یک عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی وصنایع و معادن تهران گفت: یکی از دلایل رشد کند صادرات این است که نرخ ارز باید سالیانه معادل تورم داخلی منهای تورم خارجی تعدیل شود، اما متأسفانه چنین نشد.

عوض‌محمد پارسا در گفت‌وگو با خبرآنلاین با تاکید بر اینکه رشد کند صنعت عدم اجرای سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز بوده است، اظهار داشت: بزرگترين دليل، روزمرگی اقتصاد عدم اجرای سیاست يكسان سازی نرخ ارز است، قرار بود نرخ ارز ساليانه معادل تورم داخلي منهای تورم خارجي تعديل شود تا دچار مشکلات ناشی از پایین نگه داشتن نرخ ارز نشویم كه متأسفانه چنین نشد.

وی افزود: بنگاه های ما در صنعت به جای اينكه پروژه های بزرگتری را بگيرند به تدريج توان رقابتي خود را با شرکت های خارجی از دست داده اند و نمی توانند در میدان رقابت در سایر کشورها هم موفق عمل کنند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بسیاری از این شرکت ها در كشورهايی هم كه پروژه های بزرگ را در حوزه های انرژی و راه و ساختمان انجام مي دادند و روند رو به رشد آنها نوید حضور در پروژه های بزرگتری را می داد، نتوانستند در ميدان رقابت موفق شوند،تصریح کرد: نرخ پایین ارز سبب شد تا پروژه های برون مرزی هم به مشکل بربخورد و در نتیجه نه تنها صادرات در اين حوزه ها شكل نگرفت، بلكه دست اندركاران صنعت احداث در داخل كشور مواجه با مشکلات بسيار بزرگتری روبرو شدند .

او افزود: بدون شک یکی از مهمترین شروط موفقیت قوانین و برنامه های کوتاه مدت و میان مدت اقتصادی، پوشش منافع عمومی کشور و ایجاد تعادل در پارامترهای متقابل در قالب نگاه درازمدت بر اساس سیاست های کلان اقتصادی کشور است.

پارسا خاطرنشان کرد:این سیاست ها باید در خدمت تثبیت رشد اقتصادی باشد و عدم توجه به آنها حرکت اقتصادی کشور را دچار روزمرگی می‌کند .

او با بیان اینکه مهمترین عوامل موثر در تثبیت رشد اقتصادی و بهبود شاخص های اقتصادی ایجاد زمینه های امنیت سرمایه گذاری است،عنوان کرد:البته تجربه کشورهای دیگرمی توان استفاده کرد و  با ایجاد پوشش بیمه های تجاری از تاثیر ریسک‌های سرمایه گذاری از جمله عدم دریافت به موقع مطالبات و نوسانات نرخ ارز بر امنیت سرمایه گذاری جلوگیری کرد.

 

3535

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 756386

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • وفا IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۲
    0 0
    پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز اشتباه بزرگی است چون فنرش وقتی آزاد می شود دیگه قابل کنترل نیست .پایین نگه داشتن دلار فقط باعث سرکوب صادرات و افزایش واردات و همچنین مهمترین مسله قاچاق دلار به خارج از کشور می شود هیچ کمکی به وضعیت معیشت مردم نمی کند