتی محیط فضا دوام بیاورد.

این جسم که آرک «Arch» نام دارد، ابزار کوچکی برای ذخیره‌سازی اطلاعات است که با هدف ذخیره‌سازی بلندمدت اطلاعات دیجیتالی ساخته شده است. آرک، قرص کوچکی از بلور کوارتز است که ابعادی بزرگ‌تر از یک سکه ندارد و در بنیاد «مأموریت آرک»، شرکتی غیرانتفاعی مستقر در کالیفرنیا ساخته شده است.

در نگاه نخست، آرک شبیه به نمونه‌های مینیاتوری دی‌وی‌دی یا بلو-ری است، اما این بلورهای کوچک می‌توانند ۳۶۰ ترابایت اطلاعات را در خود ذخیره کنند که معادل حجم اطلاعات ۷۰۰۰ دیسک بلو-ری است. برای ذخیره‌سازی چنین حجم فوق‌العاده‌ای از اطلاعات، داده‌ها با استفاده از پرتوهای لیزر به شکل نانوساختارهایی درون شیشه سیلیس-کواتز ثبت می‌شوند.

این فناوری را دکتر «پیتر کازانسکی»، استاد دانشگاه ساوث‌همپتون در انگلیس ابداع کرده و آن را «ذخیره‌سازی ۵ بعدی اطلاعات» نامیده است. کازانسکی، هدف از این کار را «حفظ و نگهداری از میراث دانش بشری در عرصه فضا و زمان و به سود نسل‌های آینده» عنوان کرده است.

تاکنون دو نمونه از این ابزار به نام‌های Arch 1.1 و Arch 1.2 ساخته شده است و سازندگانش، ادعا می‌کنند که این ابزارهای می‌توانند تا ۱۴ میلیارد سال در وضعیت پایدار باقی بمانند. هم‌اکنون، آرک ۱.۲ سوار بر «تسلا رودستر ایلان ماسک» در منظومه شمسی سرگردان است و قرار است طی سال‌های آینده، نمونه‌های دیگری با اطلاعات بیشتر رهسپار ماه و مریخ شوند.

منبع: ساینس‌آلرت

۵۴۵۴

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 754267

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 0 =