وزیر امور خارجه عربستان به سیاست خارجی آلمان حمله ور شد و گفت به آلمانی ها احتیاجی نداریم! وی همچنین روز گذشته در نشستی در بروکسل بار دیگر اظهارات بی اساس خود را علیه ایران مطرح کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، وزیر امور خارجه عربستان ضمن ابراز نارضایتی از توقف صادرات سلاح‌های آلمانی به کشورهای عضو ائتلاف عربی تاکید کرد، ما به سلاح‌های آلمان نیازی نداریم.

عادل الجبیر، وزیر امور خارجه عربستان در مصاحبه‌ای با خبرگزاری آلمان، تصمیم برلین در توقف صادرات سلاح به کشورهای عضو ائتلاف عربی را "عجیب" خواند و گفت: عربستان نیازی به سلاح‌های آلمانی ندارد و نیازش را در جایی دیگر تامین می‌کند.

 ایسنا در همین باره نوشت: وزیر امور خارجه عربستان با اشاره به اینکه علت اتخاذ چنین تصمیمی از سوی برلین را درک نمی‌کند، مدعی شد: جنگ علیه یمن جنگی "مشروع" است و دولت (مستعفی) یمن این درخواست را از ما کرده و این دخالت شامل قطعنامه‌ای می‌شود که از سوی شورای امنیت صادر شده است!

الجبیر افزود: آلمان به کشورهایی که عضو ائتلاف ضد داعش هستند و در سوریه و عراق فعالیت دارند و نیز کشورهایی که با طالبان در افغانستان مبارزه می‌کنند سلاح صادر می‌کند.

وی ادامه داد: دولت آلمان در تصمیم‌گیری‌های خود در مورد صادرات اسلحه میان جنگ‌های "مشروع" تفاوتی ایجاد کرده است و این مساله برای من عجیب است.

وزیر امور خارجه عربستان درباره مذاکرات داخلی در آلمان درمورد مسائل صادرات اسلحه نیز گفت: اگر آلمان مشکلی در صادرات اسلحه به عربستان دارد ما نمی‌خواهیم این کشور را به اتخاذ موضع‌گیری مشخص مجبور کنیم.

الجبیر در ادامه این مصاحبه اظهار داشت: نمی‌توان انتظار داشت پیش از تشکیل دولت جدید در آلمان سفیر عربستان به این کشور بازگردد. باید بگویم ما از صحبت‌هایی که اخیرا مسئولان دولت آلمان داشته‌اند خرسند نیستیم و به دنبال تضمین این مساله‌ایم که با عربستان همانند توپ فوتبال برخورد نشود.

این مسئول وزارت خارجه عربستان در ادامه روابط دو کشور را بسیار برجسته عنوان کرد و گفت: ما درمورد اظهارات اخیر مسئولان آلمان مشکلاتی داریم و می‌خواهیم نارضایتی خود را به شکلی آشکار از این صحبت‌ها اعلام کنیم اما منتظریم ببینیم در کابینه جدید آلمان چه اتفاقی می‌افتد. امیدواریم که امکان ازسرگیری روابط مانند گذشته برقرار باشد.

الجبیر در سخنرانی در حاشیه کنفرانس بین‌المللی کشورهای ساحل آفریقا اظهار داشت: کشورهای عضو شورای همکاری خلیج‌فارس با چالش‌های منطقه‌ای بزرگی مواجه هستند و کل منطقه به ویژه سوریه و عراق با چالش‌هایی روبروست.

وی تاکید کرد: مساله قطر در برابر موضوعات مهمی که در حال حاضر در منطقه وجود دارد مساله‌ای کوچک است و تمام آنچه ما می‌خواهیم این است که ما را به حال خود رها کنند و به تبلیغات رسانه‌ای علیه ما پایان دهند. گرچه مسئولان قطر توافقنامه‌های برای توقف حمایت‌ها از تروریسم امضا کرده‌اند اما این مساله به شکل کامل محقق نشده است.

وزیر امور خارجه عربستان در ادامه تاکید کرد: قطر باید شرایط فعلی را درک کند. چهار کشور عربی که قطر را تحریم کرده‌اند تنها چیزی که از قطر می‌خواهند توقف تروریسم است.

الجبیر در ادامه با اشاره به تمایل کشورش به تقویت روابط با عراق گفت: عراق نقش مهمی در جهان عربی دارد و ما از تلاش‌های این کشور برای بازسازی‌ها پس از جنگ با داعش حمایت می‌کنیم.

وی ضمن ابراز نگرانی نسبت به پیامدهای نبود ثبات در منطقه ساحل آفریقا گفت: در این منطقه افراط گرایی و تروریسم کنترل نشده و این خطرات به مناطق دیگری در قاره آفریقا منتقل خواهد شد و این امر تهدیدی برای امنیت و ثبات کل جهان است.

وی با اشاره به نقش کشورش در محافل بین‌المللی تشویق کشورهای جهان به اتخاذ موضع‌گیری‌هایی جدی در مقابله با "تروریسم و افراط گرایی" را وظیفه ریاض دانست.

ائتلاف مسیحی وابسته به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و حزب سوسیالیست دموکرات در آلمان توافق کردند که صادرات اسلحه به کشورهایی که به شکل مستقیم در جنگ یمن مشارکت دارند، متوقف شود.

عربستان رهبری ائتلافی متشکل از ۹ کشور را برعهده دارد که علیه یمن فعالیت می‌کند.

عربستان یکی از مهمترین خریداران سلاح‌های آلمان محسوب می‌شود.

این کشور در سال ۲۰۱۷ در رتبه ششم خریداران سلاح‌های آلمانی قرار گرفت و برلین با فروش سلاح‌هایی به ارزش ۲۵۵ میلیون یورو به این کشور موافقت کرد.

حمله به ایران در نشست بروکسل

جبیر که روز پنجشنبه در بروکسل به سر میبرد، در حالی در یک نشست شرکت کرد که شماري از معترضان به جنايات عربستان در يمن حين خروج عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان از ساختمان پارلمان اروپا در بروکسل راه او را بستند.
به گزارش الجزیره، عادل الجبير وزير امور خارجه عربستان سعودي در این نشست علیه ایران مدعي شد : ايران تنها و بزرگترين خطر در منطقه و شايد در جهان است.

وي ادعا کرد : شبه نظاميان مورد حمايت ايران نقشي منفي در کشورهاي منطقه ايفا مي کنند.

به گزارش العربیه، عادل الجبير ادعا کرد براي بازگرداندن ثبات به سوريه و تقويت مذاکرات ژنو براي دستيابي به راه حل مسالمت آميز تلاش مي کنيم.
وي مدعي شد براي تقويت روابط با عراق در زمينه هاي مختلف تلاش مي کنيم. عراق نقش مهمي در جهان عرب دارد و از تلاشها براي بازسازي اين کشور حمايت مي کنيم.

جبير گفت: از قطر مي خواهيم حمايت خود از تروريسم و دخالت در امور کشورهاي همسايه را متوقف کند.
وي افزود بحران با قطر در مقايسه با چالشهاي منطقه بسيار کوچک است.

وزير امور خارجه عربستان سعودي گفت: مسئله يمن مسئله اي پيچده است و ما براي جنگ در آنجا تلاش نکرده ايم.
وي افزود: حوثي ها (جنبش انصارالله يمن) بارها تلاشها براي دستيابي به راه حل در يمن را به شکست کشانده اند. راههايي براي رساندن کمکها به يمن به منظور پايان دادن به فجايع انساني ايجاد کرديم.

وزير امور خارجه عربستان سعودي گفت براي ارائه کمک به مبارزه با تروريسم در ساحل آفريقا آماده ايم.

 


تصاویر از خبرگزاری صدا و سیما

52310

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 757365

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 10 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۵
    4 3
    القاعده،داعش،ظطالبان،بو کوحرام،جبیه النصره و .... را چه کسی درست کرد؟حملات 11 سپتامبر را چه کسی انجام داد؟ اون وقت میگید ایران بزرگترین تهدیده؟ من نمی دونم چرا اقای ظریف این هارا مطرح نمی کنه؟
    • محمودرضا A1 ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۶/۱۲/۰۶
      0 1
      با این منفی دادن ها میبینم که عربستان تو ایران هم عضو فعال داره